Bijgeloof?

Voor de één een vreemd gebied en voor de ander een absoluut vertrouwen. Ook vanuit kapatilisme.
hannie
Trouw Lid
Trouw Lid
Berichten: 1912
Lid geworden op: 08-09-2008 16:40

Bericht door hannie » 08-10-2009 19:27

Dat is het ook, een heilig getal. In de bijbel vinden we verklaringen voor de slechte faam van 13, daar begint de ondergang van de wereld in hoofdstuk 13 van de Apocalyps (ondergang) , maar Jezus was vooral de dertiende te midden van zijn dicipelen, en hij stierf op een vrijdag.
Met het in diskrediet raken van de 13 was het echter ook raadzaam Christus niet langer als de dertiende te midden van de twaalf te beschouwen, maar dit euvele getal gelijk te stellen aan Judas de verrader, wat een parallel heeft in de Germaanse godenwereld. Daar is de listige god Loki de dertiende god, door wiens verraad Baldur, de lentegod, werd gedood.
Het matriarchaatsonderzoek gaat er zonder meer van uit dat de 13 oorspronkelijk een heilig getal was, dat pas met de opkomst van patriarchale waarden verketterd en gevreesd werd. Dat blijkt uit aanwijzingen dat de vroegere kalenders MAANkalenders waren, aan de hand waarvan nog steeds de meeste religieuze feesten van de joden, christenen en moslims worden berekend. In de maankalender heeft het jaar echter 13 maanden, in de laatse waarvan de zon bij de de winterzonnewende 'sterft'.
In culturen die zich geborgen weten in een cyclische tijdbeleving, in het eeuwige rad van ontstaan en vergaan, is dat geen 'probleem' : de jonge zon wordt de volgende toch opnieuw geboren.

Maar naarmate in patriarchale culturen een lineair tijdbewustzijn dat een aanvang en een absoluut einde kent terrein begint te winnen, wordt dit slot natuurlijk steeds meer als afschrikwekkend beleeft.
Omdat deze culturen bovendien aan het constante zonnebeginsel de voorkeur geven boven de 'luimige'maan, wordt de schijnbare 'dood'van de centrale ster iets rampzaligs.
<center>Het leven is zoals het komt
Terwijl ik andere plannen maak/had

Danistha
Lid
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 24-03-2008 12:46

Bericht door Danistha » 09-10-2009 19:09

Annoeska30592 schreef:heee people!
in november is het weer vrijdag de dertiende:P
we zullen zien:P
haha
xx
Dan is mijn vriendje jarig... :lol:
Ook op vrijdag de dertiende geboren...
What goes around,comes around...

berdien
Diamantje
Diamantje
Berichten: 3367
Lid geworden op: 11-08-2008 19:24

Bericht door berdien » 09-10-2009 19:13

haha wat n geluk!!! Danistha

13 is nooit n ongeluks dag geweest voor mij zover ik weet whahaha wel al die andere dagen hahaha grapjeuuh
een prei hoort er bij !!! zwiep zwiep

Plaats reactie

Terug naar “(Para)normaal? en Spiritueel”