Oma en het roodborstje

Ervaring met het krijgen van berichten van GENE ZIJDE?
carla
Lid
Lid
Berichten: 570
Lid geworden op: 18-03-2008 16:39

Oma en het roodborstje

Bericht door carla » 15-04-2010 17:07

Oma was al een poos ziek, ze had kanker. Ze was een heel bijzondere en lieve vrouw.
Het gaat hier om de Oma van mijn aanstaande man.
Op een zaterdagavond laat werden wij bij elkaar geroepen, omdat ze terminaal was verklaard. Ze was al een half jaar ervoor liefdevol door haar dochter opgenomen in huis omdat de verzorging in het bejaardenhuis verre van goed was.
We namen allen op onze manier afscheid van haar, maar ik zei tegen mijn vriend bij het naar huis gaan: volgens mij is ze nog niet zo ver.
En ja hoor... na 2 dagen deed ze gewoon haar ogen weer open, ging recht opzitten en zei:"ik zou wel een kop koffie lusten."
Zeer bijzondere vrouw hahaha.
In de tijd ertussen waren mijn vriend en ik naar het park gegaan om foto's te maken van de sneeuw die hier rijkelijk lag.
Op een tak op schouderhoogte van mij, zat een roodborstje dat mij aankeek en stil bleef zitten. Ik had de camera in mijn hand, maar kon alleen terugkijken zonder te fotograferen.
Mijn vriend stond er ook naar te kijken. Het diertje vloog op en vloog dwars tussen de benen van mijn vriend door.
We waren beiden stomverbaast en ik zocht thuis de eigenschappen van het roodborstje op omdat ik het idee had dat het ons iets wilde zeggen en zei tegen mijn vriend, dat hij op moest letten of er binnenkort een verband duidelijk zou worden naar aanleiding van dit vogeltje voor hem.
Kenmerk van het roodborstje is onder andere, dat het een haast agressieve verdediger van zijn nest is.

Een poosje later overleed Oma. Ze gaven haar de pet van haar overleden man in de handen en zo lag ze opgebaard.
Een achterkleinzoon van 8 jaar vroeg tijdens de dienst of Oma die pet weer aan Opa wilde geven nu ze daar ook heen ging. Heel ontroerend.

De dochter die haar zo liefdevol opgevangen en verzorgd had al die tijd, ging achter de microfoon staan en vertelde iets waardoor ik mijn vriend aanstootte.
Tijdens haar laatste week, kwam er iedere dag een roodborstje in de achtertuin en ging daar voor het raam zitten.
Oma kon hem vanuit haar bed goed zien. Iedere dag van die laatste week, kwam hij. Ging voor het raam zitten en bleef daar wel een uur zitten.
De dag voor ze stierf zei ze tegen haar dochter:"als ik er niet meer ben kom ik je nog even als roodborstje gedag zeggen."
Ze stierf en de dag erna kwam het roodborstje de keuken in.
Haar dochter keek stil en dankbaar naar het diertje. Het bleef een paar minuten en vloog toen weg en is niet meer teruggekomen.

Jullie begrijpen dat mijn vriend en ik totaal overdonderd waren door dit verhaal. Tijdens de koffie na de dienst vertelde ik het verhaal aan haar dochter en hoe ik het opgezocht had op internet, wat de karaktereigenschappen van het roodborstje waren.
Ze zei dat dit wel erg veel toevalligheden waren, omdat Oma precies zo was geweest haar hele leven. Ze beschermde haar kinderen met haar leven.
Tijdens het zoeken op internet na het voorval met het vogeltje in het park zocht ik naar de eigenschappen en kwam ook op een belgische droomsite uit. Daar stond achter droomsymbolen...
Roodborstje = Een boodschap van een overleden geliefde

Uit respect voor haar heb ik een afbeelding van Roodborst als profielfoto op mijn hyves gezet.
Oma was een zeer bijzondere vrouw en dit wilde ik graag met jullie delen

liefs Carla
Afbeelding
Het zijn de dingen die we denken te weten, die ons er van weerhouden te leren

hannie
Trouw Lid
Trouw Lid
Berichten: 1912
Lid geworden op: 08-09-2008 16:40

Bericht door hannie » 15-04-2010 18:34

Wat mooi om dit zo mee te maken Carla, een echt geweldig kado'tje zoiets
prachtigs toch?
Leuk om het ons te vertellen.
liefs hannie
<center>Het leven is zoals het komt
Terwijl ik andere plannen maak/had

Marianne
Lid
Lid
Berichten: 900
Lid geworden op: 21-02-2008 23:36

Bericht door Marianne » 15-04-2010 21:11

Dank je wel Carla voor het delen.Wat mooi dit.
:D Marianne
Piekeren neemt de zorgen over morgen niet weg ,.............maar wel de kracht van vandaag ;)

visje
Trouw Lid
Trouw Lid
Berichten: 1602
Lid geworden op: 21-08-2008 16:57

Bericht door visje » 15-04-2010 23:31

Wat een prachtige tekens, mooi diertje, het roodborstje!
Heb wel eens gehoord dat overledenen dieren kunnen aansturen, meestal vogels, omdat die zo
weer weg kunnen vliegen.
Bedankt Carla, voor dit prachtige verhaal.
liefs Edith
Hoe we over de wereld denken,
bepaalt hoe we haar zien.

louisamartin
Moderator
Moderator
Berichten: 1827
Lid geworden op: 16-07-2008 18:48

Bericht door louisamartin » 16-04-2010 21:58

Ben helemaal ontroerd door dit mooie verhaal Carla. Ik heb veel met vogels en leuk dat je dit zo neerschrijft en ook hebt gezocht naar de eigenschappen van het roodborstje. Apart hoe boodschappen kunnen worden overgebracht he? Zo weet je dat je nooit alleen bent hoor. Dank je wel voor het plaatsen.

Liefs Louisa
Zelfs als de poorten van de rijken gesloten zullen zijn, zullen de poorten tot de Hemel niet afgesloten worden

Danistha
Lid
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 24-03-2008 12:46

Bericht door Danistha » 17-04-2010 15:16

Heb dit met een brok in m'n keel zitten lezen,
wat een bijzondere ervaring he?
Heb ooit zoiets gehad alleen dan met een vlinder...

Bedankt Carla voor het delen...
What goes around,comes around...

zilverster1
Lid
Lid
Berichten: 245
Lid geworden op: 10-10-2009 19:44

Bericht door zilverster1 » 17-04-2010 15:50

Prachtig dit Carla met dat roodborstje.
Zo zie je maar weer dat er meer is tussen hemel en aarde.
Dat dit toch maar weer mogelijk is.



Groetjes zilverster1

visje
Trouw Lid
Trouw Lid
Berichten: 1602
Lid geworden op: 21-08-2008 16:57

Bericht door visje » 17-04-2010 18:47

heb 't gehad met een witte duif in de nacht.
(duiven slapen 's nachts, was ook heel bijzonder)
Hoe we over de wereld denken,
bepaalt hoe we haar zien.

hannie
Trouw Lid
Trouw Lid
Berichten: 1912
Lid geworden op: 08-09-2008 16:40

Bericht door hannie » 17-04-2010 20:07

Ben je er inmiddels ook achter wat die witte duif jou destijds wou zeggen Edith?
<center>Het leven is zoals het komt
Terwijl ik andere plannen maak/had

visje
Trouw Lid
Trouw Lid
Berichten: 1602
Lid geworden op: 21-08-2008 16:57

Bericht door visje » 18-04-2010 14:22

Het was een teken van mijn moeder, die nog niet zo lang geleden overleden was.
Witte duif staat voor vrede geloof ik, dat zij nu vrede heeft (haar leven was niet gemakkelijk).
Een paar minuten ervoor kreeg ik een "ingeving": wees niet zo verdrietig om mij, ga maar lekker naar bed.
Toen kwam die duif op de balkonrand aangevlogen, die me minuten lang doordringend aankeek. Toen ik wegkeek vloog het diertje weg.

Heel toepasselijk vond ik deze verklaring:
Een witte duif is volgens de christelijke traditie de ziel van een overledene, nauwkeuriger gezegd: het symbool voor de van het lichaam verloste ziel van de overledene”.

Drie dagen na haar overlijden had ik me afgestemd op m'n moeder, gevraagd: is alles goed met je?
Toen kreeg ik een gloed van bevrijding/verlossing over mijn hele lichaam, een gevoel erbij: ik ben verlost van mijn lichaam en m'n aardse zorgen (haar lichaam was echt een "harnas" geworden hier).
Die duif en de uitleg hierbij vind ik dan ook heel toepasselijk.

Lief dat je 't vraagt Hannie.

Mag ik jou vragen Danistha, weet jij wat de boodschap van de vlinder was?
Hoe we over de wereld denken,
bepaalt hoe we haar zien.

Plaats reactie

Terug naar “Berichten van GENE ZIJDE”