welke steen?

Mineralen, Edelstenen en Kristallen. Schoonmaken en opladen. Edelsteentherapie.
visje
Trouw Lid
Trouw Lid
Berichten: 1602
Lid geworden op: 21-08-2008 16:57

welke steen?

Bericht door visje » 21-06-2010 14:13

Ik heb een paar prachtige stenen gekregen. Helaas weet ik van de tweede steen op foto de naam niet.
De eerste steen is duidelijk een fossiel. Wat betekenen fossielen eigenlijk? Weet iemand dat?

het fossiel:
Afbeelding

de "steen zonder naam" :wink:
Afbeelding
Hoe we over de wereld denken,
bepaalt hoe we haar zien.

hannie
Trouw Lid
Trouw Lid
Berichten: 1912
Lid geworden op: 08-09-2008 16:40

Bericht door hannie » 21-06-2010 18:00

Prachtig dit, de onderste weet ik niet wat het is.

Een fossiel is dus in hebovenste geval een dier/slak, wat in de grond versteend is ontelbare jaren lang.
Kan dus ook met planten, takjes, hout schijfjes enz.
<center>Het leven is zoals het komt
Terwijl ik andere plannen maak/had

visje
Trouw Lid
Trouw Lid
Berichten: 1602
Lid geworden op: 21-08-2008 16:57

Bericht door visje » 21-06-2010 18:06

Ben niet helemaal duidelijk geweest met m'n vraagstelling, sorry :oops:
Ik bedoel, betekent het fossiel ook nog iets, zoals bijv. een edelsteen bepaalde eigenschappen
toebedeeld krijgt? Als je begrijpt wat ik bedoel :wink:
Hoe we over de wereld denken,
bepaalt hoe we haar zien.

hannie
Trouw Lid
Trouw Lid
Berichten: 1912
Lid geworden op: 08-09-2008 16:40

Bericht door hannie » 21-06-2010 18:20

In sommige landen geven ze er wel een betekenis aan, maar verder kan ik je niet wijzer maken, misschien weet iemand anders meer? hoop ik.
<center>Het leven is zoals het komt
Terwijl ik andere plannen maak/had

Marianne
Lid
Lid
Berichten: 900
Lid geworden op: 21-02-2008 23:36

Bericht door Marianne » 22-06-2010 00:52

Fossielen zijn net als Hannie al zei inderdaad resten van dieren en planten.Ook hout kan verstenen .In Amerika heb je hele gebieden/ wouden met versteend hout.Fossielen kunnen ook afdrukken in stenen zijn. Vooral in Leisteen komen ze vaak voor Daar zie je dan b. v. prachtige varens in alsof ze er wit opgeschilderd zijn .Maar het is dan echt een afdruk van een varen of een andere plant.
Vissen kunnen ook verstenen .Ik heb ze zelf vroeger verkocht van meer dan een halve meter lang. Prachtig om te zien en te voelen. De schubben zowel als de graten waren duidelijk te zien. Veel daarvan kwamen uit Brazilië vandaan.


Alleen als de plantresten snel bedolven worden door aarde of klei kunnen ze fossiel worden.
Hardere delen kunnen ook fossiel worden zoals bij botten van dieren en kiezen van mammoeten. Dit gaat heel langzaam in z,n werk en de fossielen zijn dan meestal meer dan 10.000/30.000 jaren oud. De hardere delen verstenen de zachtere delen verrotten in de aarde.

Hetzelfde werkt het bij de diamant “ de steen” onder de edelstenen .De diamant is eigenlijk koolstof die diep in de grond door de tijd en door alle lagen in de aarde onder druk samengeperst wordt dat het uiteindelijk kristalliseert. De diamant die zo uit de aarde komt ziet er nog niet zo mooi uit.
De stenen krijgen pas hun glans als ze gefacetteerd (in een vorm met facetten geslepen) worden. Ze kunnen dan in briljantvorm(58 vlakjes) of in andere vormen geslepen worden.


Ik denk dat je wilt vragen of de fossielen ook een geneeskrachtige werking hebben.Net zoals edelstenen. Dit is mij niet bekent. Alleen van Barnsteen wat ook een fossiel is weet ik z,n werking . Barnsteen is eigenlijk versteend hars de steen is goed bij ontstekingen helpt bij klachten aan de luchtwegen en urineweg infecties ,reuma , gewrichtsklachten en is goed tegen faalangst.

Over de onderste steen. Ik twijfel een beetje ,want vind hem niet zo duidelijk op de foto staan.
Volgens mij is het een Hemimorfiet. Ik zie naaldvormige gegroefde of pyramide kristallen op matrix met een schimmelige korst.
Deze steen verhoogt je innerlijke kracht is goed bij bloedziekten, brandwonden, , wratten en onrustige benen.
Piekeren neemt de zorgen over morgen niet weg ,.............maar wel de kracht van vandaag ;)

berdien
Diamantje
Diamantje
Berichten: 3367
Lid geworden op: 11-08-2008 19:24

Bericht door berdien » 22-06-2010 01:02

Hemimorfiet is blauw en lijkt op larimar hemimorfiet is n engelensteen

vind het wel op calciet lijken heb ook zoiets en dat werd calciet genoemd
maar of het echt zo is?
succes met je zoektocht
een prei hoort er bij !!! zwiep zwiep

visje
Trouw Lid
Trouw Lid
Berichten: 1602
Lid geworden op: 21-08-2008 16:57

Bericht door visje » 22-06-2010 12:55

Goh, wist niet dat het een hemimorfiet kon zijn :o
Heb nl ook zo'n steen, en die is inderdaad blauw zoals jij schrijft Berdien.
Deze namelijk:

Afbeelding

Misschien zijn deze foto's wat duidelijker Marianne? Beide zijden nu erop gezet, en de steen even afgespoeld. :wink:

Afbeelding

Afbeelding
Hoe we over de wereld denken,
bepaalt hoe we haar zien.

visje
Trouw Lid
Trouw Lid
Berichten: 1602
Lid geworden op: 21-08-2008 16:57

Bericht door visje » 22-06-2010 13:01

Trouwens jammer dat er geen geneeskrachtige werking bekend is mbt. fossielen.
Inderdaad barnsteen zitten vaak ook mooie diertjes/plantjes in.
Ik vind 't fossiel in elk geval erg mooi, de vorm is oer-oud (zou 't een slakje geweest zijn? duizendpoot?)

Heb nog wel op 't net gezocht hiernaar, maar niks gevonden. Misschien kom ik 't "zomaar" eens tegen,
dat gebeurd me vaker, haha :lol:
Hoe we over de wereld denken,
bepaalt hoe we haar zien.

hannie
Trouw Lid
Trouw Lid
Berichten: 1912
Lid geworden op: 08-09-2008 16:40

Bericht door hannie » 22-06-2010 13:30

Het lijkt mij inderdaad een slak te zijn, een duizendpoot bijv. is platter en even breed overal en een slak niet. Lang geleden maakten m'n ouders een rondreis door Amerika, en namen oa ook een fossiele schijf van een boom mee. Een Indianenstam verkocht dit aan touristen.
Daardoor weet ik dat ze aan andere fossiele 'stenen' wel een bepaalde betekenis gaven, welke dat waren weet ik na die lange tijd niet meer, maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat ze dat zelf bedacht hadden als lokkertje om kopers over te halen?
Weet er verder ook niets over hoor.
<center>Het leven is zoals het komt
Terwijl ik andere plannen maak/had

visje
Trouw Lid
Trouw Lid
Berichten: 1602
Lid geworden op: 21-08-2008 16:57

Bericht door visje » 22-06-2010 13:55

Het blijkt een ammoniet te zijn :D :
Ammonieten zijn een uitgestorven groep uit de subklasse Ammonoidea van de Cephalopoda. Het zijn zeedieren die wereldwijd in groten getale voorkwamen in het laat-Paleozoïcum en gedurende het gehele Mesozoïcum. Ze worden vaak als fossiel teruggevonden. Ammonieten maakten vooral hun bloei door in het krijt
(dat is 145 tot 66 miljoen jaar geleden :o )

Ammonieten hebben een vlakke spiraalvormige schelp die opgebouwd is uit verschillende kamers. Telkens als het dier te groot wordt voor de huidige kamer, wordt een nieuwe grotere buitenste kamer gevormd. In deze buitenste kamer leeft het dier, dat de andere lege kamers verder gebruikt als middel om verticaal te bewegen. De ammoniet scheidt gas uit in deze kamers om zo de stijgkracht op de schelp te regelen.

Bedankt voor jouw aanvulling Hannie.
Hoe we over de wereld denken,
bepaalt hoe we haar zien.

Plaats reactie

Terug naar “Mineralen en Edelstenen”