Bijgeloof: links is slecht, rechts goed

Voor de één een vreemd gebied en voor de ander een absoluut vertrouwen. Ook vanuit kapatilisme.
hannie
Trouw Lid
Trouw Lid
Berichten: 1912
Lid geworden op: 08-09-2008 16:40

Bijgeloof: links is slecht, rechts goed

Bericht door hannie » 11-03-2010 18:38

Linkerbeen of hand gebruiken voorspelt onheil!
Haha,onze voorouders moesten heel wat capriolen uithalen destijds.

"Hij is met het verkeerde been uit bed gestapt" is vanzelfsprekend het linkerbeen,het resultaat is dat wie de pech heeft met dat been uit bed te stappen, een slechte dag tegemoet gaat.In het verleden werd er van een zwangere vrouw die met het linker been uit bed stapte zelfs beweerd dat zij een dochter verwachtte.
Het zelfde lot zal iemand te beurt vallen wanneer hij misschien wel met het juiste been, maar langs de verkeerde (linkse) kant het bed verlaten heeft. Daarom staat in veel hotelkamers het bed met de linkerkant tegen de muur.

Als men links het bed verlaten heeft,is nog niet alles verloren. Ofwel
men gaat gewoon weer liggen, want de dag zal toch niets dan narigheid brengen! Of men kan het nog enigsinds verhelpen door de rechter sok en-schoen het eerst aan te trekken.LET OP: men moet daarbij altijd eerst de rechtervoet op de grond zetten. Trouwens, niet alleen links uit bed
komen is nadelig, daar het bijgeloof aangeeft dat men het bed steeds moet verlaten langs de kant waar men er in gedoken is.
Anders is de cirkel doorbroken en staat er een onaangename dag te wachten. Achterwaarts het bed uit komen heet in sommige streken voorspoedig te zijn, in andere juist weer nadelig.Waarmee de vraag niet beantwoord is waarom men nog steeds niet met links het bed uit mag stappen. Waarschijnlijk is het een overblijfsel uit de visserswereld.
Geen visser zal het in zijn hoofd halen om langs links zijn boot in of uit te stappen. Men had er zelfs ongemakken voor over,want links heette van oudsher onnatuurlijk te zijn.

LINKSHANDIG

Links is de sinistere kant,aangezien het Latijnse woord 'sinister' 'links' betekent, want de duivel zat aan de linkerzijde van God voordat hij uit de hemel werd verbannen. Daarom is in sommige delen van de wereld de linker kant van het lichaam nog altijd de ongunstige. Rechts van de gastheer zitten was een eerbetoon.

Links schrijven werd vroeger,soms nu nog, afgeleerd door met een stok op de hand te slaan. Want zij die links schreven waren mogelijk HEKSEN.
Linker hand geven mag ook niet. Alleen sommige helderzienden of waar zegsters mag men in de linkerhand iets toestoppen. In de hekserij stond de linkerhand voor zwarte en de rechterhand voor witte magie.

De linkshandige Germaanse god Tyr gaf zelfs aanleiding tot het gezegde
dat een ontmoeting met een linkshandige man op iedere dag BEHALVE de dinsdag tegenspoed voorspelde.
Met de bijbel en de opkomst van het christendom, en later van de islam, was het hek helemaal van de dam. De bijbel laat op onnoemlijk veel plaatsen zijn voorkeur blijken voor rechts
<center>Het leven is zoals het komt
Terwijl ik andere plannen maak/had

Sita
Site Admin
Site Admin
Berichten: 1740
Lid geworden op: 13-02-2008 17:33

Bericht door Sita » 11-03-2010 18:43

Heb je vannacht wel lekker geslapen? :D

Een heel leuk stuk Hannie, ik stap lekker met links uit het bed ;)


hannie
Trouw Lid
Trouw Lid
Berichten: 1912
Lid geworden op: 08-09-2008 16:40

Bericht door hannie » 11-03-2010 19:05

Haha nee Sita, er vroeg in gegaan maar vaak wakker door al drie dagen een zeurderige hoofdpijn.
En ik stapte ook rustig links m,n bed uit, linker sok eerst, gooi links enz. enz.
Kortom echt helemaal links, zou ,k dan toch ooit een heks geweest zijn...? hanneke tanneke toverheks werd ik vroeger wel vaak genoemd trouwens, :D nou ja, maakt ook niks uit
Afbeelding
<center>Het leven is zoals het komt
Terwijl ik andere plannen maak/had

louisamartin
Moderator
Moderator
Berichten: 1827
Lid geworden op: 16-07-2008 18:48

Bericht door louisamartin » 11-03-2010 19:36

O jee dan ben ik wel heeeeel slecht :lol: . Ben volledig links, doe alles links, slaap ook aan linkerkant bed en stap ook links mijn bed in en uit, geef wel met mijn rechterhand een hand, eet en drink links (behalve als het kopje een oor heeft rechts), rook links hahaha, trap met mijn linkerbeen, loop altijd links van Bert want anders word ik echt gek hahaha. Dus moet wel een heks zijn geweest hihihihihi. :roll:
Zelfs als de poorten van de rijken gesloten zullen zijn, zullen de poorten tot de Hemel niet afgesloten worden

hannie
Trouw Lid
Trouw Lid
Berichten: 1912
Lid geworden op: 08-09-2008 16:40

Bericht door hannie » 11-03-2010 20:01

Is bij mij ook zo, heb verplicht (zonder stokje op m'n handen hoor) rechts leren schrijven,maar doe alles helemaal links, juist fijn priegelwerk ook,want de 'stuur'zit gewoon links helemaal. Met een lepel of vork iets in m'n mond doen? Knoeipartij! Loop en zit echter rechts juist v gerrit, want voelt niet lekker m'n rechterhand te geven, lig ook met linkerkant naast hem, haha en verdere bedgeheimen houd ik voor ons zelf graag!
<center>Het leven is zoals het komt
Terwijl ik andere plannen maak/had

louisamartin
Moderator
Moderator
Berichten: 1827
Lid geworden op: 16-07-2008 18:48

Bericht door louisamartin » 11-03-2010 20:46

Hihi Hannie. Hoeven we ook niet te weten hoor. Maar leuk om dit te delen met andere linkshandigen.
Zelfs als de poorten van de rijken gesloten zullen zijn, zullen de poorten tot de Hemel niet afgesloten worden

wiba
Moderator
Moderator
Berichten: 3730
Lid geworden op: 22-04-2008 12:19

Bericht door wiba » 12-03-2010 00:00

Ja leuk stuk dit, laat ik nu helemaal rechts georiënteerd zijn.
Dacht ik kan mijn linkerhand wel even missen toen ik er aan geopereerd moest worden, maar was wel een enorm gemis toen ik het niet gebuiken kon.
Gelukkig functioneren ze beide weer naar behoren, dan weet je pas hoeveel je toch nog met beide handen doet.
Groetjes Wilma

Zoals de ogen onze ziel weerspiegelen
Zo weerspiegelen de voeten ons lichaam

hannie
Trouw Lid
Trouw Lid
Berichten: 1912
Lid geworden op: 08-09-2008 16:40

Bericht door hannie » 12-03-2010 00:34

Ja hoor Wilma, het een kan niet zonder het andere, zo zie je maar dat alles 'nodig' is in ons leven. ALLES IS VERWEVEN met elkaar al zien/voelen we het soms vaak pas als we terug kunnen/moeten kijken, of het al moeten missen.
liefs hannie
<center>Het leven is zoals het komt
Terwijl ik andere plannen maak/had

visje
Trouw Lid
Trouw Lid
Berichten: 1602
Lid geworden op: 21-08-2008 16:57

Bericht door visje » 14-03-2010 13:27

Leuk dit Hannie :P
Ook linkshandig ben ik. Toch doe ik 't meeste rechts.
Maar 't verfijnde gevoel blijft toch links bij me , want rechts de
dingen doen heb ik me later aan moeten leren.
Hoe we over de wereld denken,
bepaalt hoe we haar zien.

hannie
Trouw Lid
Trouw Lid
Berichten: 1912
Lid geworden op: 08-09-2008 16:40

Bericht door hannie » 14-03-2010 16:58

Veel dingen waren/zijn ook alleen voor rechtshandigen. Was maar wat blij met mijn schaar bijv. met de grepen voor linkshandigen gemaakt, geen blaren meer bij veel knipwerk. Maar ook juslepels waar het afloopgootje steevast aan de verkeerde kant zat,zo kan ik nog wel even doorgaan. Ze konden me ook niet links leren breien, echt een ramp dan.
<center>Het leven is zoals het komt
Terwijl ik andere plannen maak/had

Plaats reactie

Terug naar “(Para)normaal? en Spiritueel”