Wintertenen

Kruiden en hun betekenis, gebruik van kruiden, uit de natuur, genezen met kruiden, ziekteondersteuning, thee, reiniging van ruimten, en huid en haar verzorging
Plaats reactie
wiba
Moderator
Moderator
Berichten: 3730
Lid geworden op: 22-04-2008 12:19

Wintertenen

Bericht door wiba » 19-12-2009 16:23

Wintertenen wat kan je er aan doen?

Wintervoeten, winterhanden of wintertenen of in het jargon perniones is een onschuldige aandoening** waarbij de kleine haarvaten slecht reageren op koude.
Door ervoor te zorgen dat je voeten of handen warm blijven kan je jezelf al veel last besparen.

onder de wol
Dikke wollen sokken over een paar dunnere sokken in natuurlijk materiaal isoleren goed. Buiten draag je schoenen of handschoenen die ruim genoeg zitten, zodat ze niet knellen want dat, en zeker in combinatie met vocht, zou wintervoeten of -handen in de hand werken.
Een crème die je handen/voeten beschermt tegen invloeden van buitenaf zoals de weer-en-windcrème van Weleda aanbrengen voor je in de koude gaat kan ook preventief werken.

peper, gember en rozemarijn
Uitwendig kunnen crèmes waarin gember (Zingiber officinale), Capsicum annuum of rozemarijn (Rosmarinus officinalis) is verwerkt, verlichting geven. Die stimuleren de doorbloeding van de huid en zorgen er zo voor dat je (plaatselijk) warm blijft.
Voor overgrootmoeder die winterhanden overhield aan het ophangen van de was, maakte ik een zalf met etherische olie van rozemarijn. Weg winterhanden en dat nu al bijna drie winters. (Voor de freaks: 6 druppels EO van rozemarijn (CT Campher) op 40 g crème).

verwarmende baden
Een voetbad met geraspte gember (1 eetlepel gember op een teiltje van ongeveer 5 l) of rozemarijn* (een handvol gehakt kruid of 4 druppels EO in een kopje melk toevoegen aan een voetbad) werkt op dezelfde manier. Bij echte winterhanden/voeten moet je snelle opwarming vermijden. Vul het voetbad daarom met lauw en niet met heet water.
Een rozemarijnbad warmt je goed op, ook als je geen last hebt van echte wintertenen. Los daarvoor 8 druppels EO van rozemarijn op in 1 kopje melk en voeg dat toe aan een vol bad. Maar let op rozemarijn is een echte opkikker: niet iets om te doen vlak voor het slapengaan dus. (Hoewel, als je niet slapen kan van de kou die in je botten zit…). Als je geen bad hebt kan je het houden op een voetbad: de rozemarijn komt via de huid van je voeten ook in de bloedbaan terecht en heeft hetzelfde effect als een vol bad.

waarschuwingen
* Rozemarijn stimuleert de bloedsomloop maar werkt ook bloeddrukverhogend. Neem geen rozemarijn(voet)bad als je zwanger bent of lijdt aan een hoge bloeddruk. Rozemarijn voor het slapengaan kan slapeloosheid veroorzaken.
** Bij ernstige klachten: raadpleeg eerst je arts.

Afbeelding
Bron: Wordpress.com
Groetjes Wilma

Zoals de ogen onze ziel weerspiegelen
Zo weerspiegelen de voeten ons lichaam

hannie
Trouw Lid
Trouw Lid
Berichten: 1912
Lid geworden op: 08-09-2008 16:40

Bericht door hannie » 19-12-2009 17:04

Zou als aanrader dit er bij adviseren: Neem elke avond een wissel voetbad. Met je voeten een paar minuten in een zo warm/heet mogelijk bakje water gaan zitten. Een kan koud water er bij en nog een bakje om de voeten koud af te spoelen. Dit een paar keer afwiselen doen,heet koud heetkoud enz. Eindigen met koud, goed drogen en insmeren met een voetencreme tegen wintertenen/voeten.
Heb je steenkoude voeten,zet ze dan zeker niet op een warme verwarming of kachel,dit is slecht voor wintertenen/voeten.

HaHA Wilma, wat moet ik me voorstellen bij die Evangelische Omroep......? EO druppels dus :wink: :lol: :lol:
<center>Het leven is zoals het komt
Terwijl ik andere plannen maak/had

wiba
Moderator
Moderator
Berichten: 3730
Lid geworden op: 22-04-2008 12:19

Bericht door wiba » 19-12-2009 17:15

Hey Hannie

Ik denk dat die hete baden toch niet zo goed zijn voor je bloedsomloop, slecht voor je huid is het wel. Denk dat lauw en koud wissened beter is. Anders doe je je voeten wel erg veel geweld aan.
En is dat een serieuze vraag over die EO? Het staat voor etherische olieën.
Veel wisselbad plezier :P
Groetjes Wilma

Zoals de ogen onze ziel weerspiegelen
Zo weerspiegelen de voeten ons lichaam

hannie
Trouw Lid
Trouw Lid
Berichten: 1912
Lid geworden op: 08-09-2008 16:40

Bericht door hannie » 19-12-2009 17:39

:shock: :lol: :lol: :lol: :lol: (nee dus Wibertje wat je vraag betreft)

Maar weer serieus,in dit geval juist wel zo warm mogelijk, als klein kind erg wintertenen en hielen gehad en dit hielp echt geweldig, gelukkig kregen we centrale verwarming en nooit geen last meer gehad. Alhoewel met de kou nu is het toch wel oppassen geblazen.
<center>Het leven is zoals het komt
Terwijl ik andere plannen maak/had

Sita
Site Admin
Site Admin
Berichten: 1740
Lid geworden op: 13-02-2008 17:33

Bericht door Sita » 19-12-2009 17:49

Ik mag niet van heet naar koud. Van de neuro-chiropracter.
Dat geeft meteen een drastische impuls aan je hersenen, tenminste...bij mij wel (epilepsie)
Dus ook daarvoor niet de juiste tip ;). Ik hou het bij een heerlijk badje lichaamstemperatuur water, heerlijk. En dan massage-olie. Die kunnen we weer bij Wiba laten doen.


wiba
Moderator
Moderator
Berichten: 3730
Lid geworden op: 22-04-2008 12:19

Bericht door wiba » 19-12-2009 17:53

Ja Sita dat is ook zeker zo dat het een enorme impuls naar de hersenen geeft, van heet naar koud.
En ja die massage olie kan uitgeprobeerd worden hoor hier in het Oosten........
Groetjes Wilma

Zoals de ogen onze ziel weerspiegelen
Zo weerspiegelen de voeten ons lichaam

hannie
Trouw Lid
Trouw Lid
Berichten: 1912
Lid geworden op: 08-09-2008 16:40

Bericht door hannie » 19-12-2009 18:02

Dat is ook weer zo Sita, niet voor iedereen zal dit altijd goed zijn, belangrijk om rekening mee te houden,dank je om hier even op te wijzen :)
<center>Het leven is zoals het komt
Terwijl ik andere plannen maak/had

louisamartin
Moderator
Moderator
Berichten: 1827
Lid geworden op: 16-07-2008 18:48

Bericht door louisamartin » 20-12-2009 01:31

Thanks voor je tips Wilma. Zelf heb ik last van winterhanden. Van wintertenen niet, heb zelfs vanmiddag met blote voeten door de sneeuw gelopen in mijn tuin en dat was best koud brrr maar voelde wel zacht aan en daarna werden mijn voeten heerlijk warm. Wel goed afdrogen natuurlijk want anders krijg je weer last van schimmelvoeten, is ook niet de bedoeling :lol: .
Zelfs als de poorten van de rijken gesloten zullen zijn, zullen de poorten tot de Hemel niet afgesloten worden

wiba
Moderator
Moderator
Berichten: 3730
Lid geworden op: 22-04-2008 12:19

Bericht door wiba » 20-12-2009 09:01

Oh wat zal dat heerlijk aanvoelen die sneeuw tussen je tenen en onder je voeten. Wat een idee zeg om dat te doen.
Morgen ga ik naar een sauna en ga het dan ook doen, hadi k me voorgenomen.
Enne ja morgen gaat dr Fish aan mijn voeten eten. Dat zijn die kleine visjes die ik bij bizarre behandelingen heb benoemd.
Mijn voeten komen morgen dus niks te kort.
Groetjes Wilma

Zoals de ogen onze ziel weerspiegelen
Zo weerspiegelen de voeten ons lichaam

Marianne
Lid
Lid
Berichten: 900
Lid geworden op: 21-02-2008 23:36

Bericht door Marianne » 20-12-2009 10:23

Oh Wilma ,lekker naar de Sauna.Ja en met die visjes daar hoor ik graag meer over hoe dat was haha
:D Marianne
Piekeren neemt de zorgen over morgen niet weg ,.............maar wel de kracht van vandaag ;)

Plaats reactie

Terug naar “Kruiden”