Mineralen en edelstenen. Intro

Mineralen, Edelstenen en Kristallen. Schoonmaken en opladen. Edelsteentherapie.
Marianne
Lid
Lid
Berichten: 900
Lid geworden op: 21-02-2008 23:36

Mineralen en edelstenen. Intro

Bericht door Marianne » 25-03-2009 10:36

Sita heeft me een tijdje geleden gevraagd wat over mineralen en edelstenen te vertellen en dan vooral de werking daarvan.Ik moest er een tijdje over nadenken maar heb het toch maar geplaatst omdat de kennis ook belangrijk is voor jullie.
Ik denk dat er in boeken ruimschoots beschreven staat waar een steen voor welke ziekte of kwaal dient .maar nu komt het iedreen is uniek en zal dus de ene steen voor de ene wel werken voor de andere niet .Ik zal een voorbeeld geven jaspis is een aardende steen voor te gronden ,te aarden ,maar iemand uit mijn praktijk nam een hematiet (die steen is grijs/zwart metaalachtig.Maar als je hematiet slijpt komt er een rode bloederige drap af (slijpsel)en daarom wordt hij ook wel de bloedsteen (niet te verwarren met heliotroop die ook zo genoemd wordt is een groene steen met rode spikkels) en die steen(hematiet) was dus goed voor haar op dat moment.(ook wel aardend door dat rode drapsel,maar wat het belangrijkste is ze had de steen zelf gekozen.)

Dan worden stenen heden ten dage meestal geslepen
verkocht.Wat erg jammeer is Ik heb meer dan 30 jaar ervaring en had vroeger een mineralenwinkel ,museum en slijperij .We hebben veel geleerd van een man uit indionesie die ons het slijpen en de kennis van de stenen bijbracht.Ook wat namaak is en wat echt .En zo ook over geslepen stenen.Een huisarts,homeopaat en acupunctorist heeft het laten onderzoeken en er kwam uit dat de trilling heel anders is bij geslepen stenen dan bij ruwe vorm .Dus kwamen artsen uit heel nederland en duitsland bij ons stenen halen.Daar er 30 jaar geleden ook weinig ruwe stenen verkocht werden en alleen meestal geslepen vormen aangeboden werden.Dat is helaas nog steeds zo , wat ik erg jammer vind.maar er wordtmeer gekeken naar de commercie dan naar wat werkelijk goed is voor een mens.Mellie Uyldert schrijft in haar boeken veel over de werking van de stenen.Zij haalde het helemaal uit de natuur wat het deed en wat niet. Net zoals de indianen doen.Die gebruikten turkoois als toetssteen om te kijken of het eten niet bedorven was .Bij bedorven eten verkleurde de steen. in ieder geval de nerven in de steen


Wat ik ook gezien heb laatst op een beurs is dat er geperste bergkristallen verkocht worden .Een leek ziet het niet ,maar iemand die beter kijkt wel Je ziet namelijk luchtbellen in de steen en dat komt bij natuurlijke mineralen niet voor. Omdat die heel langzaam groeien.(de gegoten kristallen echter worden snel gemaakt en dan ontstaan er luchtbellen.)Wij hebben vroeger ook dingen uitgeprobeerd ,ze gemaakt van expoxy hars ,maar nooit verkocht .we wilden alleen zien hoe dat ging en in hoeverre je kunt gaan.Tevens worden er ook stenen ingekleurd verkocht ,vooral agaten,(ook dat hebben we uitgeprobeert)
Wat dus ook weer de trilling veranderd van de steen.
In indonesie worden tevens veel masakankooksels zoals ze dat noemen verkocht eveneens niet echt dus .Dan denken mensen een echte robijn,smaragd etc gekocht te hebben ,blijkt het gewoon glas te zijn.Kijk dus altijd of je luchtbellen in de steen ziet (desnoods met een loep)en als je bij een kraam staat die stenen verkoopt volg dan je gevoel .Dat zal je altijd naar de steen brengen die bij je past op dat moment. Niet iedereen heeft er verstand van die stenen verkoopt.(werd op een beurs zelf toegegeven)Ik hoop hiermee wat duidelijk gemaakt te hebben .Zijn er nog vragen dan hoor ik dat graag
Piekeren neemt de zorgen over morgen niet weg ,.............maar wel de kracht van vandaag ;)

Garry
Trouw Lid
Trouw Lid
Berichten: 1635
Lid geworden op: 01-07-2008 22:03

Bericht door Garry » 25-03-2009 11:54

HoiHoi Marianne...dankjewel voor de bruikbare tips hoor! Liefs Garry
Waar licht&donker elkaar raken gebeuren wonderen...

wiba
Moderator
Moderator
Berichten: 3730
Lid geworden op: 22-04-2008 12:19

Bericht door wiba » 25-03-2009 12:26

Daar heb ik zeker wat aan Marianne.
Blijft voor een leek als ik toch lastig en met dit in mijn achterhoofd, kan ik kritischer kijken en als ik het niet vertrouw niet kopen.

Liefs Wilm@
Groetjes Wilma

Zoals de ogen onze ziel weerspiegelen
Zo weerspiegelen de voeten ons lichaam

berdien
Diamantje
Diamantje
Berichten: 3367
Lid geworden op: 11-08-2008 19:24

Bericht door berdien » 25-03-2009 17:08

mooi marianne bedankt voor je info !!!
een prei hoort er bij !!! zwiep zwiep

hannie
Trouw Lid
Trouw Lid
Berichten: 1912
Lid geworden op: 08-09-2008 16:40

Bericht door hannie » 25-03-2009 17:16

Dit is inderdaad mooi duidelijk Marianne.
Op een of andere manier heb ik nooit echt naar
stenen gekeken,moet dus goed uit kijken wat ze
me "verkopen". En niet er in tuinen.
<center>Het leven is zoals het komt
Terwijl ik andere plannen maak/had

karin
Trouw Lid
Trouw Lid
Berichten: 2065
Lid geworden op: 14-05-2008 15:46

Bericht door karin » 25-03-2009 18:20

Mijn dank Marianne voor je waardevolle uitleg over de edelstenen.Edelstenen is momenteel de handel,net zoals de edelschedels,waarschuwing is zeer op zijn plaats.Ik neem alles onder de loep en oplettend voor luchtbellen.Tanks lieverd.
Warme groet van mijn.
Welkom medereizigers!

WE DIENEN TE WETEN DAT WIJ ZELF DIE VERANDERING ZIJN !!

Bevrijd, Verspreid en Verbind !

louisamartin
Moderator
Moderator
Berichten: 1827
Lid geworden op: 16-07-2008 18:48

Bericht door louisamartin » 25-03-2009 20:31

Dank je Marianne voor deze waardevolle informatie. Ik wist het niet van die luchtbelletjes dus ik zal er voortaan op letten.

Liefs Louisa
Zelfs als de poorten van de rijken gesloten zullen zijn, zullen de poorten tot de Hemel niet afgesloten worden

visje
Trouw Lid
Trouw Lid
Berichten: 1602
Lid geworden op: 21-08-2008 16:57

Bericht door visje » 25-03-2009 23:49

Wat een goeie tips, Marianne. Edelstenen fascineren me enorm!
Heb al een hele verzameling, zowel ruw als geslepen.
Mijn eerste steen waar ik als kind op af ging was een amethist, was
(nog steeds) gek op de paarse kleur.
Zie op beurzen ook vaak glazen bollen, lijkend op bergkristal, maar is
't niet. Als ik doorvraag zeggen ze dat 't geperst kristal is, zoals jij ook
beschrijft.
Ook een prachtige blauwe agaathanger, vroeg aan de verkoopster of 't gekleurd was, gelukkig gaf ze dit toe. De kleur was ook té mooi.
Maar toch gekocht, daarom.

Men zegt dat als je een gat boord in een steen, de kracht afneemt....weet jij hier iets van?
En omtrent opladen van je stenen, heb je daar nog tips voor (hoor wel eens over "oplaadsteentjes" zoals hematiet of bergkristal...)

liefs visje
Hoe we over de wereld denken,
bepaalt hoe we haar zien.

Marianne
Lid
Lid
Berichten: 900
Lid geworden op: 21-02-2008 23:36

Bericht door Marianne » 26-03-2009 00:57

Hallo Visje
Amethist is inderdaad een hele mooie paarse steen wordt vaak voor hoofdpijn gebruikt.Ik gaf er eens een aan mijn ex schoonzusje ,die had steeds migraine .ze was erg sceptisch over stenen en hun werkingen.Maar ze volgde de raad op en legde het bij migraineaanval op haar hoofd.Na een tijdje vroeg ik hoe het met haar migraine ging en ze zei dat ze er geen last meer van had .Ze vertelde dat de amethist in honderd duizend stukjes was gebarsten.Hij had dus zijn werk gedaan.

Het klopt inderdaad dat hematiet voor het ontladen van kristallen wordt gebruikt en bergkristal voor het opladen.Dan leg je de steen die je op wilt ontladen in een bedje van hematiet.(ruw wel te verstaan)jLater in een bedje van bergkristal om het op te laden.Maar je moet er nog al wat van hebben zo .Je kunt stenen ook in de aarde stoppen om ze te ontladen en ze dan later in de volle maan leggen om op te laden.Dat doe ik altijd elke maand leg ik alle stenen in het vollemaanlicht.Als je geen tuin hebt kun je de stenen afspoelen onder de kraan en dan opladen in het maanlicht.
Andere leggen ze weer in de zon.maar de stenen kunnen ook verkleuren in het zonlicht en dat is jammer.Dus weghalen voordat de zon op z'n felst is

Een gat in een steen neemt inderdaad wat van de kracht weg.Vroeger plakten we een belcap erop om het aan een ketting te kunnen hangen of we brachten het bij een zilversmid die het dan in zilver zette.

Agaat wordt vaak ingekleurt in de meest absurde kleuren zoals lila blauw en paarsige tinten.maar dan van die hele felle tinten dat is allemaal ingekleurd.de natuurlijke tinten zijn meer bruin ,grijs ,groen melkwit,roze.
De agaat is een stabiliserende steen voor de aura en transformeert negatieve energieën .Dan heb je er nog varieteiten in zoals blauwe kant(heel licht blauw met witte strepen) agaat , botswana agaat, dendriet agaat (met varenachtige insluitsels )mosagaat en vuuragaat .
Piekeren neemt de zorgen over morgen niet weg ,.............maar wel de kracht van vandaag ;)

visje
Trouw Lid
Trouw Lid
Berichten: 1602
Lid geworden op: 21-08-2008 16:57

Bericht door visje » 26-03-2009 13:07

Ik vind 't altijd bijzonder te horen als stenen in duizend stukjes vallen, is me nog niet gebeurd.
Wel dat ik merk dat een steen (m'n lapiz lazuli) erg vaal is geworden. Voelt ook niet meer krachtig aan. Zal 'm dan maar terug geven aan de aarde....

Een carneool steen die ik heb is helemaal verkleurd (niet door zonlicht!) van donker rood naar licht. Ik bewaar 'm bij andere stenen (in een donker kistje), zou 't daar aan kunnen liggen?

Heb ook een groen dolfijntje van aventurijn. Deze had ik een tijd niet gedragen, en zat er een barst in. Toen weer een tijd bij me gehad, was de barst wég :shock: Volgens mij vond ie 't leuker als ik 'm droeg :lol:

In 't maanlicht opladen spreekt me ook wel aan, wel eens gedaan.
Daarbij had ik bergkristallen in een fles water mee opgeladen, en 't water was de dag erna heel lekker/zacht van smaak.
Moet 't natuurlijk niet bewolkt zijn 's nachts :wink:
Hoe we over de wereld denken,
bepaalt hoe we haar zien.

Plaats reactie

Terug naar “Mineralen en Edelstenen”