Visualiseren wat doet het met jou en hoe doe je dat?

jin shin jyutsu, aromatherapie, piramide energie en nog veel meer......
wiba
Moderator
Moderator
Berichten: 3730
Lid geworden op: 22-04-2008 12:19

Visualiseren wat doet het met jou en hoe doe je dat?

Bericht door wiba » 28-06-2009 22:56

Tijdens de yoga lessen visualiseren we veel.
Eerst had ik wel moeite om te voelen wat ik visualiseerde, maar door oefening kan ik nu wel heel goed voelen dat ik daar ben.
Voor mij is het een hele mooie manier om mijn hoofd leeg te maken en emoties die event vrij komen de vrije loop te laten.
Hebben jullie hier ook ervaring mee en hoe visualiseren jullie en wat leverd het je op?

Visualiseren gaat dieper dan denken, het brengt de gedachten tot rust.
De taal van het onderbewuste is beeldentaal. Daarom gaat visualiseren veel dieper dan gedachten. Visualiseren gaat voorbij het denken, en het is dus ook een middel om jezelf te bevrijden van de altijd maar voortgaande stroom van gedachten.

Stel je voor...
Kijk eens naar de gedachten die er door je hoofd gaan.
Stel je die gedachten voor als vlinders die door je hoofd fladderen.
Zet nu je schedeldak open en laat de vlinders naar buiten fladderen.
Kijk ze na, helemaal naar de horizon...
Ervaar dan de stilte en ruimte die er nu is in je geest!
Voor je lichaam is het écht!


Stel je voor dat je drijft in heerlijk warm water,
Voel hoe alle spanning van je afglijdt.
Voel hoe alle vermoeidheid van je afglijdt.
Het hele lichaam wordt warm en soepel.
Alle pijn verdwijnt in het warme water...
Voel je het?

En zo zijn er visualisaties om ontspanning te ervaren, of stilte, of vrede, of kracht, of acceptatie, of genezing... enz. De aandacht en betekenis die je er zelf aan geeft bepaalt het resultaat.

Heb jij hier ervaring mee?

Liefs Wilma
Groetjes Wilma

Zoals de ogen onze ziel weerspiegelen
Zo weerspiegelen de voeten ons lichaam

visje
Trouw Lid
Trouw Lid
Berichten: 1602
Lid geworden op: 21-08-2008 16:57

Bericht door visje » 03-07-2009 16:45

Goh, mooi hoe je dat zo beeldend beschrijft: gedachten die als vlinders wegvliegen...vermoeidheid en spanning die in 't warme water van je afglijden...

Ik voel 't echt lijfelijk als ik 't lees, je hebt zeker gelijk dat 't voor 't lichaam echt is, visualiseren!

Tijdens lessen en inwijdingen die ik in 't verleden gehad heb, deden we vooraf geleide meditaties. De ene meditatie sprak me meer aan als de andere, da's ook persoonlijk he :wink:
Maar ze heeft een gave als 't aankomt op meditaties maken, 't opent je hart en ontspant, héérlijk gewoon! En daarna komt de inwijding bijv. ook veel beter binnen, stroomt gewoon (zal je misschien ook ervaren bij shamballa...)

liefs Edith
Hoe we over de wereld denken,
bepaalt hoe we haar zien.

wiba
Moderator
Moderator
Berichten: 3730
Lid geworden op: 22-04-2008 12:19

Bericht door wiba » 05-07-2009 22:45

Klopt Edith, bij de shambhala doen we ook meditaties, die zijn ook wel helend voor me hoor.
Zo nu ook de gidsen meditatie en die van mij is me nu duidelijk geworden.
Helpt zeker bij de inwijding, steeds weer een totaal andere beleving geeft het me.

Ik geniet er heel erg van. Visualiseren is wel lastig voor sommige mensen merk ik daar om mijn vraag aan jullie wat het met jullie doet. Omdat ik er zelf veel aan heb.

Liefs Wilma
Groetjes Wilma

Zoals de ogen onze ziel weerspiegelen
Zo weerspiegelen de voeten ons lichaam

Kees
Moderator
Moderator
Berichten: 795
Lid geworden op: 18-02-2008 16:14

Bericht door Kees » 14-07-2009 13:20

Mooie oefening van het warme water, bij de gedachte alleen al voel ik spanning van me afglijden. Als kind dagdroomde ik heeel veel nu is dat veel minder wat ik wel jammer vindt. Mis dat wel. Nou heb ik me laten vertellen dat dagdromen anders is dan visualiseren. Daar ben ik het nooit mee eens geweest. Het enige verschil is dat bij visualiseren heb je een vaste leidraad maar daar zijn altijd bijkomende gedachtes net als bij dagdromen. Bij dagdromen heb je een idee als leidraad in je hoofd en daar komen weer bijkomende gedachtes bij.
Don't shoot the messenger

Sita
Site Admin
Site Admin
Berichten: 1740
Lid geworden op: 13-02-2008 17:33

Bericht door Sita » 14-07-2009 18:29

zowel dagdromen als mediteren/visualiseren is een vorm van meditatie

Maar idd net als jij zegt Kees, een ander focuspunt.

Ik dagdroom nog steeds hoor:) Maak ik gewoon tijd voor.


Kees
Moderator
Moderator
Berichten: 795
Lid geworden op: 18-02-2008 16:14

Bericht door Kees » 14-07-2009 19:23

Ake dat is mooi zou ik ook weer eens vaker moeten. Maar vaak heb ik dan als ik eventjes afschakel weer die vervelende collega. Dat geplaagde ettertje van de klas wat nu ook graag pest. Of familie wat uitgerekend op een niet gewenst tijdstip dan de aandacht opeist. We zien wel weer :D
Don't shoot the messenger

Sita
Site Admin
Site Admin
Berichten: 1740
Lid geworden op: 13-02-2008 17:33

Bericht door Sita » 14-07-2009 21:16

Ga je op de wc zitten dagdromen


berdien
Diamantje
Diamantje
Berichten: 3367
Lid geworden op: 11-08-2008 19:24

Bericht door berdien » 14-07-2009 21:46

hahaha dat moet je dan niet op mijn werk gaan doen hahahahaha
want dan wordt het onderbroekken lol de deuren zijn namelijk n beetje hoog geplaatst oooooooooooooooh sorry maar ook hier lig ik in deuk :wink:
een prei hoort er bij !!! zwiep zwiep

wiba
Moderator
Moderator
Berichten: 3730
Lid geworden op: 22-04-2008 12:19

Bericht door wiba » 14-07-2009 22:52

Ik zie dagdromen meer als wegglijden in je gedachten, zomaar in iets belanden zonder opzet, maar het is er ineens.
Bijvoorbeeld als je iets bezig houdt, iets waar je gedachten steeds naar afglijden, vaak zonder dat je het zelf beseft.

Bij visualiseren ge ik bewust zitten en wil zelf naar een bepaald beeld of gevoel of reuk toe. Dat beeld ik me dan in en ben er dan ook, zie, voel of ruik ook echt dat wat ik voor me zie.
De omgeving is echt in mijn beleving, maar blijf me licht bewust van het hier en nu, zodat ik mezelf terug stuur naar de dingen die ik wilde ervaren, als mijn gedachten afglijden.

Vind het heerlijk om te doen en het gaat ook steeds makkelijker naar mate ik het doe.
Groetjes Wilma

Zoals de ogen onze ziel weerspiegelen
Zo weerspiegelen de voeten ons lichaam

hannie
Trouw Lid
Trouw Lid
Berichten: 1912
Lid geworden op: 08-09-2008 16:40

Bericht door hannie » 14-07-2009 23:43

Dagdromen kan je volgens mij ongemerkt gaan doen, zonder het naar iets te sturen, maar ook bewust over een bepaald iets mijmeren/dromen en dan dat z'n gang lekker laten gaan.

Visualiseren gaat ook ongemerkt als ik iets lees,hoor zeggen,of bij muziek bepaalde beelden gaan zien,voelen,ruiken en proeven zijn ook meestal aanwezig.
ook kan je natuurlijk om een bepaalde reden iets gaan visualiseren,bij al deze manieren kan ik zo de omgeving 'vergeten',dat bij wijze van spreken de deur er eerst uit moet vallen,voor ik het in de gaten heb. Wel het doordringende geluid van een telefoon bijv..laat me met een r.. klap in het nu terug vallen.
Al is het in bijzijn van meerdere mensen dicht op elkaar lastiger,omdat ik hen dan ook voel.
<center>Het leven is zoals het komt
Terwijl ik andere plannen maak/had

Plaats reactie

Terug naar “Magnetiseren, kleurentherapie, aura/chakra healing, jin shin jyutsu en....”