een coven wel of niet.

Wicca, Wiccan, hekserij, overeenkomsten, verscihillen? Inwijdingen...wat houdt dit allemaal in?
michtrisch
Lid
Lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 25-10-2010 13:29

een coven wel of niet.

Bericht door michtrisch » 25-10-2010 14:16

Er zijn erg veel mensen die interesse hebben in wicca, maar lang niet iedereen is lid van een coven,
Iedereen moet dan ook zelf kiezen of hij of zei dat wil.

Om een indruk te geven hoe het nu werkt in een coven zal ik enkele dingen opschrijven.
( van uit de traditie war ik onder behoor)

Een coven bestaat uit max 13 personen, wij zeggen man en vrouw is 1 dus werken wij gemengt. Ook werken wij niet naakt simpele gewaden gebruiken wij om maandelijks bij elkaar te komen.
Aan het hoofd van en coven staat een HPS samen met een Hp. zijn eer meedere hps of hp in de coven dan wordt jaarlijks tijdens een vergadering door alle leden van alle hgraden gestemd wie het komende jaar de hps of hp zal zijn van de coven uiteraard word wel eerst gevraagd wie zich beschikbaar steld.

Een inwijding wordt noit aangeboden men moet hierzelf om vragen. Ook heeft iedereen de neofiet opleiding gevolgt, Dit is niet iets wat we doen voor de lol maar je hebt enkele basis dingen nodig om in een coven te kunnen werken.

je kunt na de nefiet opleiding kiezen om dus te worden ingewjd.
dit is niet iets wat zomaar gedaan wordt, een nwijding is blijvend wordt niet gegeven door een hps of hp maar via hun en de overige leden door het hogere.
Je kunt gerust na je inwijding zeggen ik stop, maar je inwijding heb je dan wel gehad.

iedereen ondanks het gelsacht geloof of wat dan ook is welkom. Echter staat in de wet dat men 18 moet zijn dus ook daar moetten wijons aan houden. Iedereen is ook een schakel in het gehel gebeuren. Kun je goed koken heerlijk , of kun je goed schoonmaken ... ook prima in vieze ruimte kun je nl niet werken.

In een coven krijg je altijd hulp van andere leden.
De hps en of hp geeft de neofietten opleiding.
de 2 de graad de lessen aan de eerste graad. met toezient oog van de hps en of hp
en de 2 de graad weer van de hps of hp.

maandelijks komen wij samen om een rituaal te vieren, Iedereen komt eenkeer aan de beurt om een rituaal te schrijven. zo leer je zelf ook om deze te schrijven. Hierover wordt dan ook tijdensde jar vergadering gestemt.


Wat voor mij persoonlijk altijd de doorslag gegeven heeft om lid van en coven te zijn. Juist het vrije je eigen weg mogen kiezen hulp krijgen waar je het nodig hebt en toch een warm nest hebben waar je op terug kunt vallen als het nodig is.
Ook de samenhang met andere leden mensen die eens met je mee kijken zodner hun portomonee te trekken.


Ik kan dit allen schrijven vanuit de traditie waar ik onder val...
Maar hoop jullie zo toch een kleine ndruk te hebben kunnen geven.
geloof nooit een woord van het geen wat ik zeg ervaar het en je weet het.
blessed be,

Annoeska30592
Trouw Lid
Trouw Lid
Berichten: 1493
Lid geworden op: 03-05-2008 21:34

Bericht door Annoeska30592 » 15-05-2011 20:25

dankje! zo heb ik toch meer een indruk gekregen van wat het nou precies inhoudt.
Het klinkt allemaal echt interessant~!
liefs! x
frozen eyes can't cry

Cailen
Lid
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 16-05-2010 12:18

Bericht door Cailen » 15-05-2011 21:06

Het is zeker interessant.
En een coven kan meerwaarde brengen.
Doch in de huidige 24-uurs maatschappij is het toetreden tot een coven vaak niet meer haalbaar en je ziet heden ten dagen een steeds groter groeiend aantal solitaire wicca's.
Niet gezegd dat zij elkaar niet opzoeken tijdens sabats en esbats echter het beleven van de wicca doen zij veelal zelfstandig.
"Oordeel nooit over ander alvorens je 2 manen in zijn moccassins hebt gestaan"

Annoeska30592
Trouw Lid
Trouw Lid
Berichten: 1493
Lid geworden op: 03-05-2008 21:34

Bericht door Annoeska30592 » 15-05-2011 21:06

interessant:) x
frozen eyes can't cry

karin
Trouw Lid
Trouw Lid
Berichten: 2065
Lid geworden op: 14-05-2008 15:46

Bericht door karin » 15-05-2011 21:40

Dankje voor deze uitleg,voelt als een warmnest.
Welkom medereizigers!

WE DIENEN TE WETEN DAT WIJ ZELF DIE VERANDERING ZIJN !!

Bevrijd, Verspreid en Verbind !

Annoeska30592
Trouw Lid
Trouw Lid
Berichten: 1493
Lid geworden op: 03-05-2008 21:34

Bericht door Annoeska30592 » 15-05-2011 21:41

karin schreef:Dankje voor deze uitleg,voelt als een warmnest.[/quote ja, mee eensx
frozen eyes can't cry

karin
Trouw Lid
Trouw Lid
Berichten: 2065
Lid geworden op: 14-05-2008 15:46

Bericht door karin » 15-05-2011 21:50

Jij bent welkom bij mijn lief mens.XXXMet wat dan ook.
Welkom medereizigers!

WE DIENEN TE WETEN DAT WIJ ZELF DIE VERANDERING ZIJN !!

Bevrijd, Verspreid en Verbind !

wiba
Moderator
Moderator
Berichten: 3730
Lid geworden op: 22-04-2008 12:19

Bericht door wiba » 16-05-2011 17:49

Sorry ik heb dit eerder gelezen en kon niet goed reageren.
Op één of andere manier voelt dit erg benauwend voor mij. In eerste instantie denk ik meteen aan een sekte, maar dat slaat nergens op, maar zo voelt het voor mij.
Komt denk ik doordat er over een leider en een groep gesproken wordt.
Krijg daar de kriebels van, kweet nie waarom.

Maar ik weet er niet genoeg van om de waarde ervan te zien en voelen denk ik.
Moest dit even kwijt want het drukkende gevoel op mijn borst bij het lezen is zo overdonderend elke keer ............
Groetjes Wilma

Zoals de ogen onze ziel weerspiegelen
Zo weerspiegelen de voeten ons lichaam

Cailen
Lid
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 16-05-2010 12:18

Bericht door Cailen » 16-05-2011 17:58

Het feit dat er een leider is is puur dat er iemand is om de rituelen te leiden.
In veel covens zie je dat men de leiderrol steeds afwisseld...dat er per sabbat of esbat een andere leider is....je kunt het zeg maar zien als de voorzitter van een vergadering....puur om e.e.a. in goede banen te leiden.

Geeft dit wat minder druk ????
"Oordeel nooit over ander alvorens je 2 manen in zijn moccassins hebt gestaan"

wiba
Moderator
Moderator
Berichten: 3730
Lid geworden op: 22-04-2008 12:19

Bericht door wiba » 16-05-2011 18:04

Ja geeft wat minder druk, dat wel, maar is nog niet weg.
Pfff raar is dit, weet niet waar het vandaan komt hoor, maar kom er nog wel achter denk ik/ hoop ik.
Groetjes Wilma

Zoals de ogen onze ziel weerspiegelen
Zo weerspiegelen de voeten ons lichaam

Plaats reactie

Terug naar “Wicca, Wiccan, Hekserij”