Bijgeloof: links is slecht, rechts goed

Voor de één een vreemd gebied en voor de ander een absoluut vertrouwen. Ook vanuit kapatilisme.
hannie
Trouw Lid
Trouw Lid
Berichten: 1912
Lid geworden op: 08-09-2008 16:40

Bericht door hannie » 16-03-2010 22:35

JA Kees, haha in de rechtshandig georiénteerde wereld deed/doet men er altijd moeilijk over. Zelf zit ik er niet mee, de omgeving,lees: maatschappij heeft er altij meer moeite mee. Vandaar vroeger dat afdwingen van alles rechts te moeten doen.
Alsof er geen miljoenen! 'linkerpootjes' bestaan. "de meeste stemmen gelden nog steeds he'. Wie er buiten valt moet zich maar aanpassen, even kort door de bocht dit dan, want zo erg is het niet als linkshandige natuurlijk!!.
<center>Het leven is zoals het komt
Terwijl ik andere plannen maak/had

Kees
Moderator
Moderator
Berichten: 795
Lid geworden op: 18-02-2008 16:14

Bericht door Kees » 16-03-2010 22:41

uiteraaard niet het is zelfs goed als je beide zijden goed beheerst
Don't shoot the messenger

hannie
Trouw Lid
Trouw Lid
Berichten: 1912
Lid geworden op: 08-09-2008 16:40

Bericht door hannie » 16-03-2010 22:58

Precies! :D
<center>Het leven is zoals het komt
Terwijl ik andere plannen maak/had

louisamartin
Moderator
Moderator
Berichten: 1827
Lid geworden op: 16-07-2008 18:48

Bericht door louisamartin » 17-03-2010 00:37

Vind het juist leuk net even anders te zijn maar kan ook beide handen goed gebruiken :D
Zelfs als de poorten van de rijken gesloten zullen zijn, zullen de poorten tot de Hemel niet afgesloten worden

hannie
Trouw Lid
Trouw Lid
Berichten: 1912
Lid geworden op: 08-09-2008 16:40

Bericht door hannie » 17-03-2010 09:48

Ik zie het nu juist helemaal niet als anders zijn. Maar wel eens onhandig omdat alles zo rechts is ook met bep.regels hoe het hoort bijv. Wij leerden vroeger thuis nog (jaren 50 ongeveer) als kind om iemand aan tafel tijdens het eten, aan rechterkant zijn/haar koffie, of toetje enz te geven. Nou dat lukte me dus niet omdat het dan ook met de rechterhand aangereikt moest worden. Knoeiwerk dus tot gevolg.
Kijk, nu is dat toch meestal wat minder streng, en kan je ook met links geven. Behalve in hotels,restaurants etc.
<center>Het leven is zoals het komt
Terwijl ik andere plannen maak/had

hannie
Trouw Lid
Trouw Lid
Berichten: 1912
Lid geworden op: 08-09-2008 16:40

Bericht door hannie » 17-03-2010 11:55

Nog maar wat bedgeheimen.
:lol: misschien kunnen we nog eens ons 'voordeel'er mee doen...?
Die mensen hadden het er maar druk mee destijds.

Veel mensen keken eerst onder hun bed voor het slapen gaan,aangezien de duivel zich daar graag verborg.
Niezen tijdens het opmaken van het bed was om ongeluk vragen,want dan glipte de ziel uit het lichaam en die zocht een onderkomen in het bed.
In verschillende Europese landen maakte men de logeerkamer pas schoon
als de gast ten minste één uur vetrokken was,anders kwam er ongeluk van.Het kon wel eens de terugkeer van een onwelkome gast betekenen.

Vroeger leerde het bijgeloof dat men het bed nooit door meer dan drie personen mocht laten opmaken,anders volgde er een sterfgeval.Men moest het bed bovendien in één ruk opmaken,zoniet liep de rest van de dag in het honderd!

Al te ijverige schoonmaaksters mochten het matras nooit luchten of omkeren op een VRIJDAG of een ZONDAG,anders vergooiden ze de liefdevolle affectie van de echtgenoot.Was er een kind geboren, dan was het aangewezen het matras pas tenvroegste na één MAAND! om te keren......(Dat is toch wel erg lijkt mij zo, moet er niet aan denken)

Het was belangrijk het bed richting oost-west (de zonnebaan) te plaatsen.Stond het in de noor-zuidas,dan kreeg men af te rekenen met nachtmerries.Het was absoluut uit den boze dat de stralen van de maan erover kon schijnen.
Het mocht geenzins naar de deur wijzen,aangezien daardoor de overledenen in een doodskist weggedragen werden.

De volkswijsheid was er van overtuigd dat men nooit op het bed van een ziek mocht gaan zitten,wilde men zelf niet snel in het zelfde schuitje belanden.Had men geen kinderwens,dan moest men ten stelligste verhinderen dat kinderen op het bed van een zieke neerploften.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog lieten piloten hun bed onopgemaakt achter als zij op missie vertrokken, want dat verzekerde hun veilige thuiskomst.
<center>Het leven is zoals het komt
Terwijl ik andere plannen maak/had

louisamartin
Moderator
Moderator
Berichten: 1827
Lid geworden op: 16-07-2008 18:48

Bericht door louisamartin » 17-03-2010 17:07

Haha wat leuk dat je hiermee komt Hannie. Ik bedoelde met anders, dat ik toch in de minderheid zit want er zijn toch meer rechsthandigen dan links. Hoef niet zo nodig met iedereen mee hihi. Is zeker soms onhandig maar vind het niet erg. En dat van het bed naar de deur staat ook in Feng Shui over dat je dan kan sterven.
Zelfs als de poorten van de rijken gesloten zullen zijn, zullen de poorten tot de Hemel niet afgesloten worden

wiba
Moderator
Moderator
Berichten: 3730
Lid geworden op: 22-04-2008 12:19

Bericht door wiba » 17-03-2010 17:55

Heel leuk die bijgeloven Hannie, ik kende ze nog niet, sommigen zal ik zelf ook wel kunnen hebben, hihi.

Zo grappig, ben net een paar dagen weggeweest met een vriendin, we kennen elkaar nog niet zo heel lang als vriendin bedoel ik dan.
Viel me op hoe zij als rechts handige zo enorm links georienteerd is en ik juist rechts.
We beginnen zelfs met een ander been te lopen zodat we altijd ongelijk lopen, als we bij elkaar inhaken.
Ze slaat het andere been over de ander, ik rechts en zij links.
Ze sliep graag links, ik graag rechts.
Ze draagt de tas in de linker hand/schouder ik rechts.
Nou ga zo maar door, vond het wel grappig nu ik er op lette zag ik het zo duidelijk.

:) Wilma
Groetjes Wilma

Zoals de ogen onze ziel weerspiegelen
Zo weerspiegelen de voeten ons lichaam

hannie
Trouw Lid
Trouw Lid
Berichten: 1912
Lid geworden op: 08-09-2008 16:40

Bericht door hannie » 17-03-2010 18:44

Het is ook een heel leuk boek,en die man vertelt het ook zo prachtig.Toch leuk van het bed dat het nu ook nog gehanteerd wordt Louisa.Zo zijn er natuurlijk her en der ook nog wel gebruiken van vroeger te vinden.

En wilma, zo zie je zeker dat het vaak en en is.Het is nooit 100% links of rechts bij iemand.Daarom juist zo leuk om anderen hun ervaringen hier mee te horen.
<center>Het leven is zoals het komt
Terwijl ik andere plannen maak/had

louisamartin
Moderator
Moderator
Berichten: 1827
Lid geworden op: 16-07-2008 18:48

Bericht door louisamartin » 17-03-2010 22:11

Ik draag mijn tas wel links, drink links maar als het kopje een oortje heeft weer rechts met de peuk in de linkerhand haha, eet links, knip links, de tarotkaarten schud ik wel rechtshandig, maar verder veel links dus. Wel leuk om dit te delen. Jij bent ook links Wilma?
Zelfs als de poorten van de rijken gesloten zullen zijn, zullen de poorten tot de Hemel niet afgesloten worden

Plaats reactie

Terug naar “(Para)normaal? en Spiritueel”