Carmen, een opera/toneelstuk

Plaats je droom, of help een ander een droom te verklaren Verbaasd over de uitleg van je droom? Ervaar het.
Plaats reactie
Raven
Lid
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 24-10-2012 16:59

Carmen, een opera/toneelstuk

Bericht door Raven » 06-11-2013 18:47

Hallo iedereen,

Het is een tijd geleden sinds ik hier ben geweest en ik kan je vertellen dat er veel dingen zijn gebeurd. Voornamelijk leuke dingen maar dat is niet waar ik het nu over wil hebben.
Ik had de voorbije nacht een mooie, grappige en vreemde droom gehad.
Je moet weten dat ik die avond gezellig een aflevering aan het bekijken was van "How I Met Your Mother". Blijkbaar was ik meer moe dan ik dacht want voordat ik het wist was ik slaap gesukkeld.
Ik droomde dat ik naar een toneelstuk aan het kijken was. De volledige scéne was in het grijs net zoals de acteurs. Op de scéne speelde een soort van rechtszaak af. De kledij die de acteurs droegen leken wel uit de Late Middeleeuwen/ Renaissance te komen. De 2 advocaten droegen beide lange weide rokken. Hun dikke nekken getooid met dikke gouden kettingen en hun vingers gespreid door de vele gouden en diamanten ringen die ze droegen. Beide heren droegen op hun hoofd een laken waar op een soort van gevederd hoofdtooisel was geplaatst. Zo liepen de 2 advocaten rond terwijl ze hun argumenten zongen op de muziek die toen weerklonk. Eerlijk toegegeven was het een enorm grappig gezicht op die 2 mannen met dikke bierbuiken zien rond te bewegen op de scéne. Enkel de reden van de rechtszaak was zeer onduidelijk. Juist op het ogenblik dat ik mij afvroeg wat de oorzaak was kreeg ik tussendoor flitsen in het grijs te zien waarover het verhaal werkelijk gezien. Blijkbaar was er in het verhaal een koning die getrouwd was met de beeldschone dochter van een dikke herbergierster, Carmen was haar naam. De gehele hofhouding was alles behalve blij met de trouwerij. Carmen was nu eenmaal niet de meest fatsoenlijke koningin die je je kunt inbeelden. Wat je anders verwacht van de dochter van een simpele herbergierster. Op het ogenblik dat de koning stierf en zijn geliefde koningin achter zich laat, begint de rechtszaak waar de twee advocaten beide pro als contra argumenten aanhaalde om Carmen op de troon te houden of terug te sturen naar de herberg.
Op het ogenblik dat ik zo ver zat vervaagde het toneelspel en vond ik mij zelf in een oude verlaten supermarkt samen met mijn vrienden van campustoneel, het beste studententheatergezelschap van Leuven waar ik in het echte leven bij hoor. We waren bezig met onze kostuums die we droegen tijdens ons toneelstuk op te bergen en waren van plan om juist iets te gaan drinken. Op dat moment word ik wakker. Ik zie dat op mijn bureau , die voor mijn bed staat, mijn computer nog aanstaat en in plaats dat mijn aflevering van HIMYM nog aanstond was mijn computer de muziek van De Ring Der Nibulungen van Wagner aan het afspelen. Wat vreemd was omdat ik het totaal niet had opgezet.
Toen ik zelf over mijn droom begon na te denken moest ik bij de grijze scéne van de rechtszaak meteen denken aan "Ubu Rex", dit is een toneelstuk gekenmerkt door zijn absurditeit die de 1ste productie van CampusToneel gaat spelen.
De productie waar ik in meespeel , "Midzomernachtsdroom", wordt opgevoerd in de open lucht in de buurt van natuur, maar mocht het weer tegenvallen word ons toneelstuk gespeeld in een oude verlaten supermarkt.
Ik hoop dat iemand in deze droom iets kan ontdekken als er iets te ontdekken valt. Persoonlijk vond ik dit een fantastisch leuke droom.
Waren alle dromen maar zo.

Liefs,
Raven

Sita
Site Admin
Site Admin
Berichten: 1740
Lid geworden op: 13-02-2008 17:33

Bericht door Sita » 08-11-2013 14:05

je droomuitleg laat even op zich wachten zie ik, maar geduld, er komt vast iemand of meerdere langs die deze willen helpen ontrafelen.

Vergeet nooit dat het jou eigen gevoel is, die het belangrijkte is in deze droom. Je eigen hogere persoonlijke goed

Een schitterende droom, leest weg als een mooi verhaal.

Oproep: Wie heeft er enige inzichten in?


Hans.
Lid
Lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 06-02-2013 17:12

Bericht door Hans. » 08-11-2013 18:08

Hoi Sita.

Zo maar een paar voorbeelden van je droom symbolen en wat ze kunnen beteken.

Kijk je naar een toneelstuk, dan kun je het gevoel hebben dat je niet echt deelneemt aan het leven. Je hebt je leven niet zelf in de hand.

Wanneer je droomt dat je terechtstaat, dan ben je te kritisch voor jezelf. Wees aardiger voor jezelf.

Wanneer je droomt dat jij of iemand anders ouderwetse kleren droeg, dan laat je nu achterhaalde ideeën uit je jeugd los en ga je verder.

Komt er een advocaat in je droom voor of ben je een advocaat, dan is er hulp voor je beschikbaar als je daar om vraagt. Zet je trots opzij en vraag anderen om hulp.

Kijk maar of je er wat mee kan.

Groeten Hans.
Mijn leven heeft mij gemaakt wat ik nu ben

Sita
Site Admin
Site Admin
Berichten: 1740
Lid geworden op: 13-02-2008 17:33

Bericht door Sita » 08-11-2013 18:39

Dank je Hans voor je mooie bijdrage voor Raven


wiba
Moderator
Moderator
Berichten: 3730
Lid geworden op: 22-04-2008 12:19

Bericht door wiba » 10-11-2013 06:48

Hoi raven.

Ik zal er volgende week nog kritisch kijken. Je hoort nog van me.
Groetjes Wilma

Zoals de ogen onze ziel weerspiegelen
Zo weerspiegelen de voeten ons lichaam

wiba
Moderator
Moderator
Berichten: 3730
Lid geworden op: 22-04-2008 12:19

Bericht door wiba » 11-11-2013 15:36

Hallo Raven

Ik heb je droom even goed op me in moeten laten werken. De eerste keer dat ik het las, begreep ik niet zo goed waarom je het zelf zo'n fantastische droom vindt.
Nu ik het nog eens overgelezen heb vind ik het nog steeds een lastige droom, maar ik zal je vertellen wat er bij me opkomt als ik het lees.

In eerste instantie krijg ik er een bedrukkend gevoel op de borst van. De grijze beelden doen dat denk ik. Het voelt voor mij verdrietig, down en bedrukt. Kan het zijn dat je dit ook zo af en toe voelt?
Je wel wilt uiten maar het niet doet omdat je het idee hebt dat de mensen je toch niet begrijpen?
Zijn er mensen waar je afhankelijk van bent, bijv ouders, leraren, werkgever ofzo die zich mooier voordoen en jij voelt dat het niet oprecht is. Maar je moet wel naar ze luisteren omdat het anders vervelende gevolgen kan hebben?
De advocaten zouden hier symbool voor kunnen staan. Ze hebben macht en die willen ze laten zien door de sieraden die ze dragen en op hun hoofd hebben. Ze kunnen je maken en breken.
Maar jij hebt ze door want je moet er om lachen.
Ze zingen wat ze willen zeggen. Dat komt op mij over dat ze het mooier maken dan het is en dat ze ook zo met andere mensen omgaan.

Carmen is niet zeker van haar nieuwe positie. Carmen dat ben jij die wel of niet wilt spreken en de leiding neemt over de situatie waar je je niet prettig bij voelt. Op de troon of terug naar de herberg.
Dus je spreekt je uit en dwingt daarmee respect af en je blijft dicht bij jezelf of je houdt je stil en trekt je terug in je schulp. Waardoor het steeds moeilijker wordt echt jezelf te zijn.

Het toneelstuk vervaagd en je komt meer in de realiteit. Daar waar je je fijn voelt en daar waar je mag zijn wie je bent.
Je mag doen wat je graag wilt. Waar je gewaardeerd wordt en je je in een ander mag verplaatsen door de rol te spelen in het toneelstuk waar jij in real life in speelt.

Mijn conclusie is dat je je soms in een omgeving bevind waar je moet zijn, maar je niet kunt zijn wie je bent. Maar dat het tijd wordt dat je je uitspreekt in wat je dwars zit. En dat het je heel erg zou opluchten als je dat eenmaal gedaan hebt.
En dat je je zelf kunt zijn bij je vrienden en bij de toneelvereniging omdat je dan zo af en toe in een anders lichaam kunt kruipen door een rol te spelen.

Raven dit is wat er bij mij opkomt, misschien kan je er iets mee.
Ik hoor het graag van je,

Liefs Wilma
Groetjes Wilma

Zoals de ogen onze ziel weerspiegelen
Zo weerspiegelen de voeten ons lichaam

Raven
Lid
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 24-10-2012 16:59

Bericht door Raven » 13-11-2013 11:56

Wiba,

Ik kan hier zeker iets mee. Het is een prachtige uitleg die zeker commentaar van mij verdient :).
De reden waarom ik het zo'n fantastisch verhaal vind komt door het feit dat het zo komisch is. Ik denk dat het zo'n droom is waar je bij moest zijn geweest. De manier waarop de bolle advocaten zich voortbewogen en de muziek die er bij hoorde maakte het verhaal komisch. Ook het verhaal van Carmen sprak mij enorm aan. Op één astrale reis na is dit de enigste droom die ik heb waarin mij een verhaal wordt vertelt dat allegorischer is dan dat ik dacht.
Er zijn inderdaad een paar mensen waar ik mij anders voor doe dan dat ik werkelijk ben, met name mijn stiefgrootmoeder en stieftante, mijn moeder is trouwens een aantal jaren geleden hertrouwd. Ik kan je verzekeren dat die 2 mensen alles behalve normaal zijn. Voor hen was mijn moeder niet rijk genoeg en dus ook niet goed genoeg, terwijl zij zelf even rijk waren als wij. Zelfs mij moesten ze niet hebben om die reden en ze hebben mij meermaals gepest. Ik was toen 14 jaar, het werd zelfs zo erg dat ik bijna mijn eigen leven had benomen als er de geboorte van mijn zusje er niet was geweest. Uiteindelijk is het nog allemaal in orde gekomen. Mijn moeder heeft mijn stiefvader uit de klauwen van zijn zus en moeder kunnen redden. Nu ben ik eindelijk gelukkig, omdat ik bij mijn stiefvader mijn slimme, gevoelige, gekke zelf kan zijn. Jammer genoeg kan ik dat nog niet bij de rest van mijn stieffamilie . Bij ieder feestje zit ik daar stil en laat ik totaal niet mijn gevoelige kant. Het helpt natuurlijk ook niet dat ze alleen maar iets tegen mij kunnen zeggen als ik iets verkeerd doe in hun ogen. Op dit moment doen ze wel vriendelijk maar dat is maar schijn naar mijn gevoel. Het wordt inderdaad eens tijd dat ik aan hen laat zien who I am ;).
Wat toneelstuk betreft heb ik nog wel een leuk weetje. In diedroom droeg ik op het laatste vrouwenkleren omdat dat nu eenmaal mijn kostuum was. Vorige week tijdens de rolverdeling kreeg ik de rol van Geoffrey Flosjh. Een acteur die op het einde de rol van Thisbe moet vertolken. Mijn droom had ook wel een voorspellend kantje :D.

wiba
Moderator
Moderator
Berichten: 3730
Lid geworden op: 22-04-2008 12:19

Bericht door wiba » 14-11-2013 19:41

Het zou best eens kunnen zijn dat je binnen korte tijd weer met die mensen te maken zult krijgen. Vandaar misschien de droom dat je eigenlijk vindt dat je meer voor jezelf moet opkomen en dat het je een beetje voorbereid in je gevoelens daarnaar toe.

Besef goed dat je niet met iedereen vrienden hoeft te worden Het is niet jou keus geweest om deze mensen in je leven te krijgen. Dus je houd je stil voor de lieve vrede. Maar je over je heen laten lopen is ook niet nodig.

Ben benieuwd of er iets in de toekomst veranderd in de benadering naar deze mensen toe.
Groetjes Wilma

Zoals de ogen onze ziel weerspiegelen
Zo weerspiegelen de voeten ons lichaam

Plaats reactie

Terug naar “Algemene dromen overleg”