Een uitleg over sjamanisme,

Ervaringen? Wat is het? Sjamanisme, Kundaline, Klankschalen, Runen.... en andere natuurlijke stromingen
Plaats reactie
karin
Trouw Lid
Trouw Lid
Berichten: 2065
Lid geworden op: 14-05-2008 15:46

Een uitleg over sjamanisme,

Bericht door karin » 15-05-2008 00:37

Sjamanisme gaat ervan uit dat alles een ziel heeft, de mensen, de bomen, de dieren, de stenen enzovoort.
Alles is met alles verbonden, alles is met alles gelijkwaardig en maakt onderdeel uit van de Grote Geest. (Wakan)

We zijn het meest geinteresseerd in het begrip"sjamaan" omdat dit het meest omvattende is.Het woord sjamaan komt uit het Oost Siberische gebied,waar het sjamanisme het sterkst tot
ontwikkeling is gekomen en waar misschien ook zijn oorsprong ligt.

"Sjamaan betekent zich aansteken,verbranden,met hitte of vuur werken.In deze begrippen vinden we ,meteen ook het wezelijke kenmerk van een sjamaan.Hij is meester van de energie,van het vuur als medium van verandering.

Een sjamaan kan willekeurig zijn lichaam tijdelijk verlaten en in het rijk der zielen door dringen,omdat hij zelf helemaal tot ziel wordt(Hogere zelf)
Op zijn magische -extatiche reizen in buitenaardse gebieden wordt hij/zij ingewijd in het hoofd motief van het mysterie van dood en wedergeboorte,Daarmee begint de eigenlijke intrede in
zijn/haar ware roeping,om veel mensen weer in balans te krijgen.

Een sjamaan is een soort brug, een tussenpersoon tussen de mensen en de geestenwereld.
Met rituele dansen en behulp van trommels, ratels en de stem roept de sjamaan een staat van bewustzijn op waarmee hij zichzelf in trance brengt, een geestestoestand die het mogelijk maakt om door verschillende werelden te reizen en contact te maken met persoonlijke hulpgeesten,en roept het dierenrijk,plantenrijk,of mensenrijk aan, werkt met de vier windstreken,Moederaarde,Grootvader Zon,grootmoeder Maan,Oergroot moeder Wakan(Heelal), Oergrootvader Skwan de Melkweg en werkt altijd in een heilige circel (Medicijnenwiel)

Er zijn drie werelden, een boven- en een onderwereld en de wereld zoals wij die kennen, de fysieke wereld. Deze laatste wordt de middenwereld genoemd.

In deze andere werelden bevinden zich onder meer gidsen, geesten en voorouders. Een sjamaan verwerft tijdens zijn opleiding de vaardigheid om, gesteund door helpers zoals totemdieren, totembomen en natuurwezens, contact te leggen met de andere werelden.

Wanneer sjamanen in trance gaan reist hun ziel naar de bovenwereld om de goden gunstig te stemmen, en naar de onderwereld om de zielen van zieke mensen terug te halen of die van overleden mensen te begeleiden.
Veel sjamanen zeggen dat ze naar de bovenwereld reizen als een vogel.

Vroeger had een sjamaan binnen een gemeenschap als het ware de functie van priester, genezer en helderziende. De moderne sjamaan gaat er nog steeds vanuit dat bij problemen van mensen en dieren het natuurlijke evenwicht tussen aardse en spirituele zaken verstoord is.

Sjamanen staan altijd in dienst van de gemeenschap en hebben verschillende taken, afhankelijk van hun talenten. Vrouwen hebben zich van oudsher vooral bezig gehouden met kruidengeneeskunde, het verzorgen van wonden en andere medische problemen met een aanwijsbare oorzaak.

In feite kun je in elke omgeving rituelen uitvoeren, in een bos, maar ook in je eigen achtertuintje. Om sjamanisme in ons leven te brengen hoeven we de rituelen van andere
volkeren niet één op één te reproduceren. Gidsen kunnen ook contact met je maken via je dromen zoals ik dat noem mijn visioenen.

Kijk om je heen, naar wat er nu in je leven speelt, en vraag je af wat er nodig is in je directe leefomgeving. Zoek naar de balans en biedt steun waar dat nodig is èn wenselijk. Dring niemand iets op, resepecteer je medemens, ook die met een andere mening.

Sta dichter bij de natuur,kijk en luister wat de dieren,planten,stenen je te zeggen hebben
en je zal ondekken dat moedernatuur je veel te bieden heeft.

Wij zijn allemaal leerlingen die de bron van de ware meester in zich dragen tijdens de zoektocht naar visioenen,die ieder afzondelijk in de medicijnman of medicijnvrouw verandert.

Ik hoop dat ik hiermee in liefde voldaan heb aan de uitleg van sjamanisme in liefde tot jullie alle,
In respect,licht en liefde,
©Karin,M,K
Welkom medereizigers!

WE DIENEN TE WETEN DAT WIJ ZELF DIE VERANDERING ZIJN !!

Bevrijd, Verspreid en Verbind !

Marianne
Lid
Lid
Berichten: 900
Lid geworden op: 21-02-2008 23:36

Re: Een uitleg over sjamanisme,

Bericht door Marianne » 15-05-2008 09:58

Lieve karin

Heel mooi de uitleg over sjamanisme . ja was ieder mens maar zoals zij dichter bij de natuur en bij zichzelf .
Je web site is trouwens heel mooi .
Wat daar op staat kan ik me helemal bij aansluiten en is ook wat ik wil uitdragen.
veel liefs Marianne :D
Piekeren neemt de zorgen over morgen niet weg ,.............maar wel de kracht van vandaag ;)

karin
Trouw Lid
Trouw Lid
Berichten: 2065
Lid geworden op: 14-05-2008 15:46

Bericht door karin » 15-05-2008 12:04

Geen Dank Marianne,
Voor de Uitleg over sjamanisme,ik heb het met liefde en plezier gedaan.
Ja heel belangrijk is dat je soms je zelf even terug trekt naar de oergrond van ons bestaan, dan voelen wij ons weer heel ander mens.
Afbeelding
In respect,licht en liefde
•°o.OKarinO.o°•
Welkom medereizigers!

WE DIENEN TE WETEN DAT WIJ ZELF DIE VERANDERING ZIJN !!

Bevrijd, Verspreid en Verbind !

Cailen
Lid
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 16-05-2010 12:18

Bericht door Cailen » 18-05-2011 09:02

Ja, ik blijf het heel prachtige uitleg vinden. Hoewel Sjamanisme heeeeeel veel elementen bevat, is dat hier allemaal mooi samengevat. En mijns inziens ook goed begrijpbaar voor, zeg maar, "leken"..

Pilamaye!
"Oordeel nooit over ander alvorens je 2 manen in zijn moccassins hebt gestaan"

Plaats reactie

Terug naar “Sjamanisme, Kundalini, Runen, Klankschalen”