Waarom sauna zo goed voor je is.

De EVT, pitjit, shirodhara, metamorfose massage, reflexologie, dorn-therapie breussmassage, klankschalen massage, chinese guasha therapie, orthomeleculaire therapie.
Cailen
Lid
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 16-05-2010 12:18

Bericht door Cailen » 03-10-2010 11:55

berdien schreef:
wiba schreef:Wanneer is sauna af te raden?

denk zeker als je jicht heb mn vader heeft jicht en de pijn word minder als hij er een coldpack op legt dus lijkt me dan niet goed die warmte toch?
Daar heb je een goede te pakkern berdien....het is toch een ontsteking...warmte en ontsteking gaan vaak niet goed samen....
"Oordeel nooit over ander alvorens je 2 manen in zijn moccassins hebt gestaan"

berdien
Diamantje
Diamantje
Berichten: 3367
Lid geworden op: 11-08-2008 19:24

Bericht door berdien » 03-10-2010 12:03

hoe kan het dan dat sauna jicht klachten vermindert ?
of is het een fout in de tekst?
een prei hoort er bij !!! zwiep zwiep

hannie
Trouw Lid
Trouw Lid
Berichten: 1912
Lid geworden op: 08-09-2008 16:40

Bericht door hannie » 03-10-2010 12:14

De pijn/klachten kunnen bij de een eerst verminderen dan later weer terug komen. Sommigen hebben er dus baat bij en anderen niet.
Ook bij gewrichtsontstekingen is warmte soms juist wel beter, inplaats van koude compressen enz. Is ook weer verschillend dus.
<center>Het leven is zoals het komt
Terwijl ik andere plannen maak/had

berdien
Diamantje
Diamantje
Berichten: 3367
Lid geworden op: 11-08-2008 19:24

Bericht door berdien » 03-10-2010 12:19

appart mn vader moet van de dokter het juist koud houden en dat helpt dus ook

maar ik begrijp dus dat dat dan per persoon verschilt ?
hoe zit dat dan ? of is dit een domme vraag ? ik begrijp het ff niet denk ik
een prei hoort er bij !!! zwiep zwiep

hannie
Trouw Lid
Trouw Lid
Berichten: 1912
Lid geworden op: 08-09-2008 16:40

Bericht door hannie » 03-10-2010 13:30

Jicht is iets heel anders Berdien dan bijv. gewrichtsontstekingen bij reuma. Het is een stofwisselingsziekte waarbij het lichaam te veel urinezuur produceert, dat zich als kristallen in gewrichten afzet.
Behalve bij gewrichten kunnen zich ook knobbels vormen op slijmbeurzen en in oorschelpen.

Bij reuma (is eigenlijk een verzamelnaam) kunnen behalve ontstekingen in gewrichten ook de weke delen getroffen worden en waarbij ook inwendige organen als hart en hersenen betrokken kunnen zijn.
Tengrondslag aan klachten hierbij liggen meestal een overbelasting van de gewrichten,een slechte stofwisseling en voortijdige gewrichts veroudering.
<center>Het leven is zoals het komt
Terwijl ik andere plannen maak/had

berdien
Diamantje
Diamantje
Berichten: 3367
Lid geworden op: 11-08-2008 19:24

Bericht door berdien » 03-10-2010 13:35

ja dit weet ik allemaal wel maar waarom zou dan bij de ene die jicht heeft wel een sauna helpen en bij de andere niet en wordt dat zelfs afgeraden door de dokter? dat snap ik ff niet snappie
een prei hoort er bij !!! zwiep zwiep

hannie
Trouw Lid
Trouw Lid
Berichten: 1912
Lid geworden op: 08-09-2008 16:40

Bericht door hannie » 03-10-2010 13:42

Dat zal denk ik domweg te maken hebben met het verschil van mening/inzicht hier in.
(nou, hier word je dus nog niet veel wijzer van zeker?.... :lol: )
<center>Het leven is zoals het komt
Terwijl ik andere plannen maak/had

berdien
Diamantje
Diamantje
Berichten: 3367
Lid geworden op: 11-08-2008 19:24

Bericht door berdien » 03-10-2010 13:51

oke verschil van mening :lol:

maar kan het niet zo zijn dat er een vergissing is in reuma en jicht want bij reuma is warmte wel goed toch? misschien heeft iemand het ooit eens door elkaar gegooit en is het een eigen leven gaan lijden op internet?


uuuhm ik probeer het maar los te laten whaha waarom blijf ik hier zo in hangen eigenlijk
een prei hoort er bij !!! zwiep zwiep

hannie
Trouw Lid
Trouw Lid
Berichten: 1912
Lid geworden op: 08-09-2008 16:40

Bericht door hannie » 03-10-2010 14:08

Bij behoorlijk ontstoken gewrichten worden vaak wel koude behandelingen toegepast, maar ook daar zit weer verschil in.
Bij anderen o.a mij zelf, helpt dan warmte weer altijd beter.
Daarnaast op goede voeding letten natuurlijk wat heel belangrijk is.
(laat maar gaan, straks slaap je er niet van? :P )
<center>Het leven is zoals het komt
Terwijl ik andere plannen maak/had

wiba
Moderator
Moderator
Berichten: 3730
Lid geworden op: 22-04-2008 12:19

Bericht door wiba » 03-10-2010 18:50

Berdien wat er staat is dat beweerd wordt dat sauna goed zou zijn bij jicht.

Wat er onder staat is wat men heeft onderzocht en dit staat er.
• Jicht: Er bestaat geen enkel bewijs voor een positieve invloed van sauna op jichtklachten. Integendeel, sauna zou eerder kunnen leiden tot verergering van de klachten
Dus het is helemaal niet gezegd dat het helpt. En dat het juist erger kan worden.
Wat Hannie zegt is dat het per persoon verschillend kan zijn hoe men er op reageert. Bij jicht kan het wel zijn dat men slecht bewegen kan en daardoor stijve spieren heeft gekregen. Daar helpt dan de warmte wel voor.
Maar sauna is niet alleen warmte toedienen aan je lichaam, maar wat net zo belangrijk is is dat er goed afgekoeld wordt na de saunagang. Daarvan komt het lichaam weer in balans en voel je je heel erg fit na het afkoelen onder de koude douche en dompelbad. Dat is dus heel goed dat afkoelen voor de jicht en de warmte voor de spieren die mogelijk verkrampt kunnen zijn.

Liefs Wilma
Groetjes Wilma

Zoals de ogen onze ziel weerspiegelen
Zo weerspiegelen de voeten ons lichaam

Plaats reactie

Terug naar “"Massages en andere behandelmethoden" ”