Kinderen kunnen pijn 'wegdenken'

Prehistorie, wetenschappelijke vondsten, en en andere wetenschappelijke onderzoeken
Plaats reactie
karin
Trouw Lid
Trouw Lid
Berichten: 2065
Lid geworden op: 14-05-2008 15:46

Kinderen kunnen pijn 'wegdenken'

Bericht door karin » 14-10-2009 19:07

Afbeelding


Kinderen kunnen hun verbeeldingskracht mogelijk gebruiken om pijnklachten te verdrijven. Dat zou blijken uit een nieuw Amerikaans onderzoek.

Wetenschappers van Duke University en de universiteit van North Carolina hebben een cd ontwikkeld met oefeningen waarmee kinderen worden gestimuleerd om pijnklachten met behulp van verbeeldingskracht te bestrijden.

Tijdens de oefeningen moeten luisteraars zich bijvoorbeeld voorstellen dat ze op een wolk drijven, of dat ze een denkbeeldig voorwerp over hun buik wrijven waarmee ze een barrière tegen pijn opwerpen.

Bij een proef onder enkele tientallen kinderen die regelmatig last hadden van buikpijn, bleek dat ruim 70 procent baat had bij de oefeningen op de cd.

Lange term

De kinderen die verbeeldingskracht gebruikten om pijn te bestrijden, bleken ook op de lange termijn minder klachten te hebben.

De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Pediatrics.

De wetenschappers kunnen niet precies aangeven hoe de geteste technieken de pijnklachten van de kinderen beïnvloeden. Ze vermoeden dat de oefeningen vooral invloed hebben op stress die pijn veroorzaakt.

Fantasie

Volgens de onderzoekers werkt pijnbestrijding door verbeeldingskracht bij jeugdige patiënten beter dan bij volwassenen.

“Kinderen zijn erg goed in het gebruiken van fantasie”, zo verklaart de Nederlandse hoofdonderzoekster Miranda van Tilburg op BBC News. “Als je deze technieken gebruikt bij volwassenen, moeten zij eerst door een barrière heen breken.”

Bron: Nu.nl
Welkom medereizigers!

WE DIENEN TE WETEN DAT WIJ ZELF DIE VERANDERING ZIJN !!

Bevrijd, Verspreid en Verbind !

visje
Trouw Lid
Trouw Lid
Berichten: 1602
Lid geworden op: 21-08-2008 16:57

Bericht door visje » 19-10-2009 19:26

Mooi stukje Karin.
Visualiseren werkt vaak erg goed bij kinderen.
Maar denk ik ook wel bij volwassenen, zeker zij die graag fantaseren/dagdromen.
Geloof wel dat 't bij kinderen natuurlijker/sneller gaat inderdaad.
Heb eens gehoord dat zeker 90 % van klachten/ziekten vanuit het denken komt.
De kracht van gedachten he :wink:
Hoe we over de wereld denken,
bepaalt hoe we haar zien.

Annoeska30592
Trouw Lid
Trouw Lid
Berichten: 1493
Lid geworden op: 03-05-2008 21:34

Bericht door Annoeska30592 » 22-10-2009 16:29

hee
best wel interessant stukje:)
xx
frozen eyes can't cry

allisa26
Lid
Lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 05-09-2009 12:33

wel...

Bericht door allisa26 » 21-03-2010 14:32

ik sluit me bij dit wetenschapelijk stuk aan...
dit is in mijn opinie heel duidelijk een stuk werkelijkheid en geen stuk onzin. :)
het leven is mooi, het leven is fijn iets om dankbaar voor te zijn. genieten van de kleine dingen vormt het geluk van grote waardes.

Plaats reactie

Terug naar “Wetenschappelijke ontdekkingen onderzoeken, Van Nu en de Prehistorie”