Hypnotiseren kan je leren: hypnose als toepassing van NLP

Jezelf of iemand anders onder hypnose brengen. Hoe werkt dat? Wat is het doel? Is het gevaarlijk? En meerdere vragen die je hierover bezig houden
Plaats reactie
Yvo
Site Admin
Site Admin
Berichten: 359
Lid geworden op: 13-02-2008 18:26

Hypnotiseren kan je leren: hypnose als toepassing van NLP

Bericht door Yvo » 29-01-2010 18:58

bron: http://www.tiouw.com

Hypnotiseren kan je leren: hypnose als toepassing van NLP

NLP is in de jaren 70 van de vorige eeuw verzonnen om stiekem aan hypnose te kunnen doen. Dr. Richard Bandler en John Grinder hadden ontdekt dat de magie van de grote therapeuten zoals Milton Erickson, Virginia Satir en Fritz Perls lag in hun gebruik van hypnotisch taalgebruik. Vandaar dat hypnose zo'n grote rol speelt bij NLP. Omdat tegenwoordig ook de wetenschap het bestaan en nut van hypnose inziet, is er geen noodzaak meer om binnen NLP stiekem met hypnose om te gaan. In tegenstelling juist, het is goed om precies duidelijk te maken hoe hypnose werkt en wat je er mee kan bereiken. Om die reden heb ik in een TV studio de DVD "Hypnotiseren kan je leren: hypnose als toepassing van NLP" opgenomen. Hier is een fragment uit die DVD:




Op deze DVD staan tien van de belangrijkste hypnose oefeningen:

1. De standaard manier van hypnotiseren. In vijf fases: opwekken ontspanning, verdiepen van de trance, testen van de trance, overbrengen positieve boodschap en natuurlijk iemand weer goed wakker maken.

2. De Handshake interrupt. Misschien wel de bekendste manier om iemand snel in trance te brengen door het handenschudden met iemand te onderbreken.

3. Hypnose met kindertaal. Ons onbewustzijn reageert sterk op kindertaal. Door regressie gaan we terug naar onze kindertijd maar tegelijkertijd gaan we ook dieper in trance.

4. Trance zonder woorden. Bij hypnotiseren komt meer kijken dan alleen maar de juiste hypnotische woorden uit te spreken. Je kan namelijk iemand prima in trance brengen zonder woorden te gebruiken.

5. Arm levitatie. De beste manier om te testen hoe diep in iemand in trance is. Door het onbewustzijn iemands arm uit zichzelf omhoog te laten bewegen kan je iemand laten ervaren hoe krachtig je onbewustzijn zijn eigen gang kan gaan.

6. Onbewuste ja/nee signalen. Soms wil je het onbewustzijn vragen stellen. Of omdat je iets wilt weten, of omdat je wilt checken of er nog iets speelt wat iemand nog niet doorheeft en omdat je toestemming wilt hebben om iets te doen. Je kan dan gebruik maken van spiertesten maar de ervaring leert dat daarmee te veel gemanipuleerd kan worden. Veel zuiverder is het om gebruik te maken van 100% echte onbewuste ja/nee signalen.

7. Het oplossen van psychisch of psycho-somatische problemen met hypnose. Moderne NLP maakt geen gebruik meer van een verouderde techniek als six-step reframing. In plaats daarvan is er een generieke manier om door middel van hypnotherapie tal van problemen op te lossen.

8. Pijnbestrijding met hypnose. Als hypnose ergens veel wordt toegepast dan is het wel op het gebied van pijnbestrijding. In deze oefening zie je hoe je een plek van het lichaam ongevoelig kan maken.

9. Deep trance identificatie. Het grootste deel van hypnose-shows bestaat uit deep trance identificatie, namelijk dat je iemand hypnotiseert om te laten denken dat hij iemand anders is. Leuk voor de show, maar belangrijker nog is dit een prima methode om de kennis en kunde van iemand die je bewondert beter te leren en te integreren.

10. Herbeleven van genotmiddelen. In trance komen herinneringen sterker terug. Omdat de meeste genotmiddelen niet zozeer door de stof zelf werken, maar vooral door de reactie van het brein op de stof door middel van antistoffen, kan je met hypnose nogmaals genieten van genotmiddelen die je vroeger hebt gebruikt zonder daadwerkelijk het genotmiddel weer te consumeren.

Kees
Moderator
Moderator
Berichten: 795
Lid geworden op: 18-02-2008 16:14

Bericht door Kees » 01-02-2010 17:40

dat wekt wel mijn interesse
Don't shoot the messenger

wiba
Moderator
Moderator
Berichten: 3730
Lid geworden op: 22-04-2008 12:19

Bericht door wiba » 01-02-2010 17:59

Vind het wel eng allemaal dit. Dit moet je toch niet zo maar gaan doen op een vrije zondag middag. Lijkt me dat je daar beter toch begeleiding bij kunt krijgen en niet om te kijken of je dit ook voor elkaar kunt krijgen. Met alle gevolgen van dien.
Groetjes Wilma

Zoals de ogen onze ziel weerspiegelen
Zo weerspiegelen de voeten ons lichaam

Kees
Moderator
Moderator
Berichten: 795
Lid geworden op: 18-02-2008 16:14

Bericht door Kees » 01-02-2010 18:35

Dat is wel zo ja
Don't shoot the messenger

berdien
Diamantje
Diamantje
Berichten: 3367
Lid geworden op: 11-08-2008 19:24

Bericht door berdien » 01-02-2010 18:48

ja mensen kunnen altijd fout er mee omgaan

zelfs met hypnotherapie nlp kan het fout gaan als men iemand iets laat herbeleven en dat niet goed word afgerond
een prei hoort er bij !!! zwiep zwiep

hannie
Trouw Lid
Trouw Lid
Berichten: 1912
Lid geworden op: 08-09-2008 16:40

Bericht door hannie » 01-02-2010 20:10

Iemand die hier deskundig en integer in is en dus er ook zo mee omgaat, kan mensen er een dienst mee bewijzen in het oplossen van obstakels in hun leven, en zoals gezegt bij pijnbestrijding bij behandelingen, enz. En zeker niet om er zelf een beetje mee te gaan expirimiteren zoals met zoveel zaken die de psyche oa vooral van de mens treffen. Labiele figuren kunnen dan naar mijn idee nog meer schade oplopen, dan dat ze er baat bij hebben.
Een weldenkend mens zou eerst een gedegen opleiding hier in willen volgen.
<center>Het leven is zoals het komt
Terwijl ik andere plannen maak/had

karin
Trouw Lid
Trouw Lid
Berichten: 2065
Lid geworden op: 14-05-2008 15:46

Bericht door karin » 07-02-2010 22:20

Dit vind ik niet zomaar iets om te expirimeteren,hier heb je wel degelijk een opleiding voor nodig om te gebruiken .Hannie ik ben het helemaal met jou eens.
Welkom medereizigers!

WE DIENEN TE WETEN DAT WIJ ZELF DIE VERANDERING ZIJN !!

Bevrijd, Verspreid en Verbind !

wiba
Moderator
Moderator
Berichten: 3730
Lid geworden op: 22-04-2008 12:19

Bericht door wiba » 11-06-2011 21:06

Ik heb dit filmpje nog eens bekeken, maar het blijft denk ik wel een mooie manier om blokkades bij mensen op te heffen, zoals jij al schrijft Hannie.
Jullie schrijven over een opleiding. Dat is een opleiding om dit bij therapieen te gebruiken neem ik aan?
Zijn er in nederland ook opleidingen hiervoor?

Ik vind het heel interessant allemaal en zou wel wat meer willen weten hierover.

Wilma
Groetjes Wilma

Zoals de ogen onze ziel weerspiegelen
Zo weerspiegelen de voeten ons lichaam

Plaats reactie

Terug naar “Hypnose”