De kracht van het aanraken.

De EVT, pitjit, shirodhara, metamorfose massage, reflexologie, dorn-therapie breussmassage, klankschalen massage, chinese guasha therapie, orthomeleculaire therapie.
wiba
Moderator
Moderator
Berichten: 3730
Lid geworden op: 22-04-2008 12:19

De kracht van het aanraken.

Bericht door wiba » 10-09-2011 18:03

Zoals velen van jullie weten houd ik van gemasseerd te worden, maar ook om massages te geven.
Wat me interesseert is hoe komt het dat ik het zo prettig vind.
Ik heb op de kraamafdeling gewerkt en gemerkt dat de pasgeboren babies heel snel rustig worden als je ze aanraakt. Ze laat VOELEN dat ze niet alleen zijn.
Maar ook de oudere mensen waar ik mee gewerkt heb in het verpleeghuis werden vaak rustig als je hun hand vast houdt of even over hun rug strijkt, ze laat VOELEN dat je er bent.

Het bekende pijn wegnemen door een kusje te geven op een zeker plek bij een kind.
Dat boeit me, wat gebeurd er in het lichaam dat dit veroorzaakt.
Ben gaan zoeken en zal er hier iets over vertellen.

-----------------------------------------------------------------------------------------

Aanraken is van levensbelang. Als je niet wordt aangeraakt ga je dood. Althans, zo voelt het van binnen. En zo werkt het ook echt. De prikkeling van de huid wordt via de zenuwen doorgegeven aan de kleine hersenen, en dat is precies het gebied waar de menselijke emoties worden geregeld. Met andere woorden: een aanraking brengt je via de hersenen heel direct in contact met je gevoelsleven. Dat leidt ertoe dat je lekker en gezond in je vel steekt. Het is geen aangeboren kunst: de huid en de hersenen moeten ‘leren’ met elkaar te communiceren, de huid moet in de jaren na de geboorte worden gestimuleerd om een kind emotioneel tot bloei te laten komen. Dat blijft gelden voor volwassenen.

Tevroeg geboren babies groeien sneller als ze gemasseerd worden.
Bij volwassenen werkt masseren ook goed bij depressiviteit, doordat door de aanraking minder van het stresshormoon wordt aangemaakt en juist meer serotonine, het lichaamseigen anti-depressivum. Massage helpt ook bij slaapproblemen en pijnbestrijding. Het gaat nog verder: ook jezelf masseren heeft gunstige effecten. Rokers die willen stoppen, roken minder sigaretten wanneer ze hun eigen hand of oorlelletje masseren – drie keer daags, een maand lang.

Nog een voorbeeld van de genezende werking van aanraken? Ouderen die op verzoek van het TRI een maand lang kinderen masseerden, voelden zich goed en hadden minder last van depressies. Dit effect was zelfs sterker dan wanneer ze zelf gemasseerd werden, mogelijk omdat ze gemasseerd worden als ongemakkelijker ervoeren dan zelf masseren. Field is ervan overtuigd: aanraken moet, aanraken doet goed. Ze zegt: “Ga naar een masseur of vraag een naaste om je aan te raken. Lekker aangeraakt worden is even belangrijk als een gezond dieet en lichaamsbeweging.”
Bron: www.frederike.nl
-----------------------------------------------------------------------------------------
Dus ook massages geven stimuleert de aanmaak van serotinine. Dit gaf mij een beter inzicht in het genieten van massages.

Liefs Wilma
Groetjes Wilma

Zoals de ogen onze ziel weerspiegelen
Zo weerspiegelen de voeten ons lichaam

Kees
Moderator
Moderator
Berichten: 795
Lid geworden op: 18-02-2008 16:14

Bericht door Kees » 16-09-2011 21:37

Mooi artikel Wilma
Don't shoot the messenger

wiba
Moderator
Moderator
Berichten: 3730
Lid geworden op: 22-04-2008 12:19

Bericht door wiba » 16-09-2011 22:41

Ja Kees, vond ik ook. Wij westerse mensen hebben afgeleerd om elkaar aan te mogen raken. In het oosten is het heel normaal en hebben mensen er ook geen 2de gedachte bij.
Jammer dat wij dat allemaal moeten missen.
Groetjes Wilma

Zoals de ogen onze ziel weerspiegelen
Zo weerspiegelen de voeten ons lichaam

Kees
Moderator
Moderator
Berichten: 795
Lid geworden op: 18-02-2008 16:14

Bericht door Kees » 16-09-2011 22:56

Ale wilma dat is in het westen voor weinigen zoals wij zijn alleen maar weggelegd. De rest volgt nog wel een keer.
Don't shoot the messenger

wiba
Moderator
Moderator
Berichten: 3730
Lid geworden op: 22-04-2008 12:19

Bericht door wiba » 16-09-2011 22:59

Hihi ik hoop het voor ze !!
Groetjes Wilma

Zoals de ogen onze ziel weerspiegelen
Zo weerspiegelen de voeten ons lichaam

Kees
Moderator
Moderator
Berichten: 795
Lid geworden op: 18-02-2008 16:14

Bericht door Kees » 16-09-2011 23:02

jawellllllllllllllllll maar dat is nog een heeeeeeeeeeeele laaaaaaaange weg LOL
Don't shoot the messenger

Hans.
Lid
Lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 06-02-2013 17:12

Bericht door Hans. » 14-02-2013 16:16

Wat Wiba schrijft daar ben ik het helemaal mee eens, ik vind het heerlijk om te doen, maar ook om te ontvangen.







Groeten Hans.
Mijn leven heeft mij gemaakt wat ik nu ben

wiba
Moderator
Moderator
Berichten: 3730
Lid geworden op: 22-04-2008 12:19

Bericht door wiba » 25-08-2013 11:27

Je bent dus ook masseur Hans?
Het is elke keer bijzonder om te voelen welke energie de masseur meebrengt in het benaderen maar ook zeker in de aanraking.
Ik heb een vaste masseuze die mij elke 2 maanden masseert, gewoon mijn algemeen onderhoud zeg ik altijd.
Maar daarnaast maak ik ook vaak gebruik van een aanbieding die ik dan voorbij zie komen.
Heerlijk gun het mezelf ook en dat hoor ik ook van mijn eigen cliënten dat ze er zo rustig van worden en er lichamelijk maar ook geestelijk van opknappen en weten, voelen wanneer ze weer een massage nodig hebben.
Groetjes Wilma

Zoals de ogen onze ziel weerspiegelen
Zo weerspiegelen de voeten ons lichaam

Hans.
Lid
Lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 06-02-2013 17:12

Bericht door Hans. » 26-08-2013 07:44

Hoi Wiba.

Ja ik ben al jaren een masseur, ook magnetieseur, ik heb ook een vriend die dat doet en wij masseren elkaar een keer in de week en ik zou dat beslist niet willen missen.

Jammer dat jij zover weg woond dan konen wij dat ook doen.

En verder doe ik ook chakra massage om dat ik vaak dacht van wat duurt het soms zo lang voor dat het beterder wordt, ik heb toen aan mijn gids gevraagd of ik dat ook kon leren en hij zei van ja, dus voor ik begin doe ik eerst de chakra,s en als alles weer goed draaid ga ik masseren en magnetiseren om dat die twee technieken elkaar heel goed aanvullen.

En soms ook nog hypno of regressietherapie., omdat oude problemen het lichaam en ziel ook ziek kunnen maken.

Zo nu weet je alles wat mensen helpen betreft en meestal gratis, alleen als ik olie gebruik vraag ik wat geld voor de konlosten.

Groeten Hans.
Mijn leven heeft mij gemaakt wat ik nu ben

wiba
Moderator
Moderator
Berichten: 3730
Lid geworden op: 22-04-2008 12:19

Bericht door wiba » 26-08-2013 13:07

Fijn dat je iemand in de buurt hebt die jou ook goed kan masseren. Ik moet altijd iemand zoeken en gewoon betalen.
Zelf vraag ik ook wel geld.
Groetjes Wilma

Zoals de ogen onze ziel weerspiegelen
Zo weerspiegelen de voeten ons lichaam

Plaats reactie

Terug naar “"Massages en andere behandelmethoden" ”