Praten in je slaap

Prehistorie, wetenschappelijke vondsten, en en andere wetenschappelijke onderzoeken
Plaats reactie
wiba
Moderator
Moderator
Berichten: 3730
Lid geworden op: 22-04-2008 12:19

Praten in je slaap

Bericht door wiba » 15-12-2009 16:57

Praten in je slaap

Praten in je slaap is een vorm van parasomnie, een slaapstoornis waarbij je vreemd gedrag vertoont tijdens je slaap. Vaste rituelen en ontspanningsoefeningen kunnen het praten in je slaap tot een minimum beperken.

Bij praten in je slaap lig je op de grens van wakker zijn en dromen. Als je praat in je slaap, heeft dit weinig invloed op de slaap zelf. Het is dan ook een vrij onschadelijke slaapstoornis.

Onverstaanbaar gemompel
Vaak is het praten in je slaap meer een onverstaanbaar gemompel. Soms breng je ook woorden of zinnen uit.

In periodes met veel drukte en stress praten mensen met deze slaapstoornis meer in hun slaap dan anders. Indrukwekkende of emotionele tv-programma's kijken heeft ook een versterkend effect op praten in je slaap.


Niets terugzeggen
De meeste mensen die praten in hun slaap herinneren zich de volgende ochtend niet wat ze 's nachts tijdens het slapen hebben gezegd.

Het advies is om niet te antwoorden op wat iemand zegt tijdens de slaap en ook niet te vragen wat hij of zij precies zegt. Dit kan boosheid uitlokken bij degene die praat in de slaap.

De betreffende persoon kan zelfs de neiging krijgen om te handelen naar wat hij in zijn droom doet. Bovendien leert de ervaring dat als er niet gereageerd wordt op wat iemand zegt in zijn slaap, het praten sneller stopt.

Voorbereiden slaapkamerpartner
Probeer te accepteren dat praten in je slaap gewoon bij je hoort. Er echt helemaal vanaf komen kan helaas niet. Logeer je bij iemand, vertel dan van tevoren dat je praat in je slaap en dat je er niets aan kunt doen.

Leg uit dat jouw uitspraken tijdens je slaap niet serieus moeten worden genomen, het geen beledigingen zijn en dat het verstandig is niet te reageren.

Gepraat tijdens je slaap kan je tot een minimum beperken. Dit is mede fijn voor een goede nachtrust van je partner. Zorg voor een regelmatig slaapritme en vermijd drukte en stress vlak voor het slapengaan. Spreek bijvoorbeeld ruzies op tijd uit.

Neem een half uur voordat je daadwerkelijk op één oor gaat liggen echte rust door de tv uit te doen, je leesboek dicht te slaan en het gesprek met je partner te beëindigen.

Doe vervolgens ontspanningsoefeningen, of laat je bijvoorbeeld masseren door je partner. Slaaprituelen, zoals een glas water drinken, haar borstelen, muziek opzetten en neuriën, hebben ook een ontspannende werking. Je zult uiteindelijk rustig naar dromenland vertrekken.

Bron: Gezondheidsnet
Groetjes Wilma

Zoals de ogen onze ziel weerspiegelen
Zo weerspiegelen de voeten ons lichaam

Sita
Site Admin
Site Admin
Berichten: 1740
Lid geworden op: 13-02-2008 17:33

Bericht door Sita » 15-12-2009 18:50

Mooi artikel, ik zal het laten lezen.

Maar ik zie wel dubbel, m.i. staat de tekst er 2 maal? :D


wiba
Moderator
Moderator
Berichten: 3730
Lid geworden op: 22-04-2008 12:19

Bericht door wiba » 15-12-2009 19:40

Zo beter Sita met dubbel zien?
De tekst plaatsen ging ook niet makkelijk, versprong steeds naar boven waardoor ik dacht dat het er niet stond. Moest snel afsluiten omdat ik weg moest en niet goed na gekeken.
Volgens mij moet het zo kloppen.
:roll: Hihi
Groetjes Wilma

Zoals de ogen onze ziel weerspiegelen
Zo weerspiegelen de voeten ons lichaam

berdien
Diamantje
Diamantje
Berichten: 3367
Lid geworden op: 11-08-2008 19:24

Bericht door berdien » 15-12-2009 19:43

hihi bericht plaatsen in slaap misschien? aaaaah sssssssst

uuuhm ik klets ook in mn slaap
een prei hoort er bij !!! zwiep zwiep

karin
Trouw Lid
Trouw Lid
Berichten: 2065
Lid geworden op: 14-05-2008 15:46

Bericht door karin » 15-12-2009 20:08

Nou dit is zeer informatief Wilma,,,haha ontspanningoefeningen,,massage voor het slapen met mijn partner,,dan komt het er niet van om te slapen,,,geloof ik,hahaha ,,,daarna wel. :oops:
Welkom medereizigers!

WE DIENEN TE WETEN DAT WIJ ZELF DIE VERANDERING ZIJN !!

Bevrijd, Verspreid en Verbind !

wiba
Moderator
Moderator
Berichten: 3730
Lid geworden op: 22-04-2008 12:19

Bericht door wiba » 15-12-2009 20:24

Haha die Karin, gelukkig kan je dat op verschillende manieren opvatten, het gaat erom dat je slaapt uiteindelijk toch. Er staat niet bij hoe lang dat mag gaan duren.
Hihi :wink:
Groetjes Wilma

Zoals de ogen onze ziel weerspiegelen
Zo weerspiegelen de voeten ons lichaam

karin
Trouw Lid
Trouw Lid
Berichten: 2065
Lid geworden op: 14-05-2008 15:46

Bericht door karin » 15-12-2009 20:34

HAHA Lieverd we doen gewoon alle drie de oefeningen,dan komt het slapen van zelf.moe en voldaan dan HIHI ojeeeeeeeeeeee nu zie ik in eens dat ik wel heel groot geworden ben,,,Hoe kan ik weer klein worden Wilma weet jij dat¨¨*M mijn vraag teken doet het ook al niet meer,hohjhohohoho
Welkom medereizigers!

WE DIENEN TE WETEN DAT WIJ ZELF DIE VERANDERING ZIJN !!

Bevrijd, Verspreid en Verbind !

louisamartin
Moderator
Moderator
Berichten: 1827
Lid geworden op: 16-07-2008 18:48

Bericht door louisamartin » 15-12-2009 23:36

Mooi artikel Wilma. Romy mijn stiefdochter praatte toen ze jonger was ook altijd in haar slaap en het is ook wel voorgekomen dat ze ging lopen. Gelukkig is dat nu niet meer zo haha. Heb het ook eens op een schoolreisje op kamp meegemaakt dat iemand slaapwandelde en volledige gesprekken hield maar totaal niet reageerde als je zelf wat terugzei. Heeft dus geen zin om tegen een slapende prater te praten. Dat klopt dus wel.
Nou dit is zeer informatief Wilma,,,haha ontspanningoefeningen,,massage voor het slapen met mijn partner,,dan komt het er niet van om te slapen,,,geloof ik,hahaha ,,,daarna wel.
Haha Karin, lig helemaal slap om jou :lol:. Herken het wel hihi. Dat wordt dan geen half uur inderdaad :shock:.

Thanks voor het delen Wilma.
Zelfs als de poorten van de rijken gesloten zullen zijn, zullen de poorten tot de Hemel niet afgesloten worden

wiba
Moderator
Moderator
Berichten: 3730
Lid geworden op: 22-04-2008 12:19

Bericht door wiba » 16-12-2009 00:14

karin schreef: HIHI ojeeeeeeeeeeee nu zie ik in eens dat ik wel heel groot geworden ben,,,Hoe kan ik weer klein worden Wilma weet jij dat¨¨*M mijn vraag teken doet het ook al niet meer,hohjhohohoho
Ik kan je niet zeggen hoe je kleiner kan worden, maar onze Berdien kan het je misschien wel zeggen die is expert in dit soort dingen.
En doet je vraagteken het al weer? daar heb ik misschien wel een antwoord op.

Hoop dat je de ontspanning snel kon vinden voor een goede nachtrust, zonder hierover in je slaap te praten.

Ja Louisa is een rare gewaarwording dat praten in de slaap. Heb het ook eens bij iemand vernomen die ging ook aan de wandel en werd erg boos op me, waar ze later niks meer van wist en ik met een rotgevoel bleef zitten.
Begrijp nu pas dat dat gevoel onterecht was.

Liefs Wilma
Groetjes Wilma

Zoals de ogen onze ziel weerspiegelen
Zo weerspiegelen de voeten ons lichaam

Garry
Trouw Lid
Trouw Lid
Berichten: 1635
Lid geworden op: 01-07-2008 22:03

Bericht door Garry » 16-12-2009 08:59

:roll: Onze Jesse doet dit sinds kort ietwat consequenter lijkt wel, emoties komen dan ook vrij, zo rot vin ik dat voor em, gemurmel heeft ie tijdens slaap 's nachts altijd wel beetje gehad...k neem aan Wilm@ dat deze tips ook voor babies gelden :?:greetz Garry
Waar licht&donker elkaar raken gebeuren wonderen...

Plaats reactie

Terug naar “Wetenschappelijke ontdekkingen onderzoeken, Van Nu en de Prehistorie”