Wat is Kundalini?

Ervaringen? Wat is het? Sjamanisme, Kundaline, Klankschalen, Runen.... en andere natuurlijke stromingen
karin
Trouw Lid
Trouw Lid
Berichten: 2065
Lid geworden op: 14-05-2008 15:46

Wat is Kundalini?

Bericht door karin » 16-05-2008 16:32

Afbeelding
Kundalini is een Sanskriet woord, dat "opgerold" betekent. Het duidt op de energie die traditioneel gezien, drie-en-een-half keer opgerold ligt aan de basis van onze ruggegraat. Deze energie, die bij de meeste mensen onbewust blijft, is in feite onze grootste kracht van creativiteit en bewustwording. Kundalini is werkzaam in iedereen en stroomt in lichte mate altijd door ons lichaam. In haar grofste vorm is het sexuele energie, maar na het opstijgen kan zij allerlei vormen aannemen. Het aanspreken van het reservoir aan Kundalini-energie en het opstijgen van de energie door de aanwezige chakra's of zenuwknopen, kan het beste geleidelijk gebeuren, omdat het met allerlei sterke ervaringen gepaard kan gaan wanneer blokkades doorbroken worden.
Ons medische symbool, de aesculaap, is oorspronkelijk afgeleid van het symbool voor Kundalini-energie, de caduceus, dat staat voor het zelf-helend mechanisme. Deze oorsprong is nauwelijks nog bekend. De twee slangen van de caduceus symboliseren het opnemen van prana (chi of ki) uit de ingeademde lucht, die vervolgens onderin de staf bij de Kundalini-energie wordt gevoegd, die gewekt wordt en opstijgt. De vleugels bovenin de staf symboliseren het ontwaakte bewustzijn, ofwel de reikwijdte van de geest, wanneer de Kundalini-energie de goddelijke energie ontmoet. Kundalini is in essentie een zelf-helende kracht.
De kosmische opstijgende kracht wordt in het Hindoeïsme ook wel Shakti genoemd of de Godin, die zich op onze kruin verenigt met de God Shiva, die staat voor de kracht van het bewustzijn die zich van boven naar beneden beweegt. Dat het bij ons spirituele proces ook gaat om deze beweging van boven naar beneden: het indalen van het bewustzijn door de chakra's naar beneden toe, wordt nog wel eens vergeten. Het is juist de manifestatie van het ontwaakte bewustzijn, waarvoor we hier op aarde zijn. Beide bewegingen, het opstijgen van Kundalini, en het indalen van bewustzijn zijn dus even belangrijk.
Fysiek of psychisch trauma kan vaak de oorzaak zijn van een plotseling wakker worden van de energie. Ook het verkeerd beoefenen van allerlei spirituele technieken, bijvoorbeeld in korte tijd zonder voorbereiding, kan de Kundalini onvoorbereid doen opstijgen en voor grote problemen zorgen zoals psychose. Een goede aarding is van levensbelang bij dit proces. Daarnaast is het tegenhouden of onderdrukken van het proces, wanneer het eenmaal ontketend is, nooit gezond en kan het zelfs gevaarlijk zijn.
Het is niet aan te raden om weinig voorbereid bewust de Kundalini-energie te gaan opwekken. Beter is het om door middel van oefening en lichaamsgericht werk eerst voor een goede aarding te zorgen. Is het proces echter toch ontketend met mogelijk psychische en/of lichamelijke problemen tot gevolg, onthou dan dat het, hoe moeilijk ook, om een helend proces gaat. Zoek daarbij de steun die je nodig hebt.
In respect,licht en liefde
©Karin,M,K
Welkom medereizigers!

WE DIENEN TE WETEN DAT WIJ ZELF DIE VERANDERING ZIJN !!

Bevrijd, Verspreid en Verbind !

Kees
Moderator
Moderator
Berichten: 795
Lid geworden op: 18-02-2008 16:14

Bericht door Kees » 27-06-2010 00:17

ja deed ik ook en kreeg goed advies
Don't shoot the messenger

Anna
Lid
Lid
Berichten: 189
Lid geworden op: 26-01-2012 19:20

Bericht door Anna » 29-01-2012 14:00

En ik heb het volgende geleerd over
Kundalini:

Een mens zit in lotushouding en mediteert.
De 7 chakra's (krachtcentra) en hun energiestromen
zijn op het lichaam getekend.

In de onderste chakra (wortelchakra) zit de levenskracht (kundalini)
als samengerolde,slapende slang.
Door meditatie is ze te wekken.

Dan stijgt ze langs de chakra's omhoog tot aan de schedel.
Zodra ze de schedelchakra bereikt heeft,gaat
deze open als duizendbladige lotus van de verlichting.
Reikimaster (Usui-systeem) sinds 02-02-2008
Magnetiseur sinds 23-06-2010
Magnified Healing®1e fase Master sinds 06-11-2011

Kalilka
Lid
Lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 28-01-2012 22:36

Bericht door Kalilka » 29-01-2012 15:40

ja mooi is dat.
Sinds ik de kundalini geactiveerd heb merk ik geregeld wat het doet.

Een collega zei:"maar dat is toch gevaarlijk."
Ik had zoeits van "ja als je het tegenwerkt"

Vaak als ik door verkeerde entiteiten benaderd word en ik merk het te laat op dan schiet vaak ook ineens de kundalinislang omhoog en sist dan heel hard.
Echt heel apart.
het werkt wel als een beschermings techniek :lol:
Afbeelding

Kees
Moderator
Moderator
Berichten: 795
Lid geworden op: 18-02-2008 16:14

Bericht door Kees » 29-01-2012 17:42

Te veel aan kundalinie kan wel gevaarlijk zijn als je niet goed aard, en uiteraard als je er niet aan wil toegeven want eenmaal op gang is dat niet meer te stoppen.
Don't shoot the messenger

Kalilka
Lid
Lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 28-01-2012 22:36

Bericht door Kalilka » 29-01-2012 18:31

Ik doe ook iedere dag aan meditatie van de chakra's waarbij ik eerst aardings oefeningen doe.
Zodra ik merk dat ik "ontaard" dan doe ik ook weer aardings oefeningen.
Iemand die het van te voren al eng vindt zal ik ook nooit aanraden het te activeren alhoewel het bij mij vanzelf is gebeurd dus ik zou niet weten hoe ik de persoon zou moeten adviseren om het te activeren.
Afbeelding

louisamartin
Moderator
Moderator
Berichten: 1827
Lid geworden op: 16-07-2008 18:48

Bericht door louisamartin » 30-01-2012 00:18

Bij mij is het ook al jaren geactiveerd maar het gebeurde plotseling en eerst werd ik er best duizelig van en niet geaard. Het voelde ook steeds als een soort van electriciteit door mijn lichaam heen. Nu heb ik er geen last meer van en ben blij dat het fijn stroomt nu. Het lijkt op een soort 8 zoals het stroomt van top tot teen.
Zelfs als de poorten van de rijken gesloten zullen zijn, zullen de poorten tot de Hemel niet afgesloten worden

Kalilka
Lid
Lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 28-01-2012 22:36

Bericht door Kalilka » 30-01-2012 08:51

Fijn gevoel hè
Ik merk nu ook daardoor als ik boosheid opkrop.
Dat gaat altijd in mijn schouders en tussen de schouderbladen zitten en blokeerd dan de vrije stroom.
Dan als ik het vast blijf houden wordt het steeds erger...vaste nek hoofdpijn etc.
Dan laat ik de boosheid los en is alle pijn vrijwel direct weer weg.
Afbeelding

Anna
Lid
Lid
Berichten: 189
Lid geworden op: 26-01-2012 19:20

Bericht door Anna » 30-01-2012 12:30

De (fijne) energie-stroom voel ik dus ook.
Op dit moment ook in mijn turbolente periode.
Ik heb het idee dat het alleen maar sneller
gaat stromen. Maar ik voel ook een innerlijke
warmte,zelfs nu het buiten al wat koud is (12u, -6.2)
Reikimaster (Usui-systeem) sinds 02-02-2008
Magnetiseur sinds 23-06-2010
Magnified Healing®1e fase Master sinds 06-11-2011

Kees
Moderator
Moderator
Berichten: 795
Lid geworden op: 18-02-2008 16:14

Bericht door Kees » 30-01-2012 20:21

De warmte is goed te voelen ook met dit weer door je handschoenen heen. De elektriciteit is er nog steeds Louisa mijn tong voeld vaak alsof je deze tegen een sterke batterij aanhoud en dat is ook makkelijk met de kleine hemelse kringloop op te wekken.
Don't shoot the messenger

Plaats reactie

Terug naar “Sjamanisme, Kundalini, Runen, Klankschalen”