Astrologie is gewoon een taal!

informatie omtrent Persoonshoroscoop, geboortehoroscoop, relatiehoroscoop, MAYA, berekende maand, dag of weekhoroscoop
Plaats reactie
Kurt
Lid
Lid
Berichten: 178
Lid geworden op: 19-03-2008 22:10

Astrologie is gewoon een taal!

Bericht door Kurt » 26-03-2008 02:09

Astrologie, de praktijk

In wezen is astrologie best wel eenvoudig.
Het gaat erom een juiste vertaling te maken van datgene wat een horoscoop vertelt.
Een horoscoop is niet meer dan de posities van de diverse planeten in kaart gebracht in de 12 verschillende (dierenriem)tekens.
Vroeger werd er gewerkt met 7 planeten: Zon (natuurlijk een ster), de Maan (I know, een satelliet van de aarde) en de "echte" planeten Mercurius, Venus, Mars, Jupiter en Saturnus.
Deze waren met het blote oog waarneembaar.
Later werd Uranus ontdekt, Neptunus was de volgende en Pluto als laatste.
De ontdekking van deze laatste planeten geeft tegelijkertijd een beeld van de ontwikkelingen in die tijd. Uranus (omwenteling) werd ontdekt vlak voor de Franse Revolutie bijvoorbeeld en Pluto werd ontdekt toen de dieptepsychologie ontstond. Neptunus in de periode dat "de film" in kwam.
Het zogeheten sterrenbeeld geeft aan waar de Zon stond tijdens jouw geboorte - je "bent" dan dus een Maagd of een Vissen.
Het woord sterrenbeeld is een astronomisch begrip, het woord (dierenriem)teken is een astrologisch begrip en er is een duidelijk verschil tussen de twee begrippen.
Immers van een sterrenbeeld is niet zo gemakkelijk te bepalen waar die begint of eindigt; astrologen hebben hier zogezegd (dierenriem)tekens van gemaakt door elk sterrenbeeld precies 30 graden groot te maken.

De 10 planeten zijn verdeeld over de verschillende tekens.
Iedereen kent die tekens wel: Ram, Stier, Tweelingen, Kreeft, Leeuw, Maagd, Weegschaal, Schorpioen, Boogschutter, Steenbok, Waterman, Vissen.Deze volgorde is niet zomaar ontstaan.
Ram is het eerste teken en duidt een begin aan, het "kind" van de dierenriem, zou je kunnen zeggen.
Iedereen kent wel de beschrijvingen van zijn "eigen" teken of sterrenbeeld.
Maar dat is enkel maar een beschrijving van de Zon in het teken.
In de werkelijkheid zegt het mij nooit zoveel, immers, althans in mijn manier van astrologie beoefenen, kun je de Zon nooit alleen beschrijven.
Je moet ook minimaal kijken waar de Maan staat.
Ik vind dit belangrijk omdat we, zeker als we jong zijn, vooral onze Maan "leven". Daarnaast is het ook belangrijk te kijken naar het polaire teken, dus het teken dat tegenover je eigen teken staat.
Voor Ram is dat bijvoorbeeld Weegschaal, voor Stier de Schorpioen, etc.
Vooral in de karmische astrologie wordt hiermee gewerkt.
Maar laten we het simpel houden.

Elke planeet symboliseert bepaalde eigenschappen:
Jupiter bijvoorbeeld symboliseert groei, expansie, filosofie, maar bijvoorbeeld ook overmoed;
Saturnus bijvoorbeeld vorm en struktuur, maar ook beperking;
Mercurius communicatie, contact, maar bijvoorbeeld ook nerveuze energie

De eigenschappen van de planeten worden "gekleurd" door het teken waar ze in staan.
De bedoeling is dus dat je de eigenschappen van de planeten combineert met de eigenschappen van de diverse tekens.

Daarnaast staan de planeten verspreid over de diverse levensgebieden - de zogeheten huizen -
Een bekend voorbeeld: Neptunus in het 7e huis (relaties) zou erop kunnen duiden dat de geborene wellicht meerdere relaties zal hebben, of natuurlijk heel spirituele relaties zal kennen.
En dit lijkt heel tegengesteld, maar bedenk dat Neptunus symbool staat voor spiritualiteit - en spiritualiteit heeft feitelijk geen vorm. Dus je zou ook kunnen verwachten dat betrokkene moeite zal hebben met het goed vorm geven aan relaties, of zich gemakkelijk in relaties zal verliezen.

Het zal duidelijk zijn dat planeten en tekens uitsluitend eigenschappen symboliseren, feitelijk mogelijkheden. Wat de geborene daarmee doet, is eigen keuze.
Dat althans is mijn visie. Een zin als - de planeten neigen tot, maar dwingen niet - is dus aan mij niet besteed.
Mensen hebben neigingen, planeten weerspiegelen volgens mij alleen maar.

Dan hebben we nog de Ascendant
Deze markeert het begin van het 1e huis, de persoonlijkheid.
Wat is het dat je aan anderen laat zien? Hoe kom je over?
Het beeld dat mensen van jou hebben, hoeft niet noodzakelijkerwijze het beeld te zijn dat jij van jezelf hebt.
Stel je bent een Kreeft, met een Ascendant Leeuw.
Mensen zouden jou weleens veel meer zelfvertrouwen kunnen toedichten dan je in de werkelijkheid bezit, en erger nog, het duurt soms lang voordat ze dat (eerste) beeld over jou loslaten.

Als je wilt gaan werken met astrologie - observeer dan vooral.
Leer van je eigen ervaringen.
Om te beginnen kun je kijken naar de Zon in teken en in huis (levensgebied), maar betrek er altijd de Maan bij. Zeker bij kinderen is die vaak duidelijker herkenbaar dan de Zon.
Kijk naar de Ascendant, hoe komt iemand op jou over?
En vooral: toets! Neem niet aan dat elke Ram assertief is, en wees niet verbaasd als je een Ram tegenkomt die absoluut niet assertief is. Als iemand nog zijn polaire teken leeft, in dit geval Weegschaal, is van het Zonneteken soms (nog) niet veel te merken. Deze Ram zou weleens helemaal niet assertief kunnen zijn, juist een conflictontwijker (Weegschaal).
Leer ook de elementen kennen: vuur, aarde, lucht en water
Daar is genoeg over geschreven

- vuur, maakt enthousiast, gaat omhoog (logisch toch), kan zichzelf ook opbranden
- aarde, geaard zijn, vasthoudend, degelijk, traag (ik verzin maar even wat)
- lucht, rationeel
- water, gevoel, emoties

En elk teken hoort bij een element.

Tot slot hebben we ook nog de zogeheten aspecten.
Aspecten zijn feitelijk gebaseerd op getallen leer, vroeger gingen numerologie en astrologie dan ook hand in hand.
Met een aspect wordt bedoeld een hoek die een planeet maakt ten opzichte van een andere planeet, en zo ontstaan dus driehoeken (een hoek van 120 graden) vierkanten (90 graden), opposities (180 graden), etc.
Lees dat een vierkant een moeilijk aspect is en een driehoek een hulpaspect, maar toets ook hoe dat door de betrokkene ervaren wordt.
Eerlijk gezegd, werk ik zelf met een aantal aspecten (halfvierkant en anderhalfvierkant bijvoorbeeld) waar niet elke astroloog meewerkt, maar in de werkelijkheid kijk ik niet eens naar het aspect dat twee (of drie planeten) maken, maar veel eer naar de combinatie van planeten en hoe deze combinatie(s) zouden kunnen uitwerken. In het begin kan het wel een goed hulpmiddel zijn om de diverse beschrijvingen over de aspecten aan te houden, maar een aspect met de intense Pluto bijvoorbeeld blijft echt wel een aspect met Pluto!

Astrologie leren is vooral astrologie spreken! Hoe leer je immers een taal? Door die taal te spreken, toch? En astrologie is ook een taal!
En het allerbelangrijkste is: richt je aandacht op de persoon voor wie je duidt zoals dat heet. Probeer niet de horoscoop "kloppend" te maken! Of te bewijzen dat wat jij zegt, juist is.
Astrologie is naar mijn mening vooral bedoeld om inzicht te geven (en te krijgen) en ja....ik heb weleens (therapeutische) gesprekken waarvan ik denk dat die ander er ook iets aan heeft gehad....

Wordt ongetwijfeld vervolgd, denk ik...

Omarm het Leven
Zoals het Leven jou omarmt!


Zaellus

Marianne
Lid
Lid
Berichten: 900
Lid geworden op: 21-02-2008 23:36

re astrologie praktijk

Bericht door Marianne » 03-04-2008 10:00

Hoi Kurt
Dat is helemaal waar.
groetjes Marianne :D
Piekeren neemt de zorgen over morgen niet weg ,.............maar wel de kracht van vandaag ;)

Plaats reactie

Terug naar “Westerse, Vedische, Chinese, Psychologische Astrologie en Maya en de vele aspecten daarvan.”