Yi Jing/I Ching

Ervaringen? Wat is het? Sjamanisme, Kundaline, Klankschalen, Runen.... en andere natuurlijke stromingen
Plaats reactie
wiba
Moderator
Moderator
Berichten: 3730
Lid geworden op: 22-04-2008 12:19

Yi Jing/I Ching

Bericht door wiba » 18-03-2009 11:39

Vandaag vertelde Sonia weer iets over I Ching. Dit is altijd erg leuk vind ik dat ze daar iets over vertellen.
Is er iemand die hier ervaring in heeft of zelf ervaren heeft?
Ben benieuwd wat het verschil is de verschillende manieren om informatie te krijgen.
Wat geeft de I Ching meer dan de anderen, waarom zou je daarvoor kiezen en niet iets anders.
Snap ook wel dat je kiest wat goed voelt en bij je past gevoelsmatig.

Gewoon belangstelling in het voor mij vreemde. Nog nooit heb ik iemand gezien die werkt met de I Ching. Ja hoorde dat, ik geloof dat ze Astrid heet, op de paranormaal energetica beurs was, maar door het massale heb ik haar niet opgemerkt toen.

Heeft iemand het zelf ervaren? Ik hoor het graag van je.
En leg je ze zelf de I Ching munten, kan je er iets over vertellen wat jou ervaringen zijn?

Alvast bedankt, liefs Wilm@
Groetjes Wilma

Zoals de ogen onze ziel weerspiegelen
Zo weerspiegelen de voeten ons lichaam

berdien
Diamantje
Diamantje
Berichten: 3367
Lid geworden op: 11-08-2008 19:24

Bericht door berdien » 18-03-2009 16:42

http://www.eclecticenergies.com/nederla ... munten.php

geen evaring mee maar misschien heb je hier vast iets aan ?

liefs
een prei hoort er bij !!! zwiep zwiep

hannie
Trouw Lid
Trouw Lid
Berichten: 1912
Lid geworden op: 08-09-2008 16:40

Bericht door hannie » 18-03-2009 19:30

Een van de vijf confucianistiche klassieke boeken,de I Tjing of het Boek der Veranderingen,is een orakelboek,een filosofie,en een kunstwerk.Het is de leer van Confucius,Chinees godsdiensthervormer en wijsgeer (551-478 v Chr.)
Het heeft de Chinese cultuur een onmetelijke diepte gegeven en vormt nu ook een verrijking voor de westelijke cultuur.

De I Tjing is samen gesteld uit 64 hexagrammen,die bestaan uit zes gebroken of hele lijnen,teksten en comentaren.De symbolische basiseenheid is een trigram.Het maximale aantal trigrammen dat gevormd wordt door de verschillende combinaties van drie lijnen,heel of gebroken,is acht. Door de afzonderlijke trigrammen tecombineren ontstaat het hexagram,waarvan er in totaal 64 mogelijk zijn.
Deze symboliseren de krachten van actie en van verandering en alle kosmische verschijnselen.
De gebroken lijn staat voor de yin-kracht en de hele lijn staat voor de yang-kracht.De yin-kracht staat voor het negatieve,het passieve,het zwakkere en het destructieve. Yin is meegaand en vrouwlijk.De yang-kracht staat voor het positieve,het actieve,het sterke en het opbouwende.Yang is viriel en mannelijk.Zes lijnen bij elkaar symboliseren samen alle mogelijke situaties,vormen van verandering,mogelijkheden en gedragspatronen op allerlei gebied.De onderliggende gedachte is dat de twee krachten voortdurend met elkaar in wisselwerking zijn en verandering teweegbringen en dat de dingen eeuwig met elkaar vervloeien en zich verweven.
Het werk is ontstaan vanuit het verlangen om de toekomst te voorspellen op basis van de wijsheid die symbolisch door de hexagrammen wordt belichaamd. Het woord voor verandering is in het Chinees i,uit gesproken als ie.De drie grondbetekenissen van i zijn:1 gemak en eenvoud,integenstelling tot wat moeilijk is;2 transformatie,wisseling of verandering;3 standvastig en kalm,integenstelling tot wat gevaar loopt,en dus constant.
Deze betekenissen lopen door heel het werk en keren steeds terug.De oudste methode om de rituele waarzegkunst te verkrijgen is door het opgooien van vijftig duizendbladstelen,die groeiden overal.
Het is een systeem van denkbeelden,natuurwetten en tekens waaruit je,indien je je vraag heel precies formuleert,een antwoord kunt afleiden over wat er staat over wat er staat te gebeuren.

Heb het zelf ook,en het is prachtig om te gebruiken,duidelijk ook.
<center>Het leven is zoals het komt
Terwijl ik andere plannen maak/had

wiba
Moderator
Moderator
Berichten: 3730
Lid geworden op: 22-04-2008 12:19

Bericht door wiba » 18-03-2009 23:44

Dankjewel Berdien en Hannie

Dat maakt het me wel wat duidelijker, maar doe je dat voor anderen Hannie of voor jezelf. En kan je er veel mee? Net als met de tarot bijvoorbeeld?

Liefs Wilm@
Groetjes Wilma

Zoals de ogen onze ziel weerspiegelen
Zo weerspiegelen de voeten ons lichaam

hannie
Trouw Lid
Trouw Lid
Berichten: 1912
Lid geworden op: 08-09-2008 16:40

Bericht door hannie » 19-03-2009 00:02

Doe het inderdaad wel voor anderen,bekenden, maar hoofdzakelijk voor mij zelf.
Het zijn de munten die ieder zelf kan gooien,daarna lees je in het boek wat de betekenis is.Het is anders dan Lenormand of derg.maar zeker niet moeilijker.Maar ik heb al heel lang een verzameling van allerlei tarot en orakels verzameld,van alleen die kaarten,die me echt aanspraken.
Wat dat aangaat lijkt het op een winkeltje,zit van alles bij.
En ze ook gebruikt.Waaronder dus de I Tjing,die ik prachtig vindt.
<center>Het leven is zoals het komt
Terwijl ik andere plannen maak/had

hannie
Trouw Lid
Trouw Lid
Berichten: 1912
Lid geworden op: 08-09-2008 16:40

Bericht door hannie » 19-03-2009 00:08

Even een aanvulling Wilma, je kan er inderdaad veel informatie uithalen.
Van verhuizen tot rechtzaken,als je iets kwijt bent,of er nog op ander gebied veranderingen komen,of een bepaald iemand naar je toekomt en wanneer enz.
liefs hannie
<center>Het leven is zoals het komt
Terwijl ik andere plannen maak/had

wiba
Moderator
Moderator
Berichten: 3730
Lid geworden op: 22-04-2008 12:19

Bericht door wiba » 19-03-2009 00:21

Mocht ik je ooit nog eens tegen komen dan mag je ze voor mij leggen als je wilt, haha.
Ben er erg benieuwd naar hoor hoe dat werkt. Maar misschien is er eens iemand op een beurs ofzo.
Als ik de kans krijg ga ik het laten doen.
Dank voor je uitleg Hannie echt leuk.

Liefs Wilm@
Groetjes Wilma

Zoals de ogen onze ziel weerspiegelen
Zo weerspiegelen de voeten ons lichaam

berdien
Diamantje
Diamantje
Berichten: 3367
Lid geworden op: 11-08-2008 19:24

Bericht door berdien » 29-01-2010 16:16

leuk hoor i tjing!!!

het lijkt heel moeilijk maar valt wel mee geloof ik
je kan het ook met euro munten of dergelijke doen
ik heb vandaag deze op gegooid
Afbeelding
heb het plaatje zelf ff geknutseld
Tjien

de 2e lijn was een bewegende yin-lijn
lijn 3 was een bewegende yang-lijn
een prei hoort er bij !!! zwiep zwiep

wiba
Moderator
Moderator
Berichten: 3730
Lid geworden op: 22-04-2008 12:19

Bericht door wiba » 29-01-2010 21:11

Nou dat is wel knap van je Berdien, maar ik snap er niet veel van haha

Liefs Wilma
Groetjes Wilma

Zoals de ogen onze ziel weerspiegelen
Zo weerspiegelen de voeten ons lichaam

berdien
Diamantje
Diamantje
Berichten: 3367
Lid geworden op: 11-08-2008 19:24

Bericht door berdien » 29-01-2010 21:19

gewoon ff boekje lezen van 5 euro en ook jij snapt het wilmaaaaa

je weet ik ben niet goed in uit leggen oooo en Hannie heeft er al mooi over verteld

maar i tjing is echt wel interesant leuk om even bezig mee te zijn :wink:
een prei hoort er bij !!! zwiep zwiep

Plaats reactie

Terug naar “Sjamanisme, Kundalini, Runen, Klankschalen”