HSP Een last of een lust?

Hoe ervaar jij dit?
visje
Trouw Lid
Trouw Lid
Berichten: 1602
Lid geworden op: 21-08-2008 16:57

Bericht door visje » 19-06-2009 16:53

Wat mooi he, dat je dit herkend.
Ben zelf ook hoog sensitief, is fijn als je dat van jezelf weet.
Herken dat ook van je moeder, mijne was ook manisch depressief.
Ik voelde haarscherp aan als ze niet goed in haar vel zat, zéker als hsp'er, dat herken je vast wel.
Ook dat 't moeilijk is ermee om te gaan als er spanningen zijn in je omgeving, alles komt zo binnen bij je, alsof het je eigen emoties/gevoelens zijn.
En 't liefst wil je dan dat 't weer rustig is, vredig is. Daar doe je alles voor, jezelf wegcijferen/'t de ander zoveel mogelijk naar de zin maken.
Dat vind ik zelf ook moeilijk, als de sfeer gespannen is, kan niet goed tegen ruzie.

Je bent niet vreemd of raar of zielig, absoluut niet!
En hier op dit forum kun je lekker van je afschrijven, als je graag wat kwijt wilt. En je steekt er nog veel van op ook :D

veel liefs,
Edith
Hoe we over de wereld denken,
bepaalt hoe we haar zien.

berdien
Diamantje
Diamantje
Berichten: 3367
Lid geworden op: 11-08-2008 19:24

Bericht door berdien » 19-06-2009 18:46

herkenbaar
bedankt sterretje en edith voor het delen :wink:
liefs berdien
een prei hoort er bij !!! zwiep zwiep

sterretje
Lid
Lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 18-06-2009 12:47

Bericht door sterretje » 20-06-2009 17:14

Waauw,
Is overweldigend voor me al die vergelijkbare dingen.

Ook edith met je moeder ja daardoor heb ik me altijd weggecijferd en ja kijk nu terug denk ik wel zielig voor mij...
Maar ben een sterke vrouw kan nu voor mezelf opkomen en haar leed te scheiden met de mijne daar ben ik heel blij om al kan ze me nog welleens krijgen hoor :wink:

Ik las net op de home page bij Hsp plus test ook zo vergelijkbaar bijv.:

Als ik erge honger heb, heeft dat een sterke invloed op mijn concentratievermogen of mijn humeur.
Nou Wauw dat heb ik ook heel erg ik dacht ben gewoon gek...

Ja ben nu gewoon overtuigd dat ik het heb vind het fijn en het is nu ook zon vastaand gegeven ,maar ben een stukje verder hoop dat ik nu er meer over uit kan vinden en hoor graag hoe jullie er mee om gaan.

Want ik wil me niet meer laten leven,gewoon zelf leven.

Bedankttt

carlajp
Lid
Lid
Berichten: 562
Lid geworden op: 03-09-2008 14:12

Bericht door carlajp » 20-06-2009 19:35

Hoi Sterretje,

Ik ben er pas een paar maanden geleden achter gekomen en nog steeds hoor of lees ik weer dingen waar van ik zo'n aha moment krijg !

Je schrijft:
Als je honger hebt dat, dat een sterke invloed heeft op je concemtratie vermogen of je humeur.


Ik herken dat, maar dan net even anders .
Ik merkte al jaren dat ik beter kan denken of creatiever ben als ik wat eet, wat ik toen altijd een beetje vreemd vond, maar nu jij dit zo schrijft valt er al weer een kwartje.........super!

Liefs Carla
Live is a challance!

sterretje
Lid
Lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 18-06-2009 12:47

Bericht door sterretje » 21-06-2009 01:12

Vind t super door mijn ervaringen op te schrijven ook al zo snel mensen (helpt) en jullie mij dat vind ik heel superr!!! :lol:

sterretje
Lid
Lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 18-06-2009 12:47

Bericht door sterretje » 24-06-2009 19:59

Ervaren jullie ook dat als je teveel te doen heb en dan het niet gaat dat je vermoeid raak of welke kwaal dan ook voelt?

(ik heb het zelfs bij onbenullige dingen zoals moet nog douchen langs iemand stofzuigen soms kan het al teveel zijn..)

Kunnen mensen met hsp wel een druk leven hebben drukke baan plus sociale contacten gezin.

Heeft iemand dat of ervaring mee?

Ik denk weleend als ik nu die fulltime baan neem ik wil ook van me vrije dagen genieten later een gezin pff word benauwd en hyper in me lichaam als ik er aan denk..!!

Of is het gewoon je balans vinden en dat dan alles gaat?

louisamartin
Moderator
Moderator
Berichten: 1827
Lid geworden op: 16-07-2008 18:48

Bericht door louisamartin » 24-06-2009 22:09

Dat heb ik ook wel hoor Sterretje. Dan is het gaan douchen al te veel. Soms maalt het dan helemaal in mijn hoofd dat ik nog zoveel te doen heb. Ik herken dat wel. Het beste is dat je toch een soort schema maakt van wat en wanneer je iets wilt doen, anders loopt het vreselijk in de soep en raak je nog meer uit balans. Spiritueel gevoelige mensen hebben hier helaas meer last van. Zorg dat je goed geaard bent. Dan kun je de dingen veel beter aan. Dit heeft bij mij in ieder geval goed geholpen want een paar maand terug ging het echt niet zo goed met me. Bert kwam met het idee een schema te maken en daar ben ik hem nu enorm dankbaar voor want anders ben ik een warhoofd en krijg ik allerlei kwaaltjes. Heb last van RSI gehad en nog steeds een beetje maar gaat de goede kant op. Daarnaast ook nog allergie met mijn huid. Dus ik adviseer je wel te aarden, ik ben nu veel rustiger en gezonder aan het worden.
Zelfs als de poorten van de rijken gesloten zullen zijn, zullen de poorten tot de Hemel niet afgesloten worden

sterretje
Lid
Lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 18-06-2009 12:47

Bericht door sterretje » 25-06-2009 00:11

ja idd door dat malen word je dan helemaal eng van..
ja schema maken maak me ook rustiger alles moet bij mij ook op tijd afspraak enz daar word ik rustiger van
dan weet ik waar ik aan toe ben ofzo.

Ja dat aarden probeer ik maar vind ik nog moeilijk ja.
heb ook veel last van dat malen en dan ben ik kapott lichamelijk geestelijk en heb ik niets uitgevoerd.

denk echt vaak wat ben jij een raar mens haha

pfff heel fijn dat het hier herkent word..
Heb nog zoveel te ontdekken a whole new world nu hopelijk ga ik leren balans te vinden en er mee om te gaan

Want wil mezelf zijn en dat vind ik een heel leuk persoon

liefs

hannie
Trouw Lid
Trouw Lid
Berichten: 1912
Lid geworden op: 08-09-2008 16:40

Bericht door hannie » 25-06-2009 14:31

Hoi sterretje,
De stresgevoeligheid van hoogsensitieve personen werkt alleen negatief als zijzelf en anderen dit als een zwakte beschouwen.Maar als je de stress-signalen gaat gebruiken als waardevolle seintjes,krijgt het intuitieve meer kans.

Er zijn genoeg H S personen die een leidinggevende functie,onderneming of baan hebben met veel verantwoordelijkheid en die vaak in stressvolle situaties leiding geven en creatief zijn.
Als je extra gevoelig bent voor spanningen,andermans gevoelens, het effect van je eigen innerlijke stem, en moeilijk om kunt gaan met veranderingen, is het zaak om er een gewoonte van te maken om je zelf bijtijds af te remmen en tot rust te brengen.
Leer je zelf ook om je energetisch te beschermen, lukt dit niet alleen,zoek dan bijv. iemand die jou hierin wegwijs kan maken.

Door je te focussen op je onzekere gevoelens,(die iedereen heeft) kan dat gaan overheersen in veel situaties.Wellicht zal het je helpen zo gauw dit uit gewoonte de kop op steekt, je zelf te vragen, wat zeg ik tegen mij zelf waardoor ik mij zelf benauw? En wat kan ik doen om mijzelf meer ruimte te geven? Bijv. laat de gevoelens toe waardoor jij je rot voelt,accepteer hoe je je voelt,zeg tegen je zelf steeds weer, ik heb allerlei gevoelens en onzekerheid en angst voor/in veel situaties, MOGEN er ook zijn, ga me nu ontspannen.Dit lukt je echt hoor als je er een gewoonte van maakt,in het begin moet je je er bewust steeds toe zetten,op den duur pas je dit als gewoonte toe in moeilijke situaties. Ook heel bewust op je (buik) ademhaling letten als je nerveus bent,dieper adem halen,voel je voeten op de grond en ontspan, kan gewoon in gezelschap ook, ongemerkt dus terwijl jij je rustiger gaat voelen.
Je gaat je energie dan positief gebruiken,minder moe,je zekerder voelen. Terwijl uit gewoonte negatief denken over je onzekerheid,angsten waarin je blijft hangen,jezelf daardoor gewoon te veel op gaat jagen ook, geen ruimte voor ontspanning aan je zelf geeft,je bekaf laat voelen.

Doe de dingen stap voor stap.Oefen je er in allerlei onrustige gedachten over wat je allemaal nog moet doen los te laten. Blijf bij wat je op het moment doet. Laat de rest wat je nog doen moet op een bepaalde tijd/datum tot dan los. Anders raak je verstrikt in je eigen denken en doet te veel dingen (versnipperd?) tegelijk.
Plan je agenda niet te vol,(zeker niet als je net in iets nieuws stapt!) houd ruimte voor ontspanning en rust. Dan ben je geconcentreerder en efficienter. Kijk terug en vooruit alleen als dat nuttig is voor je handelingen nu. Zo ben je ook ontvankelijker voor jouw intuitie die je verder helpt.En kan je genieten van het geen er allemaal gebeurt.Vertrouw er op dat als je inzet,visie en kwaliteit hebt,dat dit zichtbaar wordt. Verander negatief gepraat tegen je zelf in aanmoedigen en concentreer je op wat je moet doen. Vertrouw erop dat een aantal dingen went en makkelijker wordt naarmate je het meer doet. Probeer niet perfect te zijn.Laat te hoge eisen los daarmee ondermijn je jezelf.

Een hele lap tekst,lees als je het wilt rustig een paar keer door,ik hoop dat je er iets mee kunt
sterretje.
liefs hannie
<center>Het leven is zoals het komt
Terwijl ik andere plannen maak/had

sterretje
Lid
Lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 18-06-2009 12:47

Bericht door sterretje » 25-06-2009 15:21

hoi hannie,
ja kan er Zeker iets mee.

heel erg bedankt!!
Ik zou het proberen allemaal en al shet niet lukt toch wat hulp bij gaan vragen dat is wel belangrijk nu.

Liefs,
Sterretje

Plaats reactie

Terug naar “HSP, een last of een lust? ”