Tajine, heerlijk oosters

Allerhande, Overige recepten
Plaats reactie
Sita
Site Admin
Site Admin
Berichten: 1740
Lid geworden op: 13-02-2008 17:33

Tajine, heerlijk oosters

Bericht door Sita » 20-05-2008 14:15

De tajine

Sinds eeuwen wordt er gekookt in kleipotten. De Tajine is een oude kookpan uit Noord-Afrika gemaakt van klei. Klei houdt de warmte goed vast waardoor de gerechten gelijkmatig verwarmd worden en al sudderend langzaam garen.

Afbeelding

Hoe gebruik je de tajine?

Voor het eerste gebruik moet de tajine 24 uur in water geweekt worden. Gebruik je de tajine niet vaak dan week je hem het beste nog een uur voor gebruik.

Je kunt de tajine op vrijwel iedere warmtebron gebruiken. Op een houtvuur, op het fornuis (met vlamverdeler), op een electrische kookplaat en in de oven.

Welke gerechten kun je bereiden?

Gebruik de tajine voor het bereiden van vis, vlees, groenten en fruit. De smaak van toegevoegde kruiden en andere smaakmakers krijgen tijdens de bereiding in de tajine goed de tijd om goed op elkaar in te werken. Het resultaat is een smakelijk en vetarm gerecht.

Een tajine kopen

Tajines zijn er in verschillende maten, een goede maat is een tajine van rond de 30 cm doorsnede, zodat ook grotere stukken vlees of een kip bereid kunnen worden.

Afbeelding

De tajines zijn er zowel geglazuurd als ongeglazuurd. Geglazuurde tajines zijn makkelijker schoon te maken, maar in het gebruik maakt het geen verschil.

Tajines zijn te koop bij goed gesorteerde kookwinkels, maar ook Turkse en Marokkaanse winkels. Er zijn ook gietijzeren tajines.

Wanneer je de Tajine gebruikt, geheel laten afkoelen voordat je deze schoonmaakt!!!


Morgana
Lid
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 30-09-2008 06:15

Bericht door Morgana » 30-09-2008 21:15

Ohh ja die heb ik idd wel eens gezien :D

Gast

Bericht door Gast » 30-09-2008 22:39

MMmmm Tajine,
echt één mijn favoriete gerechten,
je kan er ook heerlijk mee varieren.

Zelfs de kinderen vinden dit gezellig eten zoals ze tajine noemen.

Meestal eten we, zoals het hoort, lekker uit de pan met flinke stukken turks brood, die dan als opscheplepel dienen.

Heerlijk, weet ik meteen wat we morgen eten! :roll:

Plaats reactie

Terug naar “Recepten voor lekkerbekjes”