Hoe werkt de I Tjing?

I Tjing en de uitleg daarvan
Plaats reactie
Astrid
Lid
Lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 03-11-2013 13:39

Hoe werkt de I Tjing?

Bericht door Astrid » 06-11-2013 16:23

Om erachter te komen welk advies voor jou bedoeld is van de 384, zijn er verschillende manieren om te orakelen.

De oudste manier is het verhitten van schildpadschilden, hier ontstaan dan barsten in, die verwijzen naar hexagrammen (hoofdstukken). Niet meer van deze tijd zou ik zeggen.

Een van de volgende methodes is die met de duizendbladstelen. Door een bepaalde methode van het afleggen van 49 stokjes (in groepjes van 4 en gesplitst over 2 bosjes) komt er een hexagram uit. Het is een methode die lang duurt, hier ben je minimaal 1 kwartier mee bezig.

De bekendste methode is die met de muntjes. Kop en/of munt bepalen de lijnopbouw. Er ontstaat een hexagram nadat je 6x met 3 muntjes tegelijk hebt gegooid (dit leer ik anderen in een workshop).

Dan kun je ook nog met knikkers en andere materialen een hexagram generen, als er maar vier kleuren zijn van hetzelfde materiaal en er blind getrokken kan worden. Er is een bepaalde verdeelsleutel van het aantal knikkers per kleur in een zakje.

Ook kun je met I Tjing-kaarten werken, hier is ook een legmethode voor ontwikkeld. Dit is wel iets voor gevorderden.

En dan heb je verschillende online orakels, het mijne vind je op www.hetorakel.info

Afbeelding
Ik geef jou wat je nodig hebt, niets minder en niets meer dan dat.

Sita
Site Admin
Site Admin
Berichten: 1740
Lid geworden op: 13-02-2008 17:33

Bericht door Sita » 06-11-2013 16:54

Wat een leuk stukje geschiedenis, dat wist ik niet van de schildpadschilden
Interessant


wiba
Moderator
Moderator
Berichten: 3730
Lid geworden op: 22-04-2008 12:19

Bericht door wiba » 06-11-2013 22:15

Ik snap er nog niks van maar zal zeker nog komen hihi
Groetjes Wilma

Zoals de ogen onze ziel weerspiegelen
Zo weerspiegelen de voeten ons lichaam

Plaats reactie

Terug naar “I Tjing”