Hooggevoeligheid geen probleem maar de oplossing

Hoe ervaar jij dit?
Plaats reactie
hannie
Trouw Lid
Trouw Lid
Berichten: 1912
Lid geworden op: 08-09-2008 16:40

Hooggevoeligheid geen probleem maar de oplossing

Bericht door hannie » 13-09-2010 13:55

HI! SENSITIVITY!

Hooggevoeligheid is niet het probleem maar de oplossing.

Sommige mensen vinden hooggevoeligheid modieus, anderen zien er aanstelleritis in. En verscherpte gevoeligheid kan berusten op allergie of afweer. Toch is niet de gevoeligheid het probleem, maar de weerstand daartegen. Voelen is bewustzijn.

Er is niets mooier dan openheid en empathie,(meevoelen, invoelen). Wat HSP's nodig hebben is: centeren, aarden, diep leren loslaten en overal doorheen ademen.
Een toenemende gevoeligheid hoort zowel bij het ouder worden op zich als bij de ontwikkeling van ons bewustzijn. Alleen daarom al is verhoogde gevoeligheid zowel menselijk als wenselijk.

Zolang we jong zijn, kunnen we aan allerlei prikkels en stress voorbij leven en onze lichamelijke en psycho-energetische gezondheid verwaarlozen of zelfs onbewust ondermijnen.
Later kan dat niet meer: je gaat beter voelen wat alles doet met je gezonheid en energiehuishouding, van uitputting herstel je je moeilijker. Je begint te beseffen dat je de rit alleen op een aangename wijze zult uitzitten als je verstandiger met je energie omgaat en goed voelt wat je lijf nodig heeft.

Voor dat laatste - goed voelen wat alles met je doet en wat je lichaam nodig heeft - kun je ook bewust kiezen. Dat vormt de basis voor spirituele ontwikkeling, als we daar tenminste iets anders onder verstaan dan vluchten in innerlijke en/of hogere werelden.
Bij spiritualiteit met beide benen op de grond hoort een goed lichaamsbewustzijn en een fatsoenlijke zorg voor je lichaam als aardse huis.
Voelen is in feite de meest directe manier/wijze van het bewustzijn.
Wat we voelen is altijd energie: trilling,straling, vibratie, resonantie, de WERKING die iets wat we waarnemen in ons bewustzijn heeft. Voelen doe je in pricipe altijd. We zijn bewustzijn, en bewustzijn is gevoeligheid.

Het afwijzen van gevoel.
We zijn gedoemd tot voelen, we kunnen niet anders, en sommige'dingen'
voelen we graag maar andere helemaal niet, wijzen een kleiner of groter gedeelte van onze herinneringen af, we zijn er 'niet blij mee'of hebben er zelfs problemen mee.Veel mensen willen niet GOED VOELEN maar zijn uitsluitend gericht op ZICH goed voelen. Dát is het probleem.
Want niemand heeft ooit beloofd dat het leven alleen maar een pretje zou zijn, zodat het streven naar een GOED GEVOEL zowel vruchteloos kan zijn tot verkramping kan leiden.
Tot een bijzonder Slecht Gevoel dus.

Er zijn in deze wereld enkele soorten prikkels die zó belastend zijn dat ze stress opleveren zodra ze zich voordoen, zoals plotselinge, heel harde geluiden waarvan bij wijze van spreken niet jij maar je lichaam zelf schrikt. Daar hoef je dus niet hooggevoelig voor te zijn; dat is zo'n beetje objectieve stress. Maar zulke prikkels zijn zeldzaam.

Doorgaans hebben we niet zozeer last van wat er gebeurt maar lijden we vooral onder onze reacties daarop. We reageren met angst en weerstand, schakelen over op de vluch-of vechtreactie en wekken onnodige gedachten in ons zelf op, zoals herinneringen aan eerdere vervelende gebeurtenissen en overwegingen om ergens alsnog een slaatje uit te slaan. En alleen al het afwijzen van wat er nu eenmaal is (of al weer voorbij is!) maakt iets moeilijker dan het hoeft te zijn.

Je hoeft onaangename prikkels niet op te zoeken of uit te nodigen, maar doen ze zich eenmaal voor, ontken ze dan niet. Ga niet op de vermijdingstoer maar leer overal RECHTOP en OPRECHT doorheen te gaan.
Laat toe en laat los.
Dat is bewust zijn, bewust leven. En een verhoogde gevoeligheid komt daarbij heel goed van pas. Hoe accurater en hoe eerder je iets opmerkt, des te adquater en sneller je er mee kunt omgaan.

Op de keper beschouwd komt er veel ellende voort uit alle pogingen om iets niet te voelen terwijl het er wel is. Dat is ONTKENNING en ONDERDRUKKING als het bewust gebeurt, en VERDRINGING als het onbewust in z'n werk gaat. Het beperkt ons zelfbewustzijn en kan ons ziek maken.
Wie heel en bewust wil zijn, moet bereid zijn om alles te voelen wat er te voelen valt, of het nu aangenaam is of niet in de kraam te pas komt - en dat ook weer allemaal loslaten.

Wat hooggevoeligen nodig hebben om open te kunnen blijven is allereerst dat ze er zijn vanuit hun bron, vandaar leven en zelf krachtig uitstralen.Wie vanuit de bekkenbron 'open is tussen aarde en hemel' - zoals Hetty Draayer aanraadt - ademt overal doorheen, laat toe en laat los. Zo iemand zit zichzelf niet af te schermen maar kan vanuit de hemel - de demensie die ons als persoon te boven gaat - een
extra aura dóór en om zich heen ONTVANGEN, als een beschuttende 'mantel van liefde. Zo zijn we heel en één, recht door alles heen.

De ontdekking die dan kan volgen, is dat meevoelende aanwezigheid een zegen kan zijn. Empathie zal de wereld redden als al het andere daar niet in slaagt.
Ook dat in onze schulp kruipen zoals voorheen, een illusie is.
Want er is niets buiten ons - alles is allang binnen, omdat we zelf degene zijn in wie dit allemaal plaats vindt: de of het Ene.

Bron: Peter Kampschuur
<center>Het leven is zoals het komt
Terwijl ik andere plannen maak/had

wiba
Moderator
Moderator
Berichten: 3730
Lid geworden op: 22-04-2008 12:19

Bericht door wiba » 15-09-2010 19:41

Zo die komt wel even bij mij binnen zeg.
Is ook zeker wel zo bij mij en herken het ook bij anderen, dat we niet willen voelen en dan doen als of het er niet is, maar helaas komt het steeds weer boven en wordt het ook steeds lastiger om het echt los te laten. Iets waar ik zelf best heel veel moeite mee heb in sommige situaties.
Wil zo graag vasthouden aan het fijne zodat het niet fijne niet boven kan komen drijven.

Mooi artikel Hannie thanx Wilma
Groetjes Wilma

Zoals de ogen onze ziel weerspiegelen
Zo weerspiegelen de voeten ons lichaam

Marianne
Lid
Lid
Berichten: 900
Lid geworden op: 21-02-2008 23:36

Bericht door Marianne » 15-09-2010 20:31

Heel mooi stuk Hannie.
Dank je wel voor het plaatsen
liefs Marianne
Piekeren neemt de zorgen over morgen niet weg ,.............maar wel de kracht van vandaag ;)

hannie
Trouw Lid
Trouw Lid
Berichten: 1912
Lid geworden op: 08-09-2008 16:40

Bericht door hannie » 15-09-2010 21:13

Dankjewel Wilma en Marianne.
Ja een raak stukje van hem he, en voor mij ook herkenbaar in het toch goed los laten van zaken/gedachten enz waar we echt niet mee verder komen als we het blijven vast houden. Juist ook met leuke mooie situaties.
Vooral oa ook bij dingen die nog niet opgelost zijn dacht ik, kunnen we zo in blijven wroeten/hangen als we niet oppassen.
Moeilijk dan om het vetrouwen ook te blijven houden soms, dat alles komt en zo gaat wat voor een ieder van ons goed is. Ook al zijn we het er lang niet altijd meteen mee eens.Toch lukt het me steeds beter, al moet ik echt goed bij de 'les' blijven iedere keer weer.
<center>Het leven is zoals het komt
Terwijl ik andere plannen maak/had

Marianne
Lid
Lid
Berichten: 900
Lid geworden op: 21-02-2008 23:36

Bericht door Marianne » 15-09-2010 21:28

Dat geldt voor mij ook zo Hannie.Loslaten is heel moeilijk, maar noodzakelijk om de levenstroom niet te onderbreken anders stagneert de energie.We zien soms pas later dat het leven toch goeds brengt al willen we dit in eerste instantie niet gelijk zien en zien we meestal alleen het negatieve of moelijke omdat dit ons vertrouwder is dan het nieuwe en onbekende.
Piekeren neemt de zorgen over morgen niet weg ,.............maar wel de kracht van vandaag ;)

hannie
Trouw Lid
Trouw Lid
Berichten: 1912
Lid geworden op: 08-09-2008 16:40

Bericht door hannie » 15-09-2010 21:48

Maar ook heb ik er zo'n handje van om dingen te gaan sturen, terwijl ik tegelijkertijd weet dat je lang niet altijd direct kan sturen al is het te goeder trouw, zooo moeilijk dan he.
<center>Het leven is zoals het komt
Terwijl ik andere plannen maak/had

Marianne
Lid
Lid
Berichten: 900
Lid geworden op: 21-02-2008 23:36

Bericht door Marianne » 15-09-2010 22:38

Precies
Piekeren neemt de zorgen over morgen niet weg ,.............maar wel de kracht van vandaag ;)

Margriet
Lid
Lid
Berichten: 519
Lid geworden op: 14-03-2008 18:59

dankbaar

Bericht door Margriet » 17-09-2010 11:11

Dank je voor het plaatsen Hannie en dank ook aan Peter Kampschuur.
Ik ben je dankbaar dat je dit hier neerzet.
Kan mijn hart heel goed gebruiken op dit moment.

Liefs,

~Margriet~

(Overigens was ik een tijdje niet hier. Computer stuk,nu weer een nieuwe maar de verbinding is niet optimaal zoals met dit forum kon ik de laatste tijd niet krijgen.
Heb van alles gebeld en gebeld en het helpt allemaal maar half maar nu kon
ik erop komen.)
medium en kunstenaar

every cloud has a silver lining!

Plaats reactie

Terug naar “HSP, een last of een lust? ”