Pitjit

De EVT, pitjit, shirodhara, metamorfose massage, reflexologie, dorn-therapie breussmassage, klankschalen massage, chinese guasha therapie, orthomeleculaire therapie.
wiba
Moderator
Moderator
Berichten: 3730
Lid geworden op: 22-04-2008 12:19

Pitjit

Bericht door wiba » 30-08-2008 23:41

Morgen heb ik een cursus pitjit. Ga maar eens slapen om niet tijdens de massage in slaap te vallen, moet ook goed wakker zijn om het te onthouden en goed te oefenen op een andere cusist. We zijn om en om masseur.
Heb er veel zin in.

INDONESISCH PITJIT

In Indonesië is het heel gewoon om binnen het gezin elkaar bij ziektes of vermoeidheid te masseren. Kinderen lopen voorzichtig over vaders pijnlijke rug of moeder wrijft bij verkoudheid een kinderrug in met balsem. Ouders leveren de kennis over aan hun kinderen en zo zet zich de traditie voort. Voor de Indonesiër is de ‘Tukang Pitjit’ (masseur) een begrip. De echte traditionele pitjit is een zeer intensieve wijze van masseren.

Net zoals een goede rijsttafel kan een Indonesische pitjit behoorlijk pittig zijn. Zowel een ontspanningsmassage als een klachtenbehandeling wordt afgestemd op ieder individu. Zo kan het zinvol zijn om diverse technieken als drukpuntmassage, reiki, voetreflex en pitjit te combineren.
Het doel is uiteindelijk geest en lichaam in balans te krijgen.
Ook zonder directe klachten kan massage een ware weldaad zijn.
De dagelijkse gang van zaken wordt even losgelaten en maakt plaats voor klaarheid en rust. Een prima manier om je lichaam te verzorgen!

Liefs Wilm@
Groetjes Wilma

Zoals de ogen onze ziel weerspiegelen
Zo weerspiegelen de voeten ons lichaam

Siela
Lid
Lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 20-08-2008 22:03

Bericht door Siela » 30-08-2008 23:52

Lijkt me heerlijk, Wilma!
Mocht je een keer een model nodig hebben........your wish is my command :lol: :wink:

Succes morgen met de cursus. Ben benieuwd naar je ervaring hiermee.

Liefs
Ben jezelf....

wiba
Moderator
Moderator
Berichten: 3730
Lid geworden op: 22-04-2008 12:19

Bericht door wiba » 31-08-2008 22:17

Ja daar ben ik toch maar weer een bijzondere ervaring rijker.
Tjonge ik wist wel dat er nog meer lieve mensen op deze aardbol zouden leven, nou ik heb ze ontmoet hoor. Wat een gastvrijheid straalden deze mensen uit.

Een zeer goed verzorgende workshop. Met veel praktiseren. Een stukje uitleg waar pitjit vandaan komt en wat ons motiveert om daar te komen.

Het is een bijzondere ervaring om op deze wijze gemasseerd te worden. Snelle korte, afgewisseld met wegstrijkende bewegingen. Best stevig en intensief om te doen, maar heerlijk om te ervaren.
Eerst was ik de masseur en na de heerlijke lunch werd ik zelf gemasseerd. Dat ging natuurlijk nog wat stuntelig, maar ik voel dat ik er veel feeling voor heb en had het snel in de vingers. Ik wil en ga hier zeker in verder. Er zijn nog 3 workshop vervolg dagen en die ga ik zeker volgen.

Heb even tijd gehad om er van bij te komen, want de chakra's werden ook meegenomen.
Mijn derde oog blijkt erg beïnvloedbaar, want weer kreeg ik een reactie toen het met de duimen door de instructrice van binnen naar buiten geweven werd. Eerst had ze het al open gedraaid, naar links. Er ontstonden enorme lichtflitsen en werd duizelig. Toen ik het zei stopte ze meteen en de duizeligheid bleef nog even de flitsen waren over.
Toen de medecursist het moest doen, vreesde ik voor de zelfde reactie, maar er gebeurde toen niks.
Ook werd ik misselijk en kreeg hartkloppingen toen ik naar de auto liep en dit was pas over toen ik thuis even een tijdje op de bank lag.

Erg heftig allemaal, maar ik heb vreselijk genoten en ben erg enthousiast.

Lieve groeten Wilm@

AfbeeldingPlaatje beweegt als je het aanklikt. :wink:
Groetjes Wilma

Zoals de ogen onze ziel weerspiegelen
Zo weerspiegelen de voeten ons lichaam

berdien
Diamantje
Diamantje
Berichten: 3367
Lid geworden op: 11-08-2008 19:24

Bericht door berdien » 31-08-2008 22:32

whaaaa wilma dat plaatje ik kom niet meer bij :D :) :) :o :lol: :P
een prei hoort er bij !!! zwiep zwiep

Marianne
Lid
Lid
Berichten: 900
Lid geworden op: 21-02-2008 23:36

Bericht door Marianne » 31-08-2008 23:24

leuk Wilma,

Dat bewegende plaatje , echt heel leuk en natuurlijk de mooie cursusHeel mooi hoor die ervaring.
liefs Marianne
Piekeren neemt de zorgen over morgen niet weg ,.............maar wel de kracht van vandaag ;)

Siela
Lid
Lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 20-08-2008 22:03

Bericht door Siela » 01-09-2008 03:04

Grappig, dat massage plaatje, lieve Wilma..... :lol:

Wat een mooie ervaring zeg. Leuk!
Ik ben ook erg van de massages...hoop wat meer van je te leren. Ben daar altijd nieuwsgierig naar, wil er nog veel over leren.

Ik masseer ook graag en voel dat men dan na een massage van mij even verlost is van bepaalde pijntjes en stijfheid door stress etc.
Ik moet hier denk echt iets mee doen ahahaa :wink:
Een tijd geleden ook een collega gemasseerd en wat hand oplegging gedaan, waarna ze zich weer goed voelde. De pijntjes verdwenen na mijn behandeling, die ik had toegepast.
Hoop nog veel van je mee te krijgen en van je te leren, lieve Wilma, vind dit echt interessant!

Dankjewel!

Liefs Siela
Ben jezelf....

wiba
Moderator
Moderator
Berichten: 3730
Lid geworden op: 22-04-2008 12:19

Vandaag workshop Pitjit II

Bericht door wiba » 16-11-2008 18:44

Vandaag dan workshop Pitjit II gevolgd. Had me er erg op verheugd en het was weer de moeite waard.
Dit keer samen met een vriendin de workshop gevolgd, waardoor we elkaar konden masseren.

Eerst hebben we een aardings oefening gedaan om de 'cliënt' zo noem ik de persoon die gemasseerd wordt maar even voor het gemak, in een goed energie veld te brengen.
Ik voelde zware handen die ik niet kwijt raakte, de instuctrice wreef het weg uit mijn handen.
Ik werd eerst gemasseerd met de technieken die we in de eerste workshop geleerd hadden, maar nu meer toevoeging door chakra energie te stimuleren en te openen.
We hebben meer aandacht besteed aan het opheffen van blokkades, door intensiever verschillende technieken toe te passen, maar ook op de rug met vaccuumglaasjes te werken en met munten.
Op de rug wordt eerst een balsem gesmeerd en met warme doeken behandeld.
Daarna komt er een kartonnetje, een leeg waxine cupje en een heel klein stukje tissue in cajaputi ( een soort alcohol ). Hoe grote de tissue en hoe natter van de cajaputi hoe hoger de vlam.
Dit wordt op de rug gelegd en aangestoken. Direct komt er een glaasje op waardoor de vlam dooft en de huid vaccuum trekt. Hiermee wordt dan langs de ruggegraad en onderrug en event schouders gemasseerd. Dit is dus om de diepe onderlaag te bereiken. Het werkt heel goed moet ik zeggen. Wel een beetje eng als het bij jou gedaan wordt, maar dat is alleen de vlam waar ik bang voor was. Hahaha, wie durft het aan??????
Ook hebben we met een munt de huid 'geschraapt' dat is een oppervlakkige methode om de huid doorbloeding te stimuleren.
Na het masseren hebben we nog via de hartchakra en de zonnevlecht in het donker met rustgevende muziek, energie gegeven door de chakra kleuren te visualiseren en te voelen en pas te stoppen als het niet meer nodig is volgens de masseur.

Tussen de middag kregen we nog een heerlijke indonesische rijsttafel.
Kortom ik heb weer veel geleerd en ervaren. Ben moe maar voldaan. Zeker energie gekregen, maar gewoon veel indrukken opgedaan.

Geweldig vond ik het om dit samen met een hele goede hartsvriendin te mogen ervaren.
Nu veel oefenen want de 3de workshop is pas volgend jaar.
De massage tafel is er al.............

Liefs van mij en hoop dat jullie ook een fijne zondag hebben gehad.
Warme groet Wilm@
Groetjes Wilma

Zoals de ogen onze ziel weerspiegelen
Zo weerspiegelen de voeten ons lichaam

berdien
Diamantje
Diamantje
Berichten: 3367
Lid geworden op: 11-08-2008 19:24

Bericht door berdien » 16-11-2008 19:04

whaaaaaaaa je hebt in iedergeval het vlammetje ook overleeft Wilma
jee klinkt spannend allemaal
appart hoe voelde dat die zware handen was dat erg vervelent?
o help huid schrapen klinkt ook eng
maar oke ik ben erg nieuwsgierig naar wat het allemaal gaat worden volgend jaar
hihi liefs van berdientje (klant)
een prei hoort er bij !!! zwiep zwiep

wiba
Moderator
Moderator
Berichten: 3730
Lid geworden op: 22-04-2008 12:19

Bericht door wiba » 16-11-2008 19:12

Hahaha Berdientje

Klinkt misschien heftig die huid schrapen, maar dat ligt eraan hoe hard het gedaan wordt. Als je over een spierknoop gaat wordt het rood door het schrapen en weet je dat er aandacht aan besteed moet worden.

De zware handen of er een steen aan hing. De energie werd niet goed afgevoerd zei de instructrice, de energie stroomde niet goed en het blokkeerde daar. Voelde niet prettig, maar zij veegde het weg dat verlichtte meteen en ik kreeg koud voelende handen, niet van buiten koud, maar van binnen. En daarna stroomde het goed, want mijn handen tintelden toen ik het bij mijn vriendin deed.

Liefs Wilm@ (fijn klant voor je reactie)
Groetjes Wilma

Zoals de ogen onze ziel weerspiegelen
Zo weerspiegelen de voeten ons lichaam

berdien
Diamantje
Diamantje
Berichten: 3367
Lid geworden op: 11-08-2008 19:24

Bericht door berdien » 16-11-2008 19:37

oke appart Wilma
maar heb je dan ook geleerd wat je bij n volgende keer moet doen als je weer zware handen hebt
liefs
een prei hoort er bij !!! zwiep zwiep

Plaats reactie

Terug naar “"Massages en andere behandelmethoden" ”