Cupping therapie

De EVT, pitjit, shirodhara, metamorfose massage, reflexologie, dorn-therapie breussmassage, klankschalen massage, chinese guasha therapie, orthomeleculaire therapie.
Plaats reactie
wiba
Moderator
Moderator
Berichten: 3730
Lid geworden op: 22-04-2008 12:19

Cupping therapie

Bericht door wiba » 16-11-2013 21:27

Cupping therapie

Cupping Therapie is een behandelwijze die zijn traditie vindt in Oosterse geneeswijzen en al duizenden jaren oud is. Vooral Chinese artsen maakten en maken nog steeds gebruik van deze behandelmethode in combinatie met kruiden en acupunctuur.

In de Chinese geneeswijze wordt cupping gebruikt om meridianen en acupunctuurpunten te behandelen waardoor de doorbloeding in spieren en weefsels sterk verbetert en het stagnaties in de energiedoorstroming opheft.

De cupping dringt diep door tot in de bindweefsellaag, dat zich om spieren en gewrichten bevindt.

Ook het gebied tussen de wervels kan 'losgetrokken' worden, wat masserend moeilijk is.

Door de negatieve druk in de glascups word de afvoer van verhard vetweefsel bevorderd, waardoor het cellulitus bestrijdt.

Met het opheffen van energieblokkades kan cupping effectief worden toegepast bij onder meer:

- kou en opkomende verkoudheid
- spier- en gewrichtsklachten
- beenkrampen
- hoofdpijn/migraine
- rug-, nek en schouderpijn
- rsi
- pijn in de onderbuik
- zwelling, vocht

Vooral bij spier- en gewrichtspijnen is het effect snel merkbaar. Door de diepe bindweefselmassage worden spieren en huid soepel gemaakt en bindweefselverslakking opgeheven. Je komt zogezegd 'ruimer in je vel te zitten'.

Het cuppen is niet pijnlijk, maar kan wel even een onaangenaam gevoel geven. De vacuumkracht van de cup kan dan eventueel verminderd worden. Het therapeutisch effect is echter wel afhankelijk van de zuigkracht die door de cupping ontstaat.

Daar waar de cup is geplaatst zal een rode tot paarse verkleuring te zien zijn die echter na een paar dagen weer verdwijnt.
Bron:http://www.massagepraktijkbodycare.nl/cupping.html


Afbeelding
Groetjes Wilma

Zoals de ogen onze ziel weerspiegelen
Zo weerspiegelen de voeten ons lichaam

wiba
Moderator
Moderator
Berichten: 3730
Lid geworden op: 22-04-2008 12:19

Bericht door wiba » 16-11-2013 21:30

In mijn praktijk gebruik ik dit altijd bij klachten van de spieren. Kan best wel gevoelig zijn als ik het vacuum strak heb, maar dat geeft dan wel het beste effect.
Het is niet altijd fijn als het blauw wordt maar daar waarschuw ik de cliënten dan ook altijd voor.
Groetjes Wilma

Zoals de ogen onze ziel weerspiegelen
Zo weerspiegelen de voeten ons lichaam

Annoeska30592
Trouw Lid
Trouw Lid
Berichten: 1493
Lid geworden op: 03-05-2008 21:34

Bericht door Annoeska30592 » 17-11-2013 10:19

auuw.w.. als het blauw wordt :o

doet dat lang pijn dan???
frozen eyes can't cry

wiba
Moderator
Moderator
Berichten: 3730
Lid geworden op: 22-04-2008 12:19

Bericht door wiba » 17-11-2013 11:24

Het wordt blauw omdat de afvalstoffen die in de weefsels zitten naar de oppervlakte komen. Het blijft ongeveer 2-3 dagen blauw en dan is het spierpijn gevoel ook aan het verminderen.
Groetjes Wilma

Zoals de ogen onze ziel weerspiegelen
Zo weerspiegelen de voeten ons lichaam

Annoeska30592
Trouw Lid
Trouw Lid
Berichten: 1493
Lid geworden op: 03-05-2008 21:34

Bericht door Annoeska30592 » 17-11-2013 14:26

Ooo ok. Nja mis gewoonnis proberen 8)
frozen eyes can't cry

wiba
Moderator
Moderator
Berichten: 3730
Lid geworden op: 22-04-2008 12:19

Bericht door wiba » 17-11-2013 16:06

Als ik zelf bij mijn masseuze vandaan kom en als ik klachten had van schouders of onderrug ofzo dan kom ik er ook blauw vandaan. Tenminste als ik het toe sta want als ik nog de sauna in wil de dagen erna, wil ik niet dat ze het zo behandeld.
Maar dan voel ik me de dag erna helemaal beurs omdat ze me stevig aangepakt heeft maar daarna ben ik wel van mijn klachten af na 3 dagen. Is nog altijd beter een dagje niet zo prettig voelen door spierpijn dan pillen slikken of weken met de pijn lopen vind ik.

Mijn handen zijn zachte heelmeesters, haha wel een stevige hand maar de meesten gaan niet blauw weg bij mij want veel mensen schrikt het toch af.
Dus je bent welkom om het eens bij jou te doen. Iedereen hier trouwens......
Groetjes Wilma

Zoals de ogen onze ziel weerspiegelen
Zo weerspiegelen de voeten ons lichaam

Annoeska30592
Trouw Lid
Trouw Lid
Berichten: 1493
Lid geworden op: 03-05-2008 21:34

Bericht door Annoeska30592 » 18-11-2013 16:10

:) :D
frozen eyes can't cry

Plaats reactie

Terug naar “"Massages en andere behandelmethoden" ”