Wat kunnen onze voeten ons vertellen?

Mensen worden hun steeds meer bewust van hun intuïtie, en besluiten dit steeds verder te gaan ontplooien.
Plaats reactie
wiba
Moderator
Moderator
Berichten: 3730
Lid geworden op: 22-04-2008 12:19

Wat kunnen onze voeten ons vertellen?

Bericht door wiba » 05-06-2010 16:36

Stabiliteit en evenwicht

Als bij lichaamstaal gekeken wordt naar de betekenis van houding, hebben de voeten een grote rol. De voeten bepalen letterlijk hoe stevig we in onze schoenen staan. Kinderen staan soms op de zijkant van hun voeten. Ook kost het hen soms moeite om stil te staan. Hieruit blijkt respectievelijk hun onzekerheid en onrust.

Eén of twee voeten?
Als ik lang moet staan rust mijn gewicht...
evenveel op beide voeten
voornamelijk op één voet

Mensen die werken in een kapsalon, moeten tijdens hun werk de hele dag staan. Zo leren ze dat als je lang moet staan, je het minst moe wordt wanneer je je gewicht verdeelt over beide voeten. Je staat ook stabieler op twee benen. Dit klinkt logisch, maar toch staan veel mensen, bijvoorbeeld tijdens staande recepties, op één voet en verplaatsen telkens wanneer ze moe worden hun gewicht op hun andere been.

Als je spreekt in het openbaar is het in ieder geval zeker een aanrader om op twee voeten te staan. Plaats je voeten wat uit elkaar. Daardoor kom je niet in de verleiding om heen en weer te wippen. Dit heeft verschillende voordelen: je wordt minder moe, je komt rustiger over, je staat steviger en je voelt je ook steviger!


Voeten die wijzen

Dat veel mensen op één voet staan heeft ook een groot voordeel. Het geeft ons tenminste de mogelijkheid om aan de stand van iemands voeten zijn belangstelling af te lezen. De voet waar het gewicht niet op rust is vaak wat gedraaid en staat dan enigszins dwars op de andere voet.

De gedraaide voet wijst veelal in de richting van degene naar wie iemands aandacht uitgaat. De stand van de voeten geeft ook een lichte draaiing van de schouders in dezelfde richting. Als iemand in een groep met zijn gewicht op zijn rechter been staat en zijn linker been naar links gedraaid is, zal zijn aandacht dus meer gericht zijn op iemand die links van hem staat. Wijst iemands voet in de richting van de deur, dan wil hij waarschijnlijk het liefst vertrekken. Ook als mensen zitten, met hun knieën over elkaar, is de punt van een schoen een goede richtingaanwijzer van hun belangstelling.

Bij de pedicure

Bij een bezoek aan de pedicure gaan de voeten bloot om heel andere redenen. Hier zijn de likdoorns, eeltplekken, wratten en kalknagels aanleiding voor een soms zelfs pijnlijke aanraking van de voeten. Weest niet bevreesd: we zullen hier geen uitgebreide verhandeling houden over allerhande vormen van voetverzorging. We houden het bij lichaamstaal en die is er ook bij de pedicure!

Het aanraken van voeten, zelfs beroepsmatig, kan veel bij iemand losmaken. Tussen een pedicure en haar cliënten ontstaan vaak zeer vertrouwelijke relaties. Het komt soms voor dat een klant de meest intieme levenservaringen deelt met haar pedicure. Dit geldt overigens ook wel voor andere therapeuten die hun klanten beroepsmatig aanraken zoals de kapper of de fysiotherapeut. Voor een pedicure geldt het echter des te meer, omdat ze de voeten van een klant aanraakt.

Het aanraken van de voeten werkt op een of andere manier op de emoties. Daarnaast heeft een pedicure veel te maken met vaste klanten waarmee ze vanwege de frequentie van de behandelingen al een vertrouwensrelatie opbouwt. Ze ontvangt haar klanten vaak in een kleine ruimte binnen haar eigen huis. Meestal is zij alleen met de klant. Dit alles bij elkaar zorgt voor een vertrouwelijke sfeer. Klanten vertellen hun problemen om deze redenen soms eerder bij de pedicure dan bij hun partner, hun beste vriend of vriendin of de huisarts. Het zou om deze reden goed zijn als in de opleiding voor pedicures ook meer aandacht zou komen voor de psychologie van de mens en zijn communicatie zonder woorden.


Bron: bodycom.nl
Groetjes Wilma

Zoals de ogen onze ziel weerspiegelen
Zo weerspiegelen de voeten ons lichaam

louisamartin
Moderator
Moderator
Berichten: 1827
Lid geworden op: 16-07-2008 18:48

Bericht door louisamartin » 05-06-2010 23:32

Leuk verhaal Wilma en het klopt ook wel. Ik had met die hernia ook een goede band met de fysiotherapeut alsof dat vanzelf gaat. Hij was ook erg aardig. Ik had geen problemen hoor maar kon wel over van alles met hem praten en ook erg met hem lachen. Trouwens, een voetreflexmassage schijnt goed te zijn voor mensen met Kundaliniproblemen omdat de voeten dan warm worden net als bij een voetenbad of wandeling. Het houdt je geaard en daardoor stroomt de energie door je lichaam beter.
Zelfs als de poorten van de rijken gesloten zullen zijn, zullen de poorten tot de Hemel niet afgesloten worden

wiba
Moderator
Moderator
Berichten: 3730
Lid geworden op: 22-04-2008 12:19

Bericht door wiba » 06-06-2010 07:52

louisamartin schreef:Trouwens, een voetreflexmassage schijnt goed te zijn voor mensen met Kundaliniproblemen omdat de voeten dan warm worden net als bij een voetenbad of wandeling. Het houdt je geaard en daardoor stroomt de energie door je lichaam beter.
Kijk en dat vind ik nou weer zo leuk om te horen. Klopt inderdaad dat er veel energieën vrijkomen die kunnen helpen bij het aarden bij voetreflextherapie.

Ja ik vind het ook zo leuk om te zien wat ons lichaam ons allemaal verteld zonder dat je je er bewust van bent is het non verbale gedrag van ons eerlijker dan onze woorden soms.

Liefs Wilma
Groetjes Wilma

Zoals de ogen onze ziel weerspiegelen
Zo weerspiegelen de voeten ons lichaam

hannie
Trouw Lid
Trouw Lid
Berichten: 1912
Lid geworden op: 08-09-2008 16:40

Bericht door hannie » 06-06-2010 09:14

Dat is zeker zo Wilma, leuk dit stuk, het is altijd weer een wonder op zich als je ziet hoe alles met elkaar in verbinding staat en ieder 'stukje' afgestemt is op een plek binnen in ons lichaam.
We kunnen het één gewoon ook niet los zien van het ander.
Afbeelding
<center>Het leven is zoals het komt
Terwijl ik andere plannen maak/had

Cailen
Lid
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 16-05-2010 12:18

Bericht door Cailen » 06-06-2010 11:02

Erg leuk dit te lezen. Zal eens op gaan letten met staan....hihi...overigens ben ik dan ook wel een groot kind hoor, want ik sta ook vaak op de zijkant van mijn voeten te wiebelen.
Sowieso staan mijn voeten bijna nooit op aarde....fout ik weet het....zeker ik zou die aarde goed kunnen gebruiken....

Namasté,
Cailen
"Oordeel nooit over ander alvorens je 2 manen in zijn moccassins hebt gestaan"

wiba
Moderator
Moderator
Berichten: 3730
Lid geworden op: 22-04-2008 12:19

Bericht door wiba » 06-06-2010 21:25

Ik zie hier ook veel gebeuren tijdens behandelingen.
En ja nu ben ik ook even wat alerter in de houding van de mensen om me heen.
Groetjes Wilma

Zoals de ogen onze ziel weerspiegelen
Zo weerspiegelen de voeten ons lichaam

Cailen
Lid
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 16-05-2010 12:18

Bericht door Cailen » 06-06-2010 21:36

Zal morgen op mijn werk eens kijken...daar zie ik genoeg mensen voorbij komen hihi....

BB,
Cailen
"Oordeel nooit over ander alvorens je 2 manen in zijn moccassins hebt gestaan"

Kees
Moderator
Moderator
Berichten: 795
Lid geworden op: 18-02-2008 16:14

Bericht door Kees » 07-06-2010 23:47

mooi om te weten, als je nou midden in je voet en je hak pijnlijk is tijdens het lopen waar ligt dat dan aan?
Don't shoot the messenger

wiba
Moderator
Moderator
Berichten: 3730
Lid geworden op: 22-04-2008 12:19

Bericht door wiba » 08-06-2010 20:13

Dat zou hielspoor kunnen zijn Kees.
Groetjes Wilma

Zoals de ogen onze ziel weerspiegelen
Zo weerspiegelen de voeten ons lichaam

Cailen
Lid
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 16-05-2010 12:18

Bericht door Cailen » 08-06-2010 20:21

Of vooraf gaand aan hielspoor Plantaris Fascitis (peesplaatontsteking).

Sterkte ermee.
"Oordeel nooit over ander alvorens je 2 manen in zijn moccassins hebt gestaan"

Plaats reactie

Terug naar “Intuïtieve bewustwording”