Centreren - meditatie

Verschillene mediaties op een rij. Vanaf de zonnegroet, geleidemeditatie, stiltemeditaties tot en met yoga meditaties
Plaats reactie
Kurt
Lid
Lid
Berichten: 178
Lid geworden op: 19-03-2008 22:10

Centreren - meditatie

Bericht door Kurt » 03-06-2008 00:03

Onderstaande tekst vind je ook op mijn eigen site.

Onderstaande meditatie oefening is in de praktijk ontstaan.
In feite was de oorspronkelijke bedoeling om mensen tijdens de vele (astrologische) consulten, uit hun "hoofd" te halen. Gaandeweg is daaruit de oefening ontstaan.
Tijdens een workshop Healing Tao kwam ik, tot mijn verbazing, soortgelijke oefeningen tegen. Van daaruit en vanuit de quantum fysica kan ik, nu terugkijkend, een verklaring bedenken voor het feit dat de oefening werkt. Echter, de theorie achter de oefening vind ik persoonlijk niet zo boeiend.
Wat ik interessanter vind, is dat mensen het helend effect ervan ervaren, en wel in die mate dat mij regelmatig gevraagd wordt om een en ander op papier te zetten. Bij deze, maar wel met een kanttekening: de beschrijving zoals hieronder staat is niet "vast", volg je gevoel en laat je leiden door je eigen energie!
De bedoeling van de oefening is simpelweg jeZelf te ervaren, je eigen centrum, vandaar ook centeren of centreren.

Afbeelding


Ga lekker ontspannen zitten, voeten op de grond (geaard dus)!;

Leg een hand op je buik, vlak onder je borstbeen, in het zachte kuiltje (ikzelf gebruik daarvoor mijn rechterhand);

Voel hoe je hand vanzelf warm wordt, en laat die warmte (ch'i) je buik instromen;

Vervolgens laat je je hand zakken, tot boven op je navel, en laat daar de warmte uit je hand je lichaam instromen;

Maak kleine kringetjes met je hand bovenop je navel. Eerst linksom, dan rechtsom. Je hoeft je hand niet te verplaatsen;

Vervolgens wrijf je als het ware over je buik, d.w.z. je maakt een grote cirkel vanaf je navel, tot onder je borstbeen en eindigt weer bij je navel. Maak zoveel kleine kringetjes als goed voelt, geldt ook voor de grote cirkel.
Dan laat je je hand liggen onder je borstbeen of op je navel en van daaruit stuur je energie door je benen heen tot in het puntje van je tenen
Daarmee voer je alle verwerkte energie af, alle angsten, alle boosheid, etc. en alle energie die niet van jou is.
Via je voeten laat je het de grond in verdwijnen, de kosmos in, waar het wordt verwerkt.
De meeste mensen ervaren de energiestroom door de benen als warmte of tintelingen of (de meesten) een combinatie van beide;

Terwijl je hand blijft liggen, stuur je dan energie over je borstkas heen naar je nek, je schouders en vervolgens over je rug.
Dit wordt bijna altijd ervaren als een warme energie stroom en geeft rust!;

Sluit nu de ogen en scherm jezelf af met een wit/blauw licht dat jou omgeeft.
Ikzelf "trek" daadwerkelijk een denkbeeldig wit/blauw licht vanaf mijn linkervoet, over mijzelf heen, tot aan mijn rechtervoet. Dit licht dient ter bescherming, nodig voor de volgende stap;

"Open nu als het ware de boven/achterkant van je hoofd voor de kosmische energie en laat die door je lichaam heenstromen, van boven naar beneden, door heel je lichaam heen en vul jezelf met deze energie!
Blijf zolang ontspannen zitten als je voelt dat goed is!
Geniet van de innnerlijke rust!
Als je het gevoel hebt dat je klaar bent, open dan eerst je ogen, vervolgens spreid je je armen wijd uit elkaar, daarmee te kennen gevend dat je klaar bent om verder te gaan met te genieten van het Leven.
Sta rustig op en drink enkele slokjes water.

Regelmatig centeren kan ertoe leiden dat je onder stress, of op drukke momenten, door simpelweg je hand op je buik te leggen, terugkomt bij jezelf; je lichaam reageert direct, en na verloop van tijd hoef je niet meer na te denken, zodat je de centreer oefening op elk moment kunt doen, terwijl je bijvoorbeeld tegelijkertijd met iemand in gesprek bent.

Geniet van deze oefening. En geniet van het Leven!

Omarm het Leven
Zoals het Leven jou omarmt!


Zaellus

K@rin
Lid
Lid
Berichten: 103
Lid geworden op: 25-04-2008 02:16

Bericht door K@rin » 22-08-2008 17:08

hoi Kurt

Deze ga ik zeker na het weekend eens even proberen want heb me weer een drukke tijd achter de "rug"

Fijn weekend en geniet ervan jij...

Warme groet van mij,
K@rin




Afbeelding
* Streef nergens naar en alles ontvouwt zich vanzelf...

Kurt
Lid
Lid
Berichten: 178
Lid geworden op: 19-03-2008 22:10

Bericht door Kurt » 23-08-2008 10:17

Hoi K@rin,

Leuk!!! Ben benieuwd hoe het bevalt.
Het valt mij op dat als ik deze meditatie met anderen doe (ook aan de telefoon), iedereen altijd van alles ervaart...behalve ik! :cry:
Inmiddels heb ik ook geleerd dat de "achterkant bovenop je hoofd" de kruinchakra heet en heb ik maar eens wat over chakra's gelezen ook. Leer ik nog eens wat... :D
Ook een astroloog is nooit te oud om te leren!

Fijn weekend!
Geniet ervan!

Warme groet,

Kurt
Omarm het Leven
Zoals het Leven jou omarmt!


Zaellus

Kees
Moderator
Moderator
Berichten: 795
Lid geworden op: 18-02-2008 16:14

Re: Centreren - meditatie

Bericht door Kees » 23-08-2008 14:48

Mooie oefening kurt
Don't shoot the messenger

Kurt
Lid
Lid
Berichten: 178
Lid geworden op: 19-03-2008 22:10

Bericht door Kurt » 27-08-2008 10:27

Dank je wel Kees! :)

Een vriendelijke groet.
Omarm het Leven
Zoals het Leven jou omarmt!


Zaellus

Truus
Lid
Lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 17-08-2008 15:43

Bericht door Truus » 27-08-2008 11:53

Ga ik zeker doen.

Bedankt
In Lak'ech- Ik Ben Een Andere Jij

K@rin
Lid
Lid
Berichten: 103
Lid geworden op: 25-04-2008 02:16

Bericht door K@rin » 27-08-2008 12:07

Hoi Kurt dit is eigenlijk het zelfde wat ik iederdag tijdens het douchen doe alleen dan staande met het water stomend over mijn lichaam,meer ontspannend kun je al niet zijn.

Heb je dat zelf al eens geprobeerd.? Het opend mijn kruinchakra en mijn 3 oog. vandaar de Beeldjes die ik vaak voorbij ziet komen waar ik al eens eerder over sprak hier op het Forum...als een toverlantaarn die ze vroeger hadden.

vaak is het zo dat mensen die s´ morgens niet douchen zich vaak belabberd, of hoe ze dat noemen ook vaak "bagger"? noemen.
Ik zie dat als het lichaan wordt niet echt wakker en ondoet zich niet van de negatieve energie, naast de positieve die het onbewust ook heeft opgeslagen van de vorige nacht.

Na mijn" douch ceremonie" zoals mijn man hahahaha dit altijd noemt voel ik mij weer als een herboren mens en kan de dag met volle zonnegloren weer aan...
nare gevoelens van mij afgespoeld en energie tot mij genoemen.


Ik kan het een iedereen aanraden die gestressed en zeer gespannen is want tijdens het mediteren masseert het water ook gelijk je lichaam :wink:

Warme groet van mij,
K@rin



Afbeelding
* Streef nergens naar en alles ontvouwt zich vanzelf...

Truus
Lid
Lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 17-08-2008 15:43

Bericht door Truus » 27-08-2008 12:14

Bedankt voor de tip. :wink:
Ga ik zeker doen.
Alleen door het kijken naar het plaatje voel ik me al 'schoner' :!: :!:

Liefs Truus
In Lak'ech- Ik Ben Een Andere Jij

karin
Trouw Lid
Trouw Lid
Berichten: 2065
Lid geworden op: 14-05-2008 15:46

Bericht door karin » 21-12-2008 16:12

Afbeelding

Deze meditatie lijkt me echt heerlijk Kurt,ga hem zeker proberen.
Mijn Dank
Welkom medereizigers!

WE DIENEN TE WETEN DAT WIJ ZELF DIE VERANDERING ZIJN !!

Bevrijd, Verspreid en Verbind !

Plaats reactie

Terug naar “Meditaties”