Raw Food - rauwe levende plantaardige voeding

Wat is Rawfood, waarom rawfood en recepten
Plaats reactie
Sita
Site Admin
Site Admin
Berichten: 1740
Lid geworden op: 13-02-2008 17:33

Raw Food - rauwe levende plantaardige voeding

Bericht door Sita » 22-08-2010 18:11

De natuur biedt ontzettend veel goede en bruikbare voedingstoffen voor mens en dier.
Juist in onbewerkte niet verhitte voeding zit veel bruikbare en goed opneembare voedingstoffen.
De gekiemde en de groene voeding wordt ook als helend gezien

Rawfood vers:
Het rawfood-dieet omvat verse voeding die direct te nuttigen is zoals fruit en groenten. Juist ook de verse groene voeding is het erg belangrijk omdat deze voeding zuurstofverrijkend is en groene voeding 's ochtends mixen tot een lekker drankje is een begin van goede darmzuivering (Gekookt voedsel en of dierlijk,
vervuild zeker de darmen)

Rawfood gekiemd
Gekiemd voedsel omvat o.a. gekiemde zaden, granen en peulvruchten, bepaalde grassen zoals tarwegras.
Gekiemd voedsel is enorm vitaminerijk en zeker ook eiwitrijk en is hiermee (net als met hennep, amandelen en sesamzaadjes) een goede plantaardige, volledig verteerbare eiwitbron!
Zaden worden geweekt en de kiem gaat ontspruiten er ontstaat een begin van een plantje, boordevol vitaminen. Andere zaden/pitten hoeven alleen gepeld zoals bijvoorbeeld zonnebloempitten of wat geweekt zoals sesamzaden of gebroken zoals lijnzaad

Rawfood noten:
Verse raw noten zijn het best verteerbaar indien we die een nacht weken in water

Rawfood droog
Men kan rawfood ook drogen mits men dit doet onder de juiste temperatuur (t beste zo rond de 40 graden) Dit kan in een gasoven op laagste stand met de deur
gewoon open.
Het kan ook in de dehydrator
Enzymen gaan op deze manier niet kapot.
Enzymen zijn zeer belangrijk bij eigenlijk wel alles wat we doen. We moeten zuinig zijn op onze voorraad enzymen in het lichaam omdat die minder wordt naarmate we ouder worden.

Er zijn raw foods die een extra hoog pakketje voedingstoffen bevatten, men noemt deze superfoods, of andere sunfoods zoals tarwegras en spirulina(algen) en...rauwe cacao!
Denk hier bijvoorbeeld aan enzymen, aminozuren, essentiële vetzuren, mineralen
(mineralen zijn goed voor huid en haar)
*De zon geeft kracht mee aan het voedsel, neem bijvoorbeeld gras dat rijk is aan chlorofyl dat zonne-energie meteen in de plant omzet. Het bevat veel magnesium, deze zonnevoeding (sunfood) verwarmd ook het lichaam. De (niet doorgefokte) koe is ook een bijzonder sterk dier en overwegend vegetariër! (insecten krijgt
ze per ongeluk wel mee naar binnen maar o.a haar darmen zijn
op planten ingesteld)
Een goede omgang met het eten van raw food zoals fruit, groenten maar ook wilde planten en goede vetten is zeer belangrijk bij een uitgebalanceerd dieet zoals het rawfood-dieet is
Alles wat de mens nodig heeft, zit in een plantaardig dieet, dus ook in het rawfood dieet met 1 uitzondering en dat is b12
Indien men het rawfood-dieet hier nuttigt, dient men enkele keren per week een b12 vitaminepil in te nemen
Om de voordelen van rawfood te ervaren, hoeft u niet volledig rawfood te eten maar wel het grootste deel van de dag en zeker iets raw voordat u gekookt eten tot u neemt. Uw lichaam kan dan beter het gekookte voedsel verdragen

Aan te raden is, geen dierlijk voedsel te nuttigen. Ons lichaam heeft geen dierlijk voedsel nodig en dieren hoeven niet opgeofferd te worden voor vlees dat een luxeproduct is.
Ook blijkt steeds vaker uit studies (zie ook http://www.nvvm.org/Macroartikelen/Macr ... aStudy.htm dat er een connectie is tussen vleesconsumptie en kanker en hartziekten. Beter verteerbare eiwitbronnen zijn bijvoorbeeld groene bladgroenten, algen zoals spirulina, kiemgroenten,
zaden en pitten zoals sesam, amandelen, hennepzaadjes, zonnebloempitjes.

Sinds tientallen jaren al is de kunstmest opgang gekomen en zo ook steeds meer chemische bestrijdingsmiddelen. Dit is niet zo goed voor de voedingsbodem, planten die hierop groeien zijn minder voedzaam en bevatten dus ook minder vitaminen. De bodem waarop een plant groeit is zeer belangrijk, deze moet goede voeding hebben, het liefst zo natuurlijk mogelijk daarom is de keuze voor biologische landbouw een betere keuze om dat deze geen gebruikt maakt van chemische bestrijdingsmiddelen en geen kunstmest.


bron: http://rawfood-nederland.nl


hannie
Trouw Lid
Trouw Lid
Berichten: 1912
Lid geworden op: 08-09-2008 16:40

Bericht door hannie » 22-08-2010 18:22

Inderdaad heel belangrijk dit, mooi stuk Sita.
Jammer dat er haast geen tuin meer is te krijgen die nog niet verknoeid is door jaaaarenlang kunstmest gebruik ed.
<center>Het leven is zoals het komt
Terwijl ik andere plannen maak/had

berdien
Diamantje
Diamantje
Berichten: 3367
Lid geworden op: 11-08-2008 19:24

Bericht door berdien » 22-08-2010 18:45

hannie schreef:Inderdaad heel belangrijk dit, mooi stuk Sita.
Jammer dat er haast geen tuin meer is te krijgen die nog niet verknoeid is door jaaaarenlang kunstmest gebruik ed.
oeps sorry ik heb ineens een binnen pretje over de kunstmest oooh hahaha




lekker rauw voedsel ik hou dr wel van
ik heb gehoord dat sperciebonen giftig zijn als je die rauw eet
een prei hoort er bij !!! zwiep zwiep

hannie
Trouw Lid
Trouw Lid
Berichten: 1912
Lid geworden op: 08-09-2008 16:40

Bericht door hannie » 22-08-2010 18:57

Inderdaad Berdien, niet alles is geschikt om rauw te gebruiken.
Dan even vragen in bijv. natuurvoedingswinkel, óf goeg kook boek :wink: :)
<center>Het leven is zoals het komt
Terwijl ik andere plannen maak/had

Sita
Site Admin
Site Admin
Berichten: 1740
Lid geworden op: 13-02-2008 17:33

Bericht door Sita » 22-08-2010 19:00

Dat klopt Berdien, en snijbonen. Daar zit een giftige stof in als die rauw zijn. Die maak je dan in de regel beetgaar.


berdien
Diamantje
Diamantje
Berichten: 3367
Lid geworden op: 11-08-2008 19:24

Bericht door berdien » 22-08-2010 19:01

ik heb wel eens spercie bonen rauw op :oops:
een prei hoort er bij !!! zwiep zwiep

wiba
Moderator
Moderator
Berichten: 3730
Lid geworden op: 22-04-2008 12:19

Bericht door wiba » 22-08-2010 20:14

berdien schreef:ik heb wel eens spercie bonen rauw op :oops:
De laatste keer toen ik je zag, zag je er toch vrij fris uit ........ :wink:
Groetjes Wilma

Zoals de ogen onze ziel weerspiegelen
Zo weerspiegelen de voeten ons lichaam

Plaats reactie

Terug naar “Raw Food”