Moederliefde geeft zelfvertrouwen

Alles over relatie en relatiesferen
wiba
Moderator
Moderator
Berichten: 3730
Lid geworden op: 22-04-2008 12:19

Moederliefde geeft zelfvertrouwen

Bericht door wiba » 01-08-2010 14:32

Moederliefde geeft kind later zelfvertrouwen

BAARN - Baby's die door hun moeders worden overspoeld met liefde en genegenheid kunnen op volwassen leeftijd beter omgaan met stress. Dat blijkt uit een langlopend Amerikaans onderzoek.
Het onderzoek is gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Journal of Epidemiology and Community Health. Voor het onderzoek bestudeerden de wetenschappers bijna 500 mensen op jonge leeftijd en dertig jaar later op volwassen leeftijd.
Afbeelding

Knuffels, kussen en veel uitingen van liefde zorgden voor een grotere emotionele veerkracht op latere leeftijd en ook voor meer zelfvertrouwen.

Volgens de experts is het wel belangrijk dat moeders weten wanneer ze moeten stoppen met knuffelen en vertroetelen. Overbezorgde moeders kunnen er namelijk weer voor zorgen dat een kind zich gaat schamen, vooral als kinderen ouder worden.

Het onderzoek is gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Journal of Epidemiology and Community Health. Voor het onderzoek bestudeerden de wetenschappers bijna 500 mensen op jonge leeftijd en dertig jaar later op volwassen leeftijd.

Knuffels, kussen en veel uitingen van liefde zorgden voor een grotere emotionele veerkracht op latere leeftijd en ook voor meer zelfvertrouwen.

Volgens de experts is het wel belangrijk dat moeders weten wanneer ze moeten stoppen met knuffelen en vertroetelen. Overbezorgde moeders kunnen er namelijk weer voor zorgen dat een kind zich gaat schamen, vooral als kinderen ouder worden.

Bron: BBC
Groetjes Wilma

Zoals de ogen onze ziel weerspiegelen
Zo weerspiegelen de voeten ons lichaam

Cailen
Lid
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 16-05-2010 12:18

Bericht door Cailen » 01-08-2010 14:48

Handig te weten....
Denk dat wij de gulle middenweg wel hebben....en bij teveel knuffelen, gewoon weer ff mopperen, compenseerd weer hihihihi
"Oordeel nooit over ander alvorens je 2 manen in zijn moccassins hebt gestaan"

hannie
Trouw Lid
Trouw Lid
Berichten: 1912
Lid geworden op: 08-09-2008 16:40

Bericht door hannie » 01-08-2010 15:14

Ja, leuk is dit soort onderzoeken altijd. Ook belangrijk natuurlijk, en kinderen die dit alles moeten ontberen gedijen lichamelijk ook niet goed, hebben daardoor vaak een achterstand in de groei, en bijv. school/studie prestaties.
liefs hannie
<center>Het leven is zoals het komt
Terwijl ik andere plannen maak/had

Garry
Trouw Lid
Trouw Lid
Berichten: 1635
Lid geworden op: 01-07-2008 22:03

Bericht door Garry » 01-08-2010 17:40

Ja volgensmij gaat t altijd om de gulden middenweg...maar er zijn ook gevallen waarbij een normale jeugd is geweest en 'n baby/kind voldoende én net niet te veel genegenheid heeft gekregen, maar toch treedt er een disbalans op tijdens de puberteit. Dus tja weet niks van dit soort onderzoeken...goed bedoeld, maar meer als je 'ding' doen kun je niet...daarna is t loslaten hopende dat jij als moeder/vader/opvoeder voldoende liefde/knufs hebt gegeven, zodat zij t weer kunnen doorgeven aan henzelf én hun omgeving :wink: lieve greetz Garry
Waar licht&donker elkaar raken gebeuren wonderen...

hannie
Trouw Lid
Trouw Lid
Berichten: 1912
Lid geworden op: 08-09-2008 16:40

Bericht door hannie » 01-08-2010 19:26

Hier kan ik me helemaalbij aansluiten, en verder, hoe ze ook hun best hebben gedaan, nog nooit hebben ouders waar dan ook het voor de volle 100% 'goed gedaan met de omgang/opvoeding van hun kinderen. Hoe zou het ook, 100% perfect bestaat ook niet he.
<center>Het leven is zoals het komt
Terwijl ik andere plannen maak/had

wiba
Moderator
Moderator
Berichten: 3730
Lid geworden op: 22-04-2008 12:19

Bericht door wiba » 01-08-2010 19:51

Ik ben het helemaal met jullie eens hoor.
Heb het hier ook geplaatst om reactie uit te lokken, want een gouden regel voor opvoeden is er niet.
Wat voor de 1 te veel is is voor de ander veel te weinig.
Het referentie kader van de moeder is hier ook heel belangrijk in en welk pad het kind gaat.
Tevens de mogelijkheid van elkaar te leren en hoeveel tijd er samen is.
Groetjes Wilma

Zoals de ogen onze ziel weerspiegelen
Zo weerspiegelen de voeten ons lichaam

karin
Trouw Lid
Trouw Lid
Berichten: 2065
Lid geworden op: 14-05-2008 15:46

Bericht door karin » 02-08-2010 21:30

Ik wil niemand tegenspreken toch is mijn mening hierover... dit vind zich al plaats in de placenta.Ook is mijn mening dat ieder ouder het op zijn manier een goede op voeding geeft .Of er is sprake van een ziekte dan is het een ander verhaal.
Welkom medereizigers!

WE DIENEN TE WETEN DAT WIJ ZELF DIE VERANDERING ZIJN !!

Bevrijd, Verspreid en Verbind !

hannie
Trouw Lid
Trouw Lid
Berichten: 1912
Lid geworden op: 08-09-2008 16:40

Bericht door hannie » 02-08-2010 22:23

Maar hoe denk je dan over de ouders Karin, die zichzelf,werk enz. bewust dus, voorop stellen, en hun kinderen moeten zich daar maar helemaal aan aanpassen? Wel soms nog goed in de kleding en voeding, maar verder wordt er dan totaal geen rekening met de kinderen gehouden.
Echt, dat kan ik niet zien in de zin van, dat ieder ouder een goede opvoeding geeft.(buiten ziekte om dus) Heb ik het dus niet eens ook nog over lichamelijke/geestelijke mishandelingen ed.?

Je bedoelt dit misschien in het algemeen voor gezinnen waar het 'zichtbaar goed' gaat? Geen opvallend negatief en/of asociaal gedrag enz. te merken is bij kinderen.?
<center>Het leven is zoals het komt
Terwijl ik andere plannen maak/had

Cailen
Lid
Lid
Berichten: 558
Lid geworden op: 16-05-2010 12:18

Bericht door Cailen » 03-08-2010 09:40

Daar heb je inderdaad ook wel gelijk in Garry. Mijn moeder toonde altijd wel genegenheid, mijn vader niet. Mijn moeder was maatschappelijk blind en ondanks alle genegenheid en liefde die ze gaf kon dit moeilijk het feit compenseren dat ik als kind zijnde al een hoop moest doen in huishouden etc. En dus heb ik niet lang kind kunnen zijn zonder al volwassen verantwoordelijken te dragen. Dit heeft mijns inziens bijgedragen in het feit dat ik nu ook onzeker ben en weinig zelfvertrouwen heb.
Ik neem het mijn moeder niet kwalijk hoor, absoluut niet. Merendeels van de dingen deed ik zonder dat ze het in de gaten had. Opnieuw stofzuigen als mijn ouders boodschappen gingen doen omdat ze de stofwebben niet had gezien enzo.... En ik moest altijd voor 2 kijken....Maar ik deed het met liefde....zoveel liefde. Maar het maakte mij vroeg volwassen...........
Slik...........

:cry:
"Oordeel nooit over ander alvorens je 2 manen in zijn moccassins hebt gestaan"

karin
Trouw Lid
Trouw Lid
Berichten: 2065
Lid geworden op: 14-05-2008 15:46

Bericht door karin » 03-08-2010 17:21

Dat eerste Hannie....daar ben ik het zeker niet mee eens,dat laatste dat is wat ik bedoel. :lol:
Welkom medereizigers!

WE DIENEN TE WETEN DAT WIJ ZELF DIE VERANDERING ZIJN !!

Bevrijd, Verspreid en Verbind !

Plaats reactie

Terug naar “Relaties”