Kritieken en Eclectische wicca

Wicca, Wiccan, hekserij, overeenkomsten, verscihillen? Inwijdingen...wat houdt dit allemaal in?
Sita
Site Admin
Site Admin
Berichten: 1740
Lid geworden op: 13-02-2008 17:33

Kritieken en Eclectische wicca

Bericht door Sita » 31-08-2008 20:31

Kritiek

Behalve lovende verhalen over hoe milieubewust, natuurliefhebbend en vrouwvriendelijk wicca wel is, zijn er ook veel kritiekpunten op de manieren waarop deze religie vaak wordt beoefend. Deze zijn grotendeels afkomstig uit de kring van oudere wiccans, de mensen die zogezegd al "jaren in het vak zitten". Een van de eerste kritiekpunten is dat veel wicca's zichzelf heks noemen, en wicca als synoniem zien van hekserij. Zoals eerder uitgelegd verschillen de beiden van elkaar; waar bij wicca het accent in de eerste plaats ligt op het religieuze aspect, heeft hekserij weinig met deze van doen. Hekserij is een levenswijze, Wicca een religie. Het is echter wel zo dat een Wiccan altijd een heks is, maar een heks vrij vaak geen Wiccan.


Eclectische wicca

De eclectische wicca wordt veel bekritiseerd. Velen noemen het oneerbiedig of heiligschennend om elementen uit andere religies toe te passen in een context die niet bij deze religie past. Zo zou het niet passen om een oud pantheon te plaatsen in de moderne tijd, om gebruik te maken van oude goden zonder hun cultus over te nemen. Bovendien wordt het als hoogst ongepast gezien om strijdende culturen te verweven in een enkele religie. Wicca's brengen hier vaak tegenin dat de gebruiken uit de oude cultussen niet meer passen in deze tijd. Een voorbeeld hiervan zijn de mensenoffers voor Maya-goden of de castratierituelen uit de Cybele-cultus.

Afbeelding

Een tweede punt van kritiek omtrent eclectische wicca is dat deze vorm van wicca de basis uit het oog verliest: de werken van Gardner. Veel eclectische wicca's werken solitair en vormen hun religie aan de hand van hun eigen wensen, zonder daarbij veel oog te hebben voor de basisbeginselen van wat ze geloven. De site "Why Wiccans Suck" omschrijft dit op de volgende manier: "Eclectic Wicca" is one percent Wicca and ninety-nine percent "make it up as I go along." Het wordt de eclectische wicca verweten dat hij, doordat hij uit elke religie neemt wat hij leuk vindt en weglaat wat hij niet prettig vindt, zowel wicca als de andere culturen onrecht aandoet, dus wicca en hekserij hebben verschillen.

bron:wikipedia


karin
Trouw Lid
Trouw Lid
Berichten: 2065
Lid geworden op: 14-05-2008 15:46

Bericht door karin » 17-09-2008 22:20

Heksen,
Ik ben ook elke dag een heksje,achter het gastfornuis.
Wil nog niet zeggen dat ik een Wiccan ben .
Heb me daar ook een hele tijd inverdiept,mijn is me opgevallen dat
elke coven verschillen heeft.
Als je dat het boek van Joke & ko lankester neemt,en dat van scott Cunningham.
Liefs karin
Welkom medereizigers!

WE DIENEN TE WETEN DAT WIJ ZELF DIE VERANDERING ZIJN !!

Bevrijd, Verspreid en Verbind !

Morgana
Lid
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 30-09-2008 06:15

Bericht door Morgana » 30-09-2008 11:48

Wicca en hekserij hebben zeker verschillen . Wicca is in de jaren 50 "geboren " en aangepast door Gerald G . Er zijn oude wijsheden en gebruiken gekoppeld aan zelfverzonnen moderne ideeen van hem .
Niet dat daar iets mis mee is hoor . Maar het is niet mijn ding . Ik vind persoonlijk dat er teveel dogma's aan wicca kleven . En daar hou ik gewoon niet zo van .

In vroegere tijden waren er misschien wel rituelen waar we nu niet meer aan moeten denken , laat staan uitvoeren . Maar we leven nu in een andere tijd waarbij hetzelfde ritueel wel symbolisch uitgevoerd kan worden .

Ik denk dat de essentie van wicca hoe dan ook eclectisch is , want wicca put uit verschillende bronnen , dus eclectisch .

Kees
Moderator
Moderator
Berichten: 795
Lid geworden op: 18-02-2008 16:14

Bericht door Kees » 01-10-2008 10:11

Wicca is een samenraapsel uit verschillende culturen. De grote Rite wordt ook niet meer toegepast zoals voorheen. Men moet daarover niet zo zeuren en muggenziften.
Don't shoot the messenger

karin
Trouw Lid
Trouw Lid
Berichten: 2065
Lid geworden op: 14-05-2008 15:46

Bericht door karin » 02-11-2008 21:20

Het is heerlijk om een heksje te zijn.
warme groet
Welkom medereizigers!

WE DIENEN TE WETEN DAT WIJ ZELF DIE VERANDERING ZIJN !!

Bevrijd, Verspreid en Verbind !

louisamartin
Moderator
Moderator
Berichten: 1827
Lid geworden op: 16-07-2008 18:48

Bericht door louisamartin » 02-11-2008 22:03

Hihi Karin, ben ik helemaal met je eens.

Warme groet
Zelfs als de poorten van de rijken gesloten zullen zijn, zullen de poorten tot de Hemel niet afgesloten worden

Para_Nature
Lid
Lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 08-11-2008 15:04

Wicca

Bericht door Para_Nature » 10-11-2008 17:25

Ik wil even melden dat eclectische wicca ook anders kan gezien worden. je ervaart je godsdienst hoe je je het beste voelt. stel je voor dat je nu liever mediteert om tot de Godin te bidden zoals de Bhoedisten dat doen dan is dit je volste recht. daar hinder je niemand mee en is zeker niet ongepast.

Ook de Christenen doen niet 100% hoe het moet. ze gaan niet meer naar de kerk maar branden thuis hun kaarsje en bidden in familie kring ipv elke zondag naar de kerk gaan.

Beleef je godsdienst hoe je wil!

Groetjes
een Keltische Wicca.

Kees
Moderator
Moderator
Berichten: 795
Lid geworden op: 18-02-2008 16:14

Bericht door Kees » 12-11-2008 00:21

Hmmmz ik ervaar het niet als godsdienst dat is toch weer anders
Don't shoot the messenger

Para_Nature
Lid
Lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 08-11-2008 15:04

Natuur

Bericht door Para_Nature » 27-12-2008 17:22

het is een natuur godsdienst.

ik heb er tijdens de les godsdienst vroeger zelfs nog een werkstuk over mogen maken. het werd goedgekeurd als godsdienst.

er bestaan wetten en je bid tot 1 of meerdere goden. alleen heb je geen kerk of ander gebedshuis ervoor. je bid thuis of maakt je eigen altaar.

Kees
Moderator
Moderator
Berichten: 795
Lid geworden op: 18-02-2008 16:14

Bericht door Kees » 27-12-2008 22:00

Ik keur het af als godsdienst bij deze dus voor eens en altijd. So Mote It Be. God en godin staan in een iets ander concept dan de reguliere goddiensten. Wil het wel accepteren als natuurreligie een levenswijze zoals het bedoeld is.
Don't shoot the messenger

Plaats reactie

Terug naar “Wicca, Wiccan, Hekserij”