PINDA BRAVOE, SURINAAMSE PINDASOEP

zonder toevoegingen van chemische en andere 'ongezonde' toevoegingen.

Plaats reactie
hannie
Trouw Lid
Trouw Lid
Berichten: 1912
Lid geworden op: 08-09-2008 16:40

PINDA BRAVOE, SURINAAMSE PINDASOEP

Bericht door hannie » 15-02-2010 11:00

PINDA BRAVOE, SURINAAMSE PINDASOEP

Ingrediënten:

2 preien, 3 aardappelen, boter of olie, 2 theelepels sambal, 1 flinke kippenpoot, (of 2 kleinere) 1 bouillonblokje, 8 eetlepels pindakaas, 2 a 3 lepels ketjap manis, zout,peper, 1 hard gekookt ei, paar lepels bladselderij, en eventueel 1banaan en 1 pakje santen. (de laatste 2 kan je eventueel ook weg laten, net als sommigen er wat spekjes bij gebruiken) net wat je lekker vindt.

Trek van de kip en bouillonblokje in ongeveer anderhalve lit.water in ca. 2uur een lekkere bouillon.
Haal de kip er uit en laten afkoelen.Daarna klein snijden. Maak ondertussen aardapples en prei schoon en snijd het in kleine stukjes.

Doe boter/olie in een pan en fruit de prei en aard. 3min. voegde sambal toe. Doe de kip er bij en even mee bakken. Voeg de bouillon er bij,breng het aan de kook en laat 10 min. zachtjes koken.
Roer de pindakaas , de ketjap (en eventueel de santen) er door en breng op smaak met zout en peper en indien nodig nog wat sambal.
Laat de soep door en door warm worden. Hak het ei fijn en garneer daar de soep mee, en de selderij plus eventueel plakjes banaan.
<center>Het leven is zoals het komt
Terwijl ik andere plannen maak/had

wiba
Moderator
Moderator
Berichten: 3730
Lid geworden op: 22-04-2008 12:19

Bericht door wiba » 15-02-2010 16:36

Oh jee minee wat lijkt me dat lekker zeg. Mag het nog niet hebben, maar weet niet of ik me in kan houden hoor.

Ben gek op surinaams eten en ga dan ook graag naar mijn vrienden die vaak surinaams koken, als ik bij ze ben.

Thank you very much dear........
Groetjes Wilma

Zoals de ogen onze ziel weerspiegelen
Zo weerspiegelen de voeten ons lichaam

Sita
Site Admin
Site Admin
Berichten: 1740
Lid geworden op: 13-02-2008 17:33

Bericht door Sita » 15-02-2010 18:32

Dit lijkt me zaliggg
Alleen wel een dikmakertje

Neem ik ééén lepeltje...

Ik ga m toch eens maken, misschien vinden gasten dit ook wel lekker (en anders maar niet :))


hannie
Trouw Lid
Trouw Lid
Berichten: 1912
Lid geworden op: 08-09-2008 16:40

Bericht door hannie » 15-02-2010 18:48

Is lekker met stokbrood of ander soort, maar ook met rijst en kouseband er bij, dan wel wat steviger maken.
<center>Het leven is zoals het komt
Terwijl ik andere plannen maak/had

louisamartin
Moderator
Moderator
Berichten: 1827
Lid geworden op: 16-07-2008 18:48

Bericht door louisamartin » 15-02-2010 20:59

Jammie jammie wat lijkt me dit lekker zeg. Ben al zo dol op buitenlands eten. Helaas ben ik een beetje allergisch voor soja (ketjap) en pinda's dus kan het niet te vaak eten :cry: . Ga het wel eens een keertje maken :wink: .
Zelfs als de poorten van de rijken gesloten zullen zijn, zullen de poorten tot de Hemel niet afgesloten worden

gerrit
Lid
Lid
Berichten: 325
Lid geworden op: 24-10-2008 11:53

Bericht door gerrit » 16-02-2010 00:38

Surinaamse pinda soep.

heb ik tijdens een groeps vakantie gemaakt voor zón 16 personen, was in 1974.

Met nog een echte soep kip.

Na twee uur trekken alle botjes verwijderen en het vlees fijn snijden
Ik herinner me niet meer of er nog groente in ging , dacht van niet,
maar veel pinda kaas.

Maar iedereen heeft er van genoten
oordeel over gedrag niet over de persoon

Garry
Trouw Lid
Trouw Lid
Berichten: 1635
Lid geworden op: 01-07-2008 22:03

Bericht door Garry » 18-02-2010 09:11

Leuk om te horen hoe dit soort gerechten ook bij de blanke nederlander is ingeburgerd inmiddels..doet me deugd :wink: sweetie njang, eet smakelijk
Waar licht&donker elkaar raken gebeuren wonderen...

hannie
Trouw Lid
Trouw Lid
Berichten: 1912
Lid geworden op: 08-09-2008 16:40

Bericht door hannie » 18-02-2010 09:46

Ja Garry, echt lekker zijn veel gerechten daar vandaan.Deze soep lang geleden alweer gemaakt, binnenkort toch weer eens doen.
Veertig jaar geleden dit voor het eerst gegeten, zo ook meer gerechten leren koken en waarderen. Eten sindsdien vaker zo dan de Nederlandse gerechten heerlijk! Door aangetrouwde fam. uit de Aruba,Curacauo en Suriname gaat dat vanzelf zo. De helft van m'n neefjes en nichtjes zijn dan ook mooie 'bruine broodjes' :) dit pindasoep recept bijv. komt van iemand op Curacauo vandaan. Leuk zoals het dan over de wereld 'reist'he.
<center>Het leven is zoals het komt
Terwijl ik andere plannen maak/had

Garry
Trouw Lid
Trouw Lid
Berichten: 1635
Lid geworden op: 01-07-2008 22:03

Bericht door Garry » 18-02-2010 15:39

:lol: JA 8)
Waar licht&donker elkaar raken gebeuren wonderen...

Plaats reactie

Terug naar “Gezonde recepten”