Reiniging van je ruimte volgens Feng Shui Methode

Feng Shui voor in huis, Feng Shui voor in de tuin en Feng Shui voor Kantoor.
louisamartin
Moderator
Moderator
Berichten: 1827
Lid geworden op: 16-07-2008 18:48

Reiniging van je ruimte volgens Feng Shui Methode

Bericht door louisamartin » 08-10-2008 23:57

Feng Shui: eens per jaar een rituele dieptereiniging

Ik houd me al jaren bezig met Feng Shui en heb voor het boekje Schoon een artikel geschreven over een reiniging die de Chinezen gebruiken voor goede Feng Shui. Dit wil ik graag met jullie delen.

Bij de Chinezen draait alles om levensenergie: Chi. Chi bestaat uit tegengestelde krachten als Yin en Yang, mannelijk en vrouwelijk, donker en licht, water en vuur. Die krachten moeten met elkaar in balans zijn. Ook in je huis. Volgens de eeuwenoude Chinese leer Feng Shui kunnen de bewoners dan pas gelukkig en gezond leven. Energie kan pas doorstromen als er geen blokkades zijn, zoals rommel. Een opgeruimd en schoon huis is dan ook de basis van Feng Shui.

Heb je veel troep in huis, dan stagneert de energie in huis. Van veel rommel in huis word je rommelig in je hoofd. Opruimen en schoonmaken is belangrijk om je goed te voelen. Feng Shui kent daarom in het voor- en in het najaar een dieptereiniging, een ritueel om je huis energetisch te reinigen van oude rommel en viezigheid. Voordat je eraan begint moet je wel fit zijn om goede energie aan het huis door te kunnen geven. Het gaat als volgt: Maak een uur of twee vrij, zorg dat je niet wordt gestoord. Zet alle elektrische apparaten uit zodat je in alle rust kunt werken. Ruim je hele huis op en maak het daarna goed schoon. Als dat klaar is, ga je jezelf reinigen. Neem een bad of een douche, kam je haren, poets je tanden en trek schone kleren aan van natuurlijke materialen. Zet alle ramen en deuren open en op blote voeten of op sokken ga je bij de voordeur staan en stel je voor dat je ook geestelijk je hele huis gaat reinigen. Concentreer je en loop het hele huis door terwijl je in je handen klapt om oude opgehoopte energie los te maken. Ga alle muren langs, klap ook in de kleine hoekjes. Daarna gebruik je een instrument met een lage klank zoals een bel of een klankschaal en loopt daarmee door je huis. Heb je die niet voorhanden, zet dan heel harde muziek op. Ga als laatste met een hoog en helder geluid het huis door, bijvoorbeeld een klein belletje of een fluit. Dan is het reinigingsproces afgerond, je huis is weer fris en gezond. Alsof alles weer blinkt en licht aanvoelt. Overigens werkt dit ritueel ook heel goed na een ruzie om de negatieve energie uit je huis te krijgen.
Zelfs als de poorten van de rijken gesloten zullen zijn, zullen de poorten tot de Hemel niet afgesloten worden

Gast

Bericht door Gast » 09-10-2008 00:21

Lieve Louisa,

Prachtig dit ritueel;
Feng Shui trekt me ook wel...
ben er eigenlijk nooit aan toe gekomen om
me daar in te verdiepen...zucht, zucht....
er is ook zoveel moois om te ontdekken.

Ik zou het leuk vinden om meer over Feng Shui te lezen hier.

Dank je wel, voor het delen,
Hartegroet,

louisamartin
Moderator
Moderator
Berichten: 1827
Lid geworden op: 16-07-2008 18:48

Bericht door louisamartin » 09-10-2008 00:53

Dank je wel lieve Shanara. Er is veel te vertellen over Feng Shui zowel voor huis als tuin. Misschien moeten we hier een aparte ruimte inrichten speciaal over Feng Shui. Dan kan ik meerdere onderwerpen over Feng Shui plaatsen en is het overzichtelijker.

Liefs en warme groet,

Louisa
Zelfs als de poorten van de rijken gesloten zullen zijn, zullen de poorten tot de Hemel niet afgesloten worden

Gast

Bericht door Gast » 09-10-2008 00:56

Goed idee, ik kijk er naar uit...

Hartegroet,

wiba
Moderator
Moderator
Berichten: 3730
Lid geworden op: 22-04-2008 12:19

Bericht door wiba » 09-10-2008 13:15

Ja lieve Louisa goed idee om een topic te maken over Feng Shui te maken.
Ik had er nog nooit van gehoord, fijn om hier zoveel te leren.

Liefs 8) Wilma
Groetjes Wilma

Zoals de ogen onze ziel weerspiegelen
Zo weerspiegelen de voeten ons lichaam

jeltje
Lid
Lid
Berichten: 154
Lid geworden op: 16-09-2008 21:02

Bericht door jeltje » 09-10-2008 16:29

mooi ritueel van feng shui louisa

het is wel waar als je huis niet opgeruimt is ben je in je hoofd ook niet opgeruimt.ik heb er zelf ook last van als mijn huis niet opgeruimt is ben ik in mijn hoofd ook niet opgeruimt en is het opgeruimt voel ik me stukken beter.


groetjes jeltje

louisamartin
Moderator
Moderator
Berichten: 1827
Lid geworden op: 16-07-2008 18:48

Bericht door louisamartin » 09-10-2008 16:51

Dank jullie wel voor de reacties. Ik heb het al aan Sita voorgelegd, dus binnenkort zal er een topic ingericht worden over Feng Shui.

En Jeltje, wat ook belangrijk is, is om niet alleen op te ruimen maar ook overbodige spullen en kapotte dingen weg te gooien. Dit geeft een ruimtelijk gevoel in je huis maar ook in je geest. Er is dan weer plek in je hoofd om nieuwe dingen toe te laten, geestverruimend.

Groetjes Louisa
Zelfs als de poorten van de rijken gesloten zullen zijn, zullen de poorten tot de Hemel niet afgesloten worden

Gast

Bericht door Gast » 09-10-2008 23:37

Geweldig Louisa,
Een Feng Shui Plekje... en zo snel al...


Ik ben benieuwd wat dit voor leuks gaat brengen,

Hartegroet,

wiba
Moderator
Moderator
Berichten: 3730
Lid geworden op: 22-04-2008 12:19

Bericht door wiba » 10-10-2008 03:54

wiba schreef:Ja lieve Louisa goed idee om een topic te maken over Feng Shui te maken.
Ik had er nog nooit van gehoord, fijn om hier zoveel te leren.

Liefs 8) Wilma
Van dit ritueel heb ik nog nooit gehoord, wel van Feng Shui, vind het ritueel erg mooi om te lezen.

Liefs Wilma
Groetjes Wilma

Zoals de ogen onze ziel weerspiegelen
Zo weerspiegelen de voeten ons lichaam

Kees
Moderator
Moderator
Berichten: 795
Lid geworden op: 18-02-2008 16:14

Bericht door Kees » 10-10-2008 11:36

Mooi :D een voor mij bekend ritueel.
Don't shoot the messenger

Plaats reactie

Terug naar “Feng Shui ”