Brandnetelsap en Brandnetelwijn

Recepten van Sappen, Vegetarische, Gezondheidskuren, en recepten voor 'aandoeningen' en meer..met de werking erbij!
Plaats reactie
Sita
Site Admin
Site Admin
Berichten: 1740
Lid geworden op: 13-02-2008 17:33

Brandnetelsap en Brandnetelwijn

Bericht door Sita » 21-05-2008 15:04

Rijk aan (bloed)zuiverende zouten (kalium 32%, calcium 29%, magnesium 7%, ijzer 5%, fosfor 8%, silicium 7%, natrium 3% en chloor 4%) en vitaminen A en C De lichtgroene topjes zijn het lekkerst en het meest gezond en waar brandnetels groeien zie je die nu in grote getale. Het heeft dan ook geen nut om meer te plukken dan je die dag nodig hebt. Gebruik wel handschoenen bij het verzamelen en een schaartje om de topjes af te knippen.

Sap

Was de bladeren (alleen jonge!).
1appel

en doe dit in de sapcentrifuge

Wijn

Voor 5 liter:
2 liter jonge toppen, was ze en laat ze 45 minuten sudderen in 2 liter water, samen met 10 gram gekneusde gemberwortel , en de schil (niet het wit!) van 2 citroenen. Zeef dit en vul aan tot 4,5 liter water. Giet deze vloeistof over 1750 gr. suiker en het sap van 2 citroenen. Voeg wat gistvoedsel toe en als de vloeistof niet warmer is dan 21 graden wijngist.



Doe de vloeistof in een vat dat je afsluit met een doek en laat het geheel 4 dagen gisten. Daarna hevelen in gistingsfles, afsluiten met waterslot en als de wijn opklaart hevelen in nieuwe gistingsfles. Na 3 maanden bottelen. Als alles naar wens verloopt heb je een zoete wijn van 18%.

PROOST!!!


carla
Lid
Lid
Berichten: 570
Lid geworden op: 18-03-2008 16:39

Bericht door carla » 21-05-2008 19:55

Bedankt Sita !!

Ik drink 's avonds voor het slapen gaan altijd brandnetelthee om mijn reumatische klachten binnen de perken te houden.
Ik koop de thee in de winkel, maar misschien kan ik de blaadjes verzamelen, drogen in de oven en thee van zetten?

Liefs Carla
Het zijn de dingen die we denken te weten, die ons er van weerhouden te leren

Plaats reactie

Terug naar “Allerlei 'Natuurlijke' recepten”