Imbolc

Wicca, Wiccan, hekserij, overeenkomsten, verscihillen? Inwijdingen...wat houdt dit allemaal in?
Plaats reactie
berdien
Diamantje
Diamantje
Berichten: 3367
Lid geworden op: 11-08-2008 19:24

Imbolc

Bericht door berdien » 27-01-2009 18:36

Imbolc

Imbolc (of Oimelc) wordt ook wel het ploeg- en zaaifeest genoemd en is een heidens zuiveringsfeest.

Nu nog is het bij sommigen traditie om in februari een grote schoonmaak te houden. Alle Midwinterversieringen moeten het huis uit zijn, want we doen afstand van de winter en maken ons klaar voor de lente. Februa (uit februari) is ook het Latijns voor zuivering.

Na de winter worden de akkers weer vruchtbaar gemaakt, met behulp van de Godin. Een beeldje van de Godin werd rondgedragen en ondergedompeld in water om te reinigen en vruchtbaar te maken, zodat de Godin de aarde reinigt en opnieuw vruchtbaar maakt voor een goede oogst. Later werd een beeld van Maria rondgedragen.

Imbolc betekent in of om de buik. Om de buik lijkt de meest logische vertaling, omdat men vroeger driemaal ritueel om de akker heen ploegde. De akker werd gezien als de moedergodin zelf.

Imbolc feest wordt veelal in verband gebracht met de keltische (Ierse) Godin Brigid, het wordt dan ook vaak gezien als een keltisch feest. Brigid is een vuurgodin, vruchtbaarheidsgodin en de Godin van de inspiratie /poëzie. In de Brigittatempel van Kildare werd een 'eeuwig' vuur ter ere van haar brandende gehouden door negentien maagdelijke priesteressen. Brigid is later 'opgenomen' in het Christelijke geloof (als vroedvrouw van Maria of in andere verhalen als dochter van een druïde en zich door Saint-Patrick liet bekeren). Bij de Germanen stond de moedergodin Nerthus centraal.

Oimelc kan worden vertaald als schapenmelk, en zou dusdanig verwijzen naar de geboorte van lammeren in het voorjaar, waardoor de productie van schapenmelk weer op gang komt.

Het is gebruikelijk om bij Imbolc een kruis, 'Brigid's Cross', te maken van het laatste graan. Dit kruis hangt het hele jaar in huis, tot er het volgende jaar een nieuwe wordt gemaakt. Het kruis activeert de levenskracht van het graan.

Een ander gebruik bij Imbolc is het maken van een graanpoppetje. Deze graanpoppetjes worden gebruikt om te voorspellen hoe de oogst gaat worden.
Bron: www.nightofartemis.nl

Wanneer is Imbolc? Datum Imbolc 2009: maandag 2 februari.

een prei hoort er bij !!! zwiep zwiep

Kees
Moderator
Moderator
Berichten: 795
Lid geworden op: 18-02-2008 16:14

Bericht door Kees » 01-02-2009 13:24

Mooie bijdrage

Groetjes ... Kees
Don't shoot the messenger

Sita
Site Admin
Site Admin
Berichten: 1740
Lid geworden op: 13-02-2008 17:33

Bericht door Sita » 01-02-2009 13:42

Dus morgen de Imbolc

Kan me helemaal voorstellen hoe er morgen weer op pad gaan om samen dit feest te vieren.

Ik ken het niet hoor, zou wel fijn zijn om het hier te horen van iemand die dat wel zelf viert.


karin
Trouw Lid
Trouw Lid
Berichten: 2065
Lid geworden op: 14-05-2008 15:46

Bericht door karin » 13-02-2009 22:48

Prachtige bijdrage berdien,nee ik vier dit ook niet,kijk er wel naar uit of het wel iemand doet???
Welkom medereizigers!

WE DIENEN TE WETEN DAT WIJ ZELF DIE VERANDERING ZIJN !!

Bevrijd, Verspreid en Verbind !

Para_Nature
Lid
Lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 08-11-2008 15:04

Bericht door Para_Nature » 28-04-2009 17:52

Dit sprookje hoort bij imbolc.
Ik hou zelf een soort van BOS bij waarin ik verhalen steek die bij elke viering horen.
Zo leren mijn kinderen op een leuke manier het verhaal achter de dag.
een beetje pagan parenting dus.

http://www.beleven.org/verhaal/sneeuwwitje_en_rozerood

Plaats reactie

Terug naar “Wicca, Wiccan, Hekserij”