Sappen, Hoest, Kriebel, APppels, appels en appels en appels

Recepten van Sappen, Vegetarische, Gezondheidskuren, en recepten voor 'aandoeningen' en meer..met de werking erbij!
Plaats reactie
Sita
Site Admin
Site Admin
Berichten: 1740
Lid geworden op: 13-02-2008 17:33

Sappen, Hoest, Kriebel, APppels, appels en appels en appels

Bericht door Sita » 09-12-2008 17:15

Ik werd gewoon niet goed van die griep en kriebelhoest. En dat dan al een tijd. Neem al dagelijks allemaal sappen, en vooral iets waar appels door zit. Ik kende de werking van appels wel.
Nu weer groente sap met 2 teentjes knoflook gehad......nee gellukkig, ik krijg geen visite.
Ik heb nog maar wat ge-appel opgezocht op het net.
En AppelStroop staat er ook bij, heb ik wel staan, dan daar ook maar een hap vanuit de pot.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Appels zijn de vruchten bij uitstek, waar we bijna het hele jaar door kunnen van snoepen. Deze geliefde vrucht bestaat in alle kleuren, vormen en aroma's. Wil je de appel eer aandoen, dan moet je weten dat er méér is dan golden en jonagold, ook wat de smaak betreft. De vroege appels kennen heel wat goede soorten en ook onze bewaarappels hebben heel wat te bieden, ook wat hun geneeskracht betreft.

Appelrecepten

Appelbloesem tegen verkoudheid

Een oude Engelse gewoonte is, 's avonds een aftreksel van appelbloesems, als preventieve remedie tegen hoest, verkoudheid en griep warm te drinken.


Appelcider tegen luchtwegeninfecties

In Oostenrijk behandelt men luchtwegencattare met Apfelweinmolke, een mengsel van appelcider met melkwei.


Reinetten tegen kriebelhoest

Als gorgeldrank gebruiken redenaars, zangers en mensen die op hun stem moeten rekenen een mengsel van appelazijn, water en honing, terwijl men de kriebelhoest probeert te bedaren met langzaam kauwen op schijfjes reinet.


Appelstroop als laxatief

Appelstroop, een hoestmiddel dat ook laxerend werkt, kan men bekomen door reinetten te raspen, deze enkele uren in appelsap te laten trekken en aan dit mengsel de helft van het gewicht vloeibare honing toe te voegen. Dit wordt samen ingekookt, tot het een beetje stroperig wordt.


Een unieke appelsiroop

Een ander recept is het volgende: met het verse sap van reinetten of andere zure appels (3/4 liter), 100 gr. venkelzaad en honing wordt een siroop gekookt. Vòòr het indikken van de siroop, de zaadjes zeven en nadien nog eens aan de kook brengen om de gewenste concentratie te bekomen.


Appelthee voor een goede nachtrust

Het beste recept is wel deze thee: voor een winterse verkoudheid: gebruik onbespoten appels, was ze en snijd ze met schil en klokhuis in kleine stukjes, begiet met kokend water, in een stenen kruik of theepot, laat gedurende 2 à 3 uur op een laag pitje trekken op een warme plaats, op de rand van de kachel (niet koken), afgieten, het sap van een halve citroen en honing toevoegen en warm drinken. Regelmatig toepassen gedurende enkele dagen, meermaals daags. Deze thee geeft je het uitzicht op een betere nachtrust


Je voeding – je medicijn

Alle recepten zijn bedoeld voor onmiddellijk gebruik. Slechts met kleine hoeveelheden tegelijk aanmaken. Toch geloof ik, dat verkoudheid niet bestreden wordt met remedietjes. Het is belangrijk de voeding goed te verzorgen, zodat de weerstand goed is. Maar het doet wel goed te weten dat appels, peren, sinaasappels, ananas, sla, wortels en al het andere goede van de aarde je kunnen genezen, al is het anders dan een pilletje. Zoals alle vruchtensoorten, is de appel een vriend van het zenuwstelsel door de algemene eigenschappen van fruit.


De kalmerende werking van appels

Daarnaast kan het drinken van appelthee een zenuwkalmerende werking hebben. Door het rijke fosforgehalte zorgt appelthee voor een natuurlijk zenuwvoedsel, in het bijzonder voor kinderen. Het eten van een appel, dat om dezelfde reden kalmerend werkt kan zorgen voor een gezonde slaap. Eet hem vlak voor het slapengaan, het kan een beter middel zijn dan een slaappil.

bron:http://www.groenedag.org/
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Geweldig. Nu ga ik op zoek naar de strooppot


louisamartin
Moderator
Moderator
Berichten: 1827
Lid geworden op: 16-07-2008 18:48

Bericht door louisamartin » 09-12-2008 17:53

Lieve Sita,

Als je erg last hebt van hoest en verkoudheid, kun je ook saliethee drinken. Ik heb er nu ook last van en het werkt heel goed voor mij. Hoop dat je er wat aan hebt.

Liefs Louisa
Zelfs als de poorten van de rijken gesloten zullen zijn, zullen de poorten tot de Hemel niet afgesloten worden

Sita
Site Admin
Site Admin
Berichten: 1740
Lid geworden op: 13-02-2008 17:33

Bericht door Sita » 09-12-2008 20:05

Ik doe al vanalles :) appelthee, kamillethee, saliethee, gezichtsstomer, stoom je ook je bronchieën mee.

En natuurlijk collooídaal
We hebben net weer vers gemaakt.

Ik weet nog dat ik het zo erg 2 jaar geleden had, en het werd destijds de ene na de andere anti-biotica kuur. Dan rol je van de ene in de andere rotzooi.Vorig jaar na de verhuizing ook een longontsteking. Dus nu liever niet weer.

Nu vindt ik het zilverwater echt geweldig, mag ik het ook eens zo meemaken. Neusdruppen en oordruppen ook er mee.

Ik ga weer theedrinken!


hannie
Trouw Lid
Trouw Lid
Berichten: 1912
Lid geworden op: 08-09-2008 16:40

Bericht door hannie » 09-12-2008 20:50

Ook EBTdruppels en NYSILEEN zijn probate druppels om er goed door
heen te komen meestal.
liefs hannie
<center>Het leven is zoals het komt
Terwijl ik andere plannen maak/had

karin
Trouw Lid
Trouw Lid
Berichten: 2065
Lid geworden op: 14-05-2008 15:46

kriebelhoest

Bericht door karin » 09-12-2008 21:44

Het is de tijd van het jaar ,verkouden, snotteren,griep.
Op zijn ouderwets,grootmoeders tijd,lekker onder de wol,neem de tijd voor je lichaam om weerstand op tebouwen.
Sny een ui in vier stukken op een schaaltje onder je bed,helpt bij mijn kinderen altijd tegen kriebelhoest het lost taai slijm op.Een pot salmaik,en mijn oma zou een verse pan kippesoep voor mijn maken.
Veel beterschap Sita
Welkom medereizigers!

WE DIENEN TE WETEN DAT WIJ ZELF DIE VERANDERING ZIJN !!

Bevrijd, Verspreid en Verbind !

gerrit
Lid
Lid
Berichten: 325
Lid geworden op: 24-10-2008 11:53

Bericht door gerrit » 09-12-2008 22:10

ha ha ha geen griep(nog) gelukkig,dit hebben wij net gegeten vanavond,overgrootoma haar recept!
oordeel over gedrag niet over de persoon

dwarrel
Lid
Lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 04-03-2013 08:35

Bericht door dwarrel » 07-06-2014 13:02

Salie helpt mij het beste steeds een paar slokjes smaakt niet lekker,maar helpt wel.

Plaats reactie

Terug naar “Allerlei 'Natuurlijke' recepten”