Hogepriesteres/priester en Zelfinwijding

Wicca, Wiccan, hekserij, overeenkomsten, verscihillen? Inwijdingen...wat houdt dit allemaal in?
Plaats reactie
Sita
Site Admin
Site Admin
Berichten: 1740
Lid geworden op: 13-02-2008 17:33

Hogepriesteres/priester en Zelfinwijding

Bericht door Sita » 31-08-2008 20:19

Hogepriesteres en hogepriester

Aan de leiding van een coven staat de Hogepriesteres, een vrouwelijke ingewijde. Zij wordt soms bijgestaan door de Hogepriester, een mannelijke ingewijde. Samen leiden zij de rituelen, waarbij de vrouw de Godin vertegenwoordigt en de man de God. Beiden zijn verantwoordelijk voor het reilen en zeilen van de coven en moeten er dus voor zorgen dat alle covenleden (traditioneel een aantal van dertien man, gemengd man en vrouw) de juiste opleiding krijgen. In het algemeen geldt dat de Hogepriesteres het vetorecht heeft.

Afbeelding

Zelfinwijding


Met het in de openbaarheid treden van de individueel werkende wicca raken covenwerk en inwijdingen op de achtergrond. De zogenaamde zelfinwijding wordt populairder. Hierbij schrijft de wicca zelf een ritueel voor zijn inwijding, die hij ondergaat als hij zelf het gevoel heeft hier klaar voor te zijn. Zelfinwijding wordt vaak met veel scepsis bekeken, zowel vanuit de traditionele covenwicca als vanuit individueel werkende heksen. Covenheksen zijn vaak van mening dat een inwijding alleen door een hogepriester(es) mag worden gegeven.

Het staat vast dat een inwijding in een bepaalde traditie, zij het nu Gardnerian dan wel Traditioneel Alexandrian, enkel en alleen door een HP/HPS van die traditie kan worden gegeven.

Ook wordt er de vraag gesteld hoe iemand kan weten dat hij of zij klaar is voor een inwijding. Deze kritiek komt vanuit zowel individuele of groepswicca's en is vooral gespeend om vaak jonge meisjes of jongens die zichzelf na een "training" van enkele maanden al hogepriester(es) noemen, een graad waar covenheksen een tiental jaren (of meer!) voor werken.


walter.
Lid
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 08-09-2011 20:20

Bericht door walter. » 17-09-2011 12:20

Ha Sita een mooi onderwerp waar zo precies niemand durfde op ingaan.
Ja Wicca's zijn mensen zoals wij allemaal en kunnen dus van gedacht verschillen.
Disputen zijn er altijd al geweest en ik tracht ze altijd te herleiden tot de individuele waarde -wat voor mij niet hetzelfde is als het EGO.

Wicca is naar buiten gekomen door Gerald Gardner -stichter van de Gardnerian Wicca- en die dat allemaal heeft uitgedrukt in zijn boeken als
-Witchcraft today- en -The meaning of Witchcraft-
Dat is een systeem met covens, met hogepriesteressen en hogepriesters, en met drie inwijdingsgraden.
Ik ben in de Wicca zo grootgebracht alhoewel mijn traditie die van Alexander Sanders was.. Zelf heb ik ook eigen covens gehad als HP.

Maar met de jaren kreeg Wicca veel succes en kwam wel de vraag :"kunnen we dat niet op ons eigen af?" Goh dat bracht heel wat twist.... Wie hier een baanbrekende functie in heeft gehad was Whiteshadow -Diana een jonge heks.
Die begon met open vieringen te organiseren en dus met open rituelen.
Ik heb het geluk gehad die ook te mogen, of kunnen, delen... En daaruit kwamen de solitarian heksen.

Inwijding en Zelfinwijding: Hahaha wat een gekibbel daarrond, echt waar!
Jaren voordat ik in een Coven was (Er waren toen nog geen covens in Vlaanderen) heb ik een zelfinwijding gedaan samen met een jonge vrouw die dat ook wilde. We hadden zelf het ritueel geschreven en het hield in een toewijding aan de godin en de god. Na enkele jaren stonden we alle twee in een coven en werden we via een coveninwijding lid van de coven. Een heerlijk en mooli gebeuren.
Ieder moet zijn weg gaan, maar de weg is hijzelf

Plaats reactie

Terug naar “Wicca, Wiccan, Hekserij”