Mudra's

jin shin jyutsu, aromatherapie, piramide energie en nog veel meer......
Plaats reactie
wiba
Moderator
Moderator
Berichten: 3730
Lid geworden op: 22-04-2008 12:19

Mudra's

Bericht door wiba » 31-12-2008 16:20

Ik vind dit onderwerp hier beter passen. Hoop dat het vorige dat ik geplaatst heb over mudra's snel hierbij geplaatst wordt

Er is zo veel over mudra's te vertellen. Ik heb veel aan een boekje dat ik vaak gebruik, maar op internet staat er ook wel iets over. Ik zal proberen om er een combinatie te maken van die twee. En wil je iets een specifieke mudra weten, dan kan ik het voor je opzoeken.
Zelf wil ik het gebruiken, als er mensen komen voor pitjit massage en later voetrefextherapie, die een klacht hebben, om hen een mudra tip mee te geven.

In de Indiase geneeskunde worden de mudra's (vingerhoudingen) o.a. gebruikt om op energetische, lichamelijke en psychische basis een evenwicht tot stand te brengen.
Met de mudra's kunnen we onszelf in evenwicht brengen en dat is een zeer effectief middel om onze gezondheid weer in eigen handen te nemen.

Introductie tot mudra's
Wat mudra's zijn en hoe ze te gebruiken.

Mudra's zijn houdingen van het lichaam die de een of andere invloed hebben op de lichaamsenergieën, of je stemming. In de meeste gevallen worden de handen en vingers in een behaalde positie gehouden, maar het hele lichaam kan ook deel van de mudra uitmaken.
AfbeeldingGyan mudra
Houding van de handen
De toppen van de duim en wijsvinger raken elkaar, de ander vingers zijn recht maar ontspannen.
Emotioneel / spiritueel gebruik

Stimuleert de wortelchakra, en aard.Kalmeert en verbeterd concentratie.

Doe de vingerposities met beide handen, voor tenminste een aantal minuten


De meest bekende mudra's zijn waarschijnlijk die welke gedaan worden tijdens meditatie. Je zit in de lotushouding (of in kleermakerszit) en plaatst of de handen op de knieën, waarbij de toppen van de duimen en wijsvingers elkaar raken, of de handen in de schoot, met de vingers van de rechterhand rustend op de linkerpalm. Maar ook het christelijke vouwen van de handen om te bidden is een mudra, en het indiase begroetingsgebaar (dat ook voor bidden gebruikt wordt), waar de handen voor de borst gehouden worden, met de handpalmen tegen elkaar.

Het vouwen van de handen brengt je aandacht naar binnen, terwijl het hart geopend wordt. Het indiase begroetingsgebaar brengt je in een respectvolle stemming.

Sommige mudra's worden spontaan gedaan door mensen, zoals de Hakini mudra, waar de toppen van alle vingers van de rechterhand de corresponderende vingertoppen van de linkerhand raken.
AfbeeldingHakini mudra
Houding van de handen
Laat de toppen van de corresponderende vingers van elke hand elkaar raken.

Emotioneel / spiritueel gebruik
Mensen zijn geneigd om spontaan hun vingers in deze houding te plaatsen tijdens het praten. Dit helpt om te concentreren.

Doe de vingerposities met beide handen, voor tenminste een aantal minuten.



Mudra's zijn in het Oosten sinds duizenden jaren in gebruik, in het bijzonder bij het Boeddhisme. Boeddha-beeldjes hebben vaak de handen in bepaalde houdingen. Ze werden en worden nog steeds gebruikt als spirituele oefening, als een manier om verlichting te bereiken.

Ze worden echter ook gebruikt voor fysieke klachten.

Mudra's gebruiken
Doe een mudra voor tenminste een aantal minuten, om deze te gebruiken. Het is gewoonlijk effectiever om ze wat langer te doen, bijvoorbeeld zo'n 15 minuten. Je zou die tijd over de dag kunnen spreiden, maar deze ook deel van je meditatie kunnen maken.

Doe de vingerposities met beide handen, tegelijkertijd. Dit zal een krachtiger effect hebben dan een mudra met slechts een hand doen.

Sommige mudra's zijn simpel genoeg om ze zelfs met je handen in je zakken te doen, zoals de set van vier mudra's. Je kunt deze overal doen wanneer je het gevoel hebt dat je ze kunt gebruiken, zonder aandacht te trekken.

Mudra-set om energie te balanceren
Set van vier mudra's voor het balanceren van energie, die in een reeks gebruikt worden.

Raak afwisselend de toppen van elke vinger aan met de top van je duim. Houdt ze voor een paar seconden tegen elkaar, en doe dat in totaal voor een paar minuten. Doe het met beide handen tegelijk.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Dit is een simpele manier om je energie te balanceren, die je vrijwel overal kunt doen, terwijl je zit, staat, loopt of ligt.
Het algemene effect is dat je kalmer wordt, meer ontspannen en geconcentreerd.
De afzonderlijke mudra's (handposities) hebben de volgende effecten:




Duim raakt de top van de wijsvinger
Opent de wortelchakra, en beweegt meer energie naar de benen en het onderlichaam. Maakt je kalmer en meer geconcentreerd.

Duim raakt de top van de middelvinger
Bevordert geduld.

Duim raakt de top van de ringvinger
Energie, stabiliteit en zelfvertrouwen.

Duim raakt de top van de pink
Intuitie en gevoel.
Groetjes Wilma

Zoals de ogen onze ziel weerspiegelen
Zo weerspiegelen de voeten ons lichaam

Garry
Trouw Lid
Trouw Lid
Berichten: 1635
Lid geworden op: 01-07-2008 22:03

Bericht door Garry » 01-01-2009 13:43

Tof Wilm@ dat je dit er op hebt weten te plaatsen! liefs Garry
Waar licht&donker elkaar raken gebeuren wonderen...

wiba
Moderator
Moderator
Berichten: 3730
Lid geworden op: 22-04-2008 12:19

Bericht door wiba » 01-01-2009 13:50

Ik heb nog veel meer voorbeelden, maar weet niet of er belangstelling voor is.

Ik hoor het wel, ik ben me er een beetje in gaan verdiepen nadat Sita er iets over vertelde bij Astro tv. Long time ago..........

Liefs Wilm@
Groetjes Wilma

Zoals de ogen onze ziel weerspiegelen
Zo weerspiegelen de voeten ons lichaam

hannie
Trouw Lid
Trouw Lid
Berichten: 1912
Lid geworden op: 08-09-2008 16:40

mudra's

Bericht door hannie » 01-01-2009 14:31

Dit is inderdaad top Wilma,zo ben ik o.a in een hectische
periode weer in een goed slaapritme gekomen.
liefs hannie
<center>Het leven is zoals het komt
Terwijl ik andere plannen maak/had

berdien
Diamantje
Diamantje
Berichten: 3367
Lid geworden op: 11-08-2008 19:24

Bericht door berdien » 01-01-2009 14:39

nou belangstelling zat knal dr maar op die mudras
liefs van berdien
een prei hoort er bij !!! zwiep zwiep

louisamartin
Moderator
Moderator
Berichten: 1827
Lid geworden op: 16-07-2008 18:48

Bericht door louisamartin » 01-01-2009 21:37

Dank je wel Wilma voor je bijdrage. Ik heb het ook gezien op Astro TV en dat Sita er iets over vertelde. Nog niet zo lang geleden heb ik op de parabeurs een mudrakaart gekocht. Is erg handig.

Liefs Louisa
Zelfs als de poorten van de rijken gesloten zullen zijn, zullen de poorten tot de Hemel niet afgesloten worden

gerrit
Lid
Lid
Berichten: 325
Lid geworden op: 24-10-2008 11:53

Bericht door gerrit » 02-01-2009 17:42

Leuk onderwerp Wilma,
Jij gebruikt foto's, mooi en duidelijk is ook jouw uitleg.
Wij hebben het boek van Gertrud Hirschi "Mudra werkboek",
Eenvoudige yoga-oefeningen voor vingers en hand.
Bij iedere handeling staan duidekijke tekeningen en is uitgebreid
in het aantal onderwerpen. en onderandere hoe je je eigen
mudra crieert,ook als een mudra niet werkt wordt beschreven bijv.
Verder aanvullingen op voeding, tegen elke kwaal is een kruid
gewassen, de Chinese-elementenleer en een enkel woord over
chakra's.

met groet gerrit
oordeel over gedrag niet over de persoon

wiba
Moderator
Moderator
Berichten: 3730
Lid geworden op: 22-04-2008 12:19

Bericht door wiba » 02-01-2009 21:19

Acceptatie mudra
Houding van de handen
De wijsvinger is gevouwen in de ruimte tussen de duim en deze vinger, zodat de nagel de vouw raakt. De buitenste hoek onder van de duimnagel raakt de binnenste hoek onder van de pinknagel.


Emotioneel / spiritueel gebruik
Om over verdriet heen te komen, of een onnodige weerstand tegen situaties, kan deze mudra helpen om in een stemming van acceptatie te komen.

Doe de vingerposities met beide handen, voor tenminste een aantal minuten.


Afbeelding
Groetjes Wilma

Zoals de ogen onze ziel weerspiegelen
Zo weerspiegelen de voeten ons lichaam

wiba
Moderator
Moderator
Berichten: 3730
Lid geworden op: 22-04-2008 12:19

Bericht door wiba » 02-01-2009 21:29

Deze voorbeelden haal ik van het internet hoor, maar ik gebruik zelf ook vaak mijn boek van Kim da Silva "Gezondheid in onze handen" Daar staan ook uitleg en plaatjes in, maar dat is wat lastiger om het hier te plaatsen.
Soms heb ik wel moeite om de houding lang genoeg vast te houden, maar probeer het toch wel een paar minuten vast te houden. Dat is echt ook nodig om het gewenste effect te krijgen. Niet altijd heb ik een volebaar effect hoor, maar ik vind het ook leuk om te doen en dit als tip mee te geven, misschien werkt het wel bij een ander dan.

Leuk Gerrit en Hannie dat jullie hier ook wel mee bezig zijn.

Liefs Wilm@
Groetjes Wilma

Zoals de ogen onze ziel weerspiegelen
Zo weerspiegelen de voeten ons lichaam

Sita
Site Admin
Site Admin
Berichten: 1740
Lid geworden op: 13-02-2008 17:33

Bericht door Sita » 15-01-2009 20:27

Wauw leuk zo.

Dan hoeven Yvo en ik niet meer te tekenen en scannen.
Internet is dan wel even handig.

Wel een 'noot' erbij. Men mag wel de vingerzettingen plaatsen sie individueek gelden. Als je b.v. last van je buik hebt en je zet ze in die stand....kan het wel eens heel erg anders vandaan komen :)
Maar tja, tja dat is weer onze holististische kijk.

Ik vind dit onderwerp zeer waardevol.
Voor uitbreiding vatbaar :)

P.S. Zet je nog wel even de bron erbij?


Plaats reactie

Terug naar “Magnetiseren, kleurentherapie, aura/chakra healing, jin shin jyutsu en....”