Kurkuma

Kruiden en hun betekenis, gebruik van kruiden, uit de natuur, genezen met kruiden, ziekteondersteuning, thee, reiniging van ruimten, en huid en haar verzorging
Plaats reactie
wiba
Moderator
Moderator
Berichten: 3730
Lid geworden op: 22-04-2008 12:19

Kurkuma

Bericht door wiba » 07-11-2009 11:42

Kurkuma 'doodt kankercellen'

BAARN - Eerder bleek het Indiase kruid kurkuma al goed voor de lijn en voor het geheugen. Nu zou kurkuma ook de kracht hebben om kankercellen te doden.


Kurkuma 'doodt kankercellen'
Wetenschappers van het Cork Cancer Research Centre in Ierland hebben ontdekt dat kurkuma in staat is om kankercellen af te breken. Het team van Sharon McKenna stelde vast dat kankercellen begonnen af te sterven binnen de 24 uur nadat ze in contact waren gekomen met kurkuma. Ook bleek dat de kankercellen vervolgens vanzelf begonnen op te lossen.

Eerdere studies toonden ook al aan dat kurkuma de groei van vetcellen vermindert, waardoor je dus niet aankomt. Ander wetenschappelijk onderzoek heeft dan weer aangetoond dat kurkuma beschermt tegen dementie.

In alle studies gaat het over tests in laboratoriums. Verder onderzoek moet aantonen of kurkuma ook bij mensen dezelfde heilzame effecten heeft.

In de Indiase keuken is kurkuma een veelgebruikt kruid. De kleur is geel en de smaak is lichtjes bitter.

Wetenschappers van het Cork Cancer Research Centre in Ierland hebben ontdekt dat kurkuma in staat is om kankercellen af te breken. Het team van Sharon McKenna stelde vast dat kankercellen begonnen af te sterven binnen de 24 uur nadat ze in contact waren gekomen met kurkuma. Ook bleek dat de kankercellen vervolgens vanzelf begonnen op te lossen.

Eerdere studies toonden ook al aan dat kurkuma de groei van vetcellen vermindert, waardoor je dus niet aankomt. Ander wetenschappelijk onderzoek heeft dan weer aangetoond dat kurkuma beschermt tegen dementie.

In alle studies gaat het over tests in laboratoriums. Verder onderzoek moet aantonen of kurkuma ook bij mensen dezelfde heilzame effecten heeft.

In de Indiase keuken is kurkuma een veelgebruikt kruid. De kleur is geel en de smaak is lichtjes bitter.


Door: Redactie
Bron: GezondheidsNet.be - 30-10-2009

Afbeelding
Groetjes Wilma

Zoals de ogen onze ziel weerspiegelen
Zo weerspiegelen de voeten ons lichaam

frederike
Lid
Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 06-08-2009 15:17

Bericht door frederike » 07-11-2009 13:04

goh interessant wilma

ik heb zelf kurkuma gebruikt omdat ik last had van mijn gal en lever...
en daardoor alsmaar misselijk was.
en het hielp heel goed!

ik zal dit artikel goed onthouden, je hoort toch best vaak mensen met kankercellen.

liefs frederike

wiba
Moderator
Moderator
Berichten: 3730
Lid geworden op: 22-04-2008 12:19

Bericht door wiba » 07-11-2009 16:59

'Kurkuma is goed voor de lijn'

BOSTON - Onderzoekers van de Tuft University in Boston hebben ontdekt dat kurkuma de groei van vetcellen vermindert.


'Kurkuma is goed voor de lijn'
Kurkuma is een kruid dat ook wel koenjit of Indiase geelwortel wordt genoemd. Volgens de onderzoekers is het kruid goed voor de lijn.

Voor het onderzoek werd een groep muizen in tweeën verdeeld. De ene groep kreeg gedurende twaalf weken vettig eten. De andere groep kreeg hetzelfde eten, maar met 500 milligram kurkuma bij elke portie.

Na twaalf weken bleken de muizen die kurkuma hadden gegeten minder te wegen dan de anderen. Ze vormden minder nieuwe bloedvaten, waardoor er ook minder vetcellen werden aangemaakt. Ook hadden ze een lager cholesterol.

De onderzoekers gaan nu vervolgonderzoek doen om te kijken of kurkuma hetzelfde effect heeft bij mensen.

Door: Redactie
Bron: GezondheidsNet.be - 22-05-2009

Kurkuma ook goed voor je geheugen

LIVERPOOL - Het Indische kruid kurkuma is niet alleen goed voor de lijn. Onderzoekers hebben ontdekt dat het ook goed is voor het geheugen.


Kurkuma ook goed voor je geheugen
Enkele weken terug kon je hier al lezen dat kurkuma goed is voor je lijn. Nu blijkt dat kurkuma ook goed is tegen dementie.

Onderzoeker professor Doraiswamy van het Duke University Medical Centre heeft aangetoond dat kurkuma zich bindt aan de plaque in de hersenen die een cruciale rol speelt bij het geheugenverlies van patiënten met dementie. De kurkuma zou er volgens het onderzoek voor zorgen dat de plaque zich niet verder verspreidt.


Muizen
Op een medisch congres in Liverpool vertelde professor Doraiswamy dat je muizen genetisch kunt aanpassen, zodat hun hersenen na 12 maanden vol zitten met plaque. "Als je ze vervolgens een dieet voorschotelt dat rijk is aan kurkuma, lost die plaque gewoon weer op", aldus Doraiswamy.

Volgens het onderzoek zou het voldoende zijn om twee tot drie keer per week een maaltijd met kurkuma te eten om het risico op dementie te verminderen.

Verder onderzoek moet aantonen of het effect ook geldt voor mensen. Critici vrezen echter dat het heilzame effect van de kurkuma pas in werking treedt als je er erg grote hoeveelheden van eet.
Groetjes Wilma

Zoals de ogen onze ziel weerspiegelen
Zo weerspiegelen de voeten ons lichaam

wiba
Moderator
Moderator
Berichten: 3730
Lid geworden op: 22-04-2008 12:19

Bericht door wiba » 07-11-2009 17:14

Ja Frederike

Het blijkt een kruid dat voor veel meer goed kan zijn, ik wist het niet dus daarom even meer erover geplaatst.
Groetjes Wilma

Zoals de ogen onze ziel weerspiegelen
Zo weerspiegelen de voeten ons lichaam

Sita
Site Admin
Site Admin
Berichten: 1740
Lid geworden op: 13-02-2008 17:33

Bericht door Sita » 07-11-2009 17:27

Mooi dank je wel Wilma, hier heb ik wat aan!
Ik gebruik het zelf ook meerdere malen per week, en als Yvo kookt vindt hij het zo'n leuk kleurtje om de rijst te kleuren.
Die kleurt dus soms met Kurkuma


karin
Trouw Lid
Trouw Lid
Berichten: 2065
Lid geworden op: 14-05-2008 15:46

Bericht door karin » 07-11-2009 23:29

Dank je Wilma voor deze geweldige uitleg over Kurkuma,,het is ook goed voor de lijn dat wist ik niet,,,in huis halen is ook voor meerdere dingen goed.
Welkom medereizigers!

WE DIENEN TE WETEN DAT WIJ ZELF DIE VERANDERING ZIJN !!

Bevrijd, Verspreid en Verbind !

berdien
Diamantje
Diamantje
Berichten: 3367
Lid geworden op: 11-08-2008 19:24

smoothie met kurkuma

Bericht door berdien » 03-10-2010 00:38

smoothie met kurkuma


een prei hoort er bij !!! zwiep zwiep

Sita
Site Admin
Site Admin
Berichten: 1740
Lid geworden op: 13-02-2008 17:33

Bericht door Sita » 23-08-2013 18:59

Wij gebruiken zeer vaak kurkoma, en ik vind de smaak ook niet overheersend


Plaats reactie

Terug naar “Kruiden”