The Secret

Kwantumfysica/mechanica. Eenvoudige uitleg wat het inhoud. Is alles met elkaar verbonden. Komen we voort vanuit het grote NIETS? Hoe passen we the secret toe?
Plaats reactie
Sita
Site Admin
Site Admin
Berichten: 1740
Lid geworden op: 13-02-2008 17:33

The Secret

Bericht door Sita » 01-04-2008 18:40

The Secret: geluksformule of dwaalleer?
bron:RKK

Jezelf gelukkig denken
Alles wat je wilt hebben, kan je aantrekken door er aan te denken. Dat is de belofte waarmee boek en DVD van The Secret momenteel de wereld veroveren. Er is sprake van een grote, tot nu toe geheim gehouden waarheid, die – als we de auteurs moeten geloven – zelfs al in het Nieuwe Testament beschreven werd. Jezelf gelukkig denken…Werkt het echt zo? En bovendien: ben je dan niet teveel gericht op alleen je eigen geluk? En zo ja, hoe christelijk is dat dan? Wilfred Kemp praat er in Soeterbeeck over met klinisch psycholoog Jan Verhulst, levensbeschouwelijk publicist Anton de Wit en Patty Harpenau, schrijver van het Nederlandse werkboek bij The Secret.

Toegankelijk voor groot publiek
Patty Harpenau, die The Secret gebruikt in haar praktijk als personal coach, is ervan overtuigd dat we hier met een grote waarheid te maken hebben. Ze is blij dat een aantal ‘overtuigingen die zij al heel lang leeft’ nu eindelijk op een toegankelijke wijze voor een groot publiek bijeen zijn gebracht. Ze stelt dat je soms wel door de ‘Amerikaanse cheesecakesaus’ van het boek heen moet kijken. Het werkboek schreef ze omdat ze merkte dat sommige zaken extra uitleg vereisten.

Afbeelding
klik op foto voor de uitzending

Amoreel
Anton de Wit, die als publicist graag en veel over levensbeschouwelijke zaken schrijft, noemt The Secret ronduit amoreel en onbarmhartig. Hij vindt aanhangers van The Secret verwend omdat ze het universum denken te kunnen gebruiken als een grote Sinterklaas. Goed of kwaad bestaat volgens hem niet in dit universum, alleen ‘goed voor mijzelf’. Wanneer in de bijbel sprake is van enigerlei vorm van ‘vraag en u zal gegeven worden’, gaat het volgens hem tegelijkertijd altijd over de ander en uiteindelijk ook over de Ander. Daarin verschilt het christendom volgens hem radicaal van The Secret.

Egoïstische hocus pocus
Psycholoog Jan Verhulst toont zich eveneens kritisch over The Secret. Hij spreekt zelfs van ‘hocus pocus voor psychisch luie mensen die niet zelf de verantwoordelijkheid willen nemen’. Verhulst heeft vooral bezwaar tegen het in zijn ogen verregaande egocentrisme van The Secret. De medemens, die we in het leven hard nodig hebben, verdwijnt in het boek volgens hem volledig uit beeld. In zijn eigen praktijk probeert hij mensen handvatten te geven om met hun problemen om te gaan, maar hij waakt ervoor om hun gouden bergen te beloven.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Wat ik me nu afvraag. Wat jullie er van vinden?


carla
Lid
Lid
Berichten: 570
Lid geworden op: 18-03-2008 16:39

Bericht door carla » 01-04-2008 21:24

Wat ik me na het zien van het filmpje afvraag is dit.
Ik moet even over mijn uhhh terughoudendheid heen om een uitgesroken mening te ventileren. :oops:
Je trekt aan waar je je op focust zeggen ze. Zoals in zoveel dingen zit hier natuurlijk wel een kern van waarheid in.
Maar hoe weet je hoe de lezer van dit boek dit ziet? Stel dat er eerst iets vrij onschuldigs gevraagd wordt, op gefocust wordt. Stel dat dit daadwerkelijk gebeurt.
Wat dan als de intenties minder zuiver zijn en gesterkt door de eerdere ervaring er op gefocust wordt om voordeel te behalen ten koste van anderen? Of nog erger, om iemand kwaad te doen?
Ik besef dat ik hier nogal wat zeg, maar ik neem dit ook ernstig op. Dit gestaaft door ervaring met mensen die focussen en hiermee anderen kunnen schaden.

Je vroeg om onze mening :oops: mag ik vragen wat je er zelf van vind Sita?

ps ik vind dit best moeilijk om zo krachtig mijn mening te geven :(
Het zijn de dingen die we denken te weten, die ons er van weerhouden te leren

Sita
Site Admin
Site Admin
Berichten: 1740
Lid geworden op: 13-02-2008 17:33

Lieve Carla

Bericht door Sita » 01-04-2008 22:30

Ik heb dit meer geplaatst vanuit een andere kijk van mensen vanuit de 'onderzoekshoek'.

Dat ik het daar mee eens ben is is een tweede.

The Secret is helemaal geen geheim. Zelf heb ik het idee dat het een oud gegeven (wijsheid) is die wordt uitgebuit op een commerciële manier.

Nadat ik hier wat meningen heb, laat ik de werkelijke versie zien, zeg maar de officiële.
En dat is weer heel wat anders dan de secret en is absoluut geen geheim.

Ik geloof in het creeëren, omdat ik het bewijs zo vaak heb gezien!

Sceptici, oke. Alleen dat is hun gelijk, en ook dat vind ik voor hen acceptabel.

Liefs van Sita


Marianne
Lid
Lid
Berichten: 900
Lid geworden op: 21-02-2008 23:36

the secret

Bericht door Marianne » 04-04-2008 23:01

Ik geloof ook in het creëren . daar wij uit energie bestaan en zo met alles wat wij doen de energie verplaatsen . Dus stuur je positieve energie dan merk je dat maar stuur je negatieve energie dan is ook dat op te merken In een cursus intuïtieve ontwikkleing heb ik meegemaakt dat er iemand in het midden moest zitten en de rest ging de kamer uit en sprak met elkaar af dat we eerst negatieve(wat een stomme kleren heb je aan of zoeits ) energie en dan positieve energie(wat ben je een mooi persoon ) gingen sturen naar die persoon die in het midden zat we moesten wel met postieve energie eindigen . De persoon moest dan zeggen wat ie gevoeld had en die merkte inderdaad dat op en ook het verschil was er gevoeld .De japanner Masaru Emoto heeft het zelfs wetenschappelijk bewezen door water aan positieve en negative ladingen bloot te stellen en het water gaf inderdaad een verandering van moleculen aan onder de microscoop .(er is ook een prachtig orakelspel waar je dat in kunt zien )
Dus naar mijn mening kun je met energie (gedachten is ook energie ) veel /alles bereiken .Alleen wij hebben onze overtuigingen en die buigen dan de positieve gedachten gelijkaf .Als je wenst of uitstuurt "ik wil een lieve relatie die me respecteerd en liefheeft "en dan daarna denkt oh dat gebeurt toch niet , dat ben ik toch niet waard dan kan het ook nooit gebeuren en heb je het zelf tegen gehouden door je negatieve overtuigingen .
Dit is echt een prachtig en interressant onderwerp waar je eindeloos in door kunt gaan .
Ben benieuwd wat anderen daarvan vinden
liefs Marianne :lol:
Piekeren neemt de zorgen over morgen niet weg ,.............maar wel de kracht van vandaag ;)

Kees
Moderator
Moderator
Berichten: 795
Lid geworden op: 18-02-2008 16:14

Bericht door Kees » 05-04-2008 00:47

Ik houdt t daarin liever simpel. Je gedachten zijn je krachten, een scheppende kracht en dat in positieve of negatieve zin wel te verstaan.
Don't shoot the messenger

karin
Trouw Lid
Trouw Lid
Berichten: 2065
Lid geworden op: 14-05-2008 15:46

The Secret

Bericht door karin » 13-09-2008 19:52

Mijn Gedachten hierover,

Het gaat volgens mijn niet alleen om het denk werk en gedachten wat je in het universum stuurt.
Uit eigen ervaring weet ik dat er behalve al dat magische denken ook veel doen werk nodig is om te bereiken wat je wilt,Dat betekent openstaan voor de mogelijkheden die je geest creéert door het lichaam de kansen te laten pakken,aan te pakken,vorm geven zoals bewustwording

The secret basseerdt zich maar op ëën kosmische wet,,,,van de aantrekking.
De suggestie wordt gewekt als je dat nu snapt,en toepast je een onbegrensde schatkamer aan mogelijkheden voor je opent.

Maar helaas er zijn meer kosmische wetten. Die minstens zo belangrijk voor je zijn en die de schatkamer voor je gesloten houden.Pech hoort ook bij het leven ,,,net als de Dag en Nacht.

Ik herinner jullie er nu simpelweg aan,Je kan niet je hele leven alleen maar geluk,geld,gezondheid, etc, hebben.Negatieve of positieve ervaringen heeft de mens nodig om weer een stukje verder te komen op je pad van persoonlijke groei en ontwikkelingen.
In Respect,Licht,Liefde karin
Welkom medereizigers!

WE DIENEN TE WETEN DAT WIJ ZELF DIE VERANDERING ZIJN !!

Bevrijd, Verspreid en Verbind !

Gast

Bericht door Gast » 15-09-2008 22:41

De Secret is als je het mij vraagt meer een Hype die idd Sita commercieel is uitgebuit. Jammer is dat alle andere Natuurwetten aan de kant geschoven worden terwijl die wezenlijk onderdeel zijn van de Wereld en ons mensen. Ik denk dat het één niet zonder het andere kan en dat men kan streven naar de perfectie die de Secret beloofd maar die niet zal krijgen op de manier zoals het daar omschreven wordt.

De film vond ik wel grappig om te zien maar het boek bar slecht.
Wie meer over Kwantumtheorieën wil weten kan dan nog beter naar de What the Bleep films kijken, in deel 2 wordt deze theorie goed uitgelegd.

Ook denk ik dat wel allemaal negatieve ervaringen nodig hebben om te evolueren in het positieve...zoals Yin en Yang elkaar zo prachtig in balans houden.

Mijn conclusie: Secret ...Dwaalspoor!

Plaats reactie

Terug naar “Kwantumfysica en kwantummechanica en de wet van de aantrekkingskracht”