Voor oa Yvo en zijn scheet recepten (bij geloof omtrent dit)

Men kan op verschillende manieren ontregeld raken, en je manier van eten kan voor disbalans in je lichaam zorgen, of juist een balans creëren. Ook kunnen bepaalde patronen je lichaam of hersenen ontregelen. Giftige stoffen kun je nemen, maar je weet het niet. De positieve en negatieve kanten over onze voeding.
hannie
Trouw Lid
Trouw Lid
Berichten: 1912
Lid geworden op: 08-09-2008 16:40

Voor oa Yvo en zijn scheet recepten (bij geloof omtrent dit)

Bericht door hannie » 07-12-2009 00:15

Over luide knallers gesproken.

Misschien wel zo kies om het er nu even over te hebben,en niet vlak voor onze etentjes straks met kerst enz.? Om de pret niet bij voorbaat te bederven,maar past wel in deze tijd lijkt me...

Volgens sommige esoterische ontstaansmythen begon het leven op aarde toen God de Vader een wind liet.Dat beeld van de almachtige kosmische scheet kan worden geínterpreteerd als een primaire versie van de big bang.Zowel binnen het geloof als binnen het volksgeloof werd aan de
VEEST, een mooier? woord voor'scheet',heel wat aandacht geschonken.
Eeuwenlang poogde de kerk bijv. priesters af te raden BONEN te eten,
om hun winderige gedrag tijdens de Heilige Mis onder controle te houden.De Heilige Hiéronymus was niet enkel bevreest voor de seksuele geneugten binnen het huwlijk,maar evenzeer voor de pret die gepaard ging met het produceren van een veest/scheet.huh...?? (Nieuw woord)?

Heel anders ging het bij Luther, die zelfs zijn sermoenen(betoog,preek,godsdienstoefeningen)onderbrak om ze veest/scheetrijk in te kleuren.Voor hem was de scheet het (bij)gelovig middel om het kwade waaraan hij zijn helse anale martelingen toeschreef de rug toe te keren.
Behalve voor Luther,hebben boeren en scheten ook voor hindoes en Arabieren een zuiverende werking. Ze verdrijven alle kwaad uit het lichaam en vernietigen volgens Indiase yogabeoefenaars het schadelijke bewustzijn.

Had iemand vroeger in een onbewaakt ogenblik eentje gelaten,dan mochten anderen de dader hard in de arm knijpen,tenzij hij snel naar een boom rende en die aanraakte.Dat is nu nog populair bij kinderen,zeker in de Angelsaksische landen.De oorsprong ervan ligt bij de offers die aan de goden verschuldigd waren als dank voor de werking van ons maag-en-darmstelsel.(nou,kom daar nu maar eens om...) :o

Verder bestond er het grappige volksgebruik waarbij de man die een wind wilde vrijlaten, de wijsvinger naar een voorbijganger uitstak met het verzoek er krachtig aan te trekken.Hapte die toe,dan mocht men zich publiekelijk ontlasten!!(is dat zorgverlenen op maat of niet??) Wisten ze toen al toch,als je dit zo hoort? :D :lol:

Fijne genietvolle dagen en etentjes voor straks gewenst hoor!

liefs hannie

Uit:Een wereld vol bijgeloof, van Bart Lauvrijs
<center>Het leven is zoals het komt
Terwijl ik andere plannen maak/had

hannie
Trouw Lid
Trouw Lid
Berichten: 1912
Lid geworden op: 08-09-2008 16:40

Bericht door hannie » 12-12-2009 23:16

In Arnhem en omgeving is het gebruik om een ander een vinger toe te steken als je 'lucht'kwijt moet, nog steeds in gebruik hoorde ik laatst.
Leuk hoe hele oude gebruiken in zwang blijven door alle jaren heen.
(mij mogen ze wel overslaan) :lol: :lol:
<center>Het leven is zoals het komt
Terwijl ik andere plannen maak/had

wiba
Moderator
Moderator
Berichten: 3730
Lid geworden op: 22-04-2008 12:19

Bericht door wiba » 13-12-2009 22:16

Hihi weet even niet goed te reageren LOL
Afbeelding
Groetjes Wilma

Zoals de ogen onze ziel weerspiegelen
Zo weerspiegelen de voeten ons lichaam

Sita
Site Admin
Site Admin
Berichten: 1740
Lid geworden op: 13-02-2008 17:33

Bericht door Sita » 22-08-2010 17:00

Hahaha, ik lees deze nog eens.

God die een Scheet liet.
Wat is dat een knal geweest.


Cailen
Lid
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 16-05-2010 12:18

Bericht door Cailen » 22-08-2010 17:08

hannie schreef:In Arnhem en omgeving is het gebruik om een ander een vinger toe te steken als je 'lucht'kwijt moet, nog steeds in gebruik hoorde ik laatst.
Leuk hoe hele oude gebruiken in zwang blijven door alle jaren heen.
(mij mogen ze wel overslaan) :lol: :lol:
In utrecht ook nog hoor hihi
"Oordeel nooit over ander alvorens je 2 manen in zijn moccassins hebt gestaan"

hannie
Trouw Lid
Trouw Lid
Berichten: 1912
Lid geworden op: 08-09-2008 16:40

Bericht door hannie » 22-08-2010 17:45

Ja, zal best ook in meerdere plaatsen nog in zwang zijn, het blijft leuk deze oude gebruiken he.
<center>Het leven is zoals het komt
Terwijl ik andere plannen maak/had

hannie
Trouw Lid
Trouw Lid
Berichten: 1912
Lid geworden op: 08-09-2008 16:40

Bericht door hannie » 22-08-2010 17:48

Sita schreef:Hahaha, ik lees deze nog eens.
God die een Scheet liet.
Wat is dat een knal geweest.
Geen wonder toch dat men zoooo God-Vrezend was?
<center>Het leven is zoals het komt
Terwijl ik andere plannen maak/had

Zina
Lid
Lid
Berichten: 113
Lid geworden op: 09-07-2010 11:30

Bericht door Zina » 23-08-2010 22:06

hannie schreef:In Arnhem en omgeving is het gebruik om een ander een vinger toe te steken als je 'lucht'kwijt moet, nog steeds in gebruik hoorde ik laatst.
Leuk hoe hele oude gebruiken in zwang blijven door alle jaren heen.
(mij mogen ze wel overslaan) :lol: :lol:
Oh ja, dan zeggen ze: 'trek 's aan m'n vinger'.
Nou dan weet je al genoeg. :lol:
Het is overigens niet echt gebruikelijk hier hoor..
alleen mensen die tamelijk onopgevoed zijn en in 't openbaar lopen te knallen, steken hun vinger naar je uit. :roll:
..music serves to heal the soul..

hannie
Trouw Lid
Trouw Lid
Berichten: 1912
Lid geworden op: 08-09-2008 16:40

Bericht door hannie » 23-08-2010 22:28

:lol: :lol: ik ben netjes.....vandaar :P
<center>Het leven is zoals het komt
Terwijl ik andere plannen maak/had

Kees
Moderator
Moderator
Berichten: 795
Lid geworden op: 18-02-2008 16:14

Bericht door Kees » 23-08-2010 23:16

Verder bestond er het grappige volksgebruik waarbij de man die een wind wilde vrijlaten, de wijsvinger naar een voorbijganger uitstak met het verzoek er krachtig aan te trekken.Hapte die toe,dan mocht men zich publiekelijk ontlasten!!(is dat zorgverlenen op maat of niet??) Wisten ze toen al toch,als je dit zo hoort?
Mannen onder elkaar doen dat nog steeds, maar toch steeds minder nu alleen zonder vinger uisteken :lol:
Don't shoot the messenger

Plaats reactie

Terug naar “Ontregeld, of juist op regel, door eten of leefpatronen?”