Waarom kan Rasti Rostelli wel mensen hypnotiseren?

Jezelf of iemand anders onder hypnose brengen. Hoe werkt dat? Wat is het doel? Is het gevaarlijk? En meerdere vragen die je hierover bezig houden
Sita
Site Admin
Site Admin
Berichten: 1740
Lid geworden op: 13-02-2008 17:33

Waarom kan Rasti Rostelli wel mensen hypnotiseren?

Bericht door Sita » 29-01-2010 18:58

bron: hypnosedownloads

Waarom kan Rasti Rostelli wel mensen hypnotiseren maar lukt het mij niet?


Als je ooit aanwezig bent geweest bij een Rasti Rostelli (of andere) hypnose show, dan lijkt het bijna als vanzelf te gaan. Een man die naakt voor het publiek denkt te staan, een vrouw die kwaakt als een eend. Da’s nog eens leuk om met vrienden of kennissen te doen. Met hypnose kun je echt lol hebben, toch?

Maar wat zo gemakkelijk lijkt tijdens zo’n show, lukt een beginner helemaal niet zo gemakkelijk. Waarom kan niet iedereen vrienden of kennissen, mensen die het graag eens zouden willen ervaren, gemakkelijk onder hypnose brengen en rare dingen laten doen?

Om die vraag te kunnen beantwoorden, moeten we dieper ingaan op de opbouw van een hypnose show.

Want wat is zo’n hypnose show nou eigenlijk precies?

Om te beginnen is het geen hypnose show – of tenminste niet alleen dat. Er zijn effekten met licht en geluid, er worden ook wat goochel truuks gebruikt. Dit alles gecombineerd met hypnose om een het publiek een leuk avondje uit te bezorgen. Dus besef goed dat niet alles wat je ziet met hypnose zelf te maken heeft.

En weet je hoelang iemand als Rasti Rostelli al hiermee bezig is?

Zeker niet een paar weken, een paar maanden of zelfs een paar jaar. Jarenlang heeft hij zijn show geperfectioneerd. Alles wat er mis kan gaan heeft hij al ooit meegemaakt. En hij heeft dus precies geleerd hoe dat voorkomen kan worden, of hoe hij daarop moet inspelen. Daarover verderop meer.

Het is niet anders dan bij de goochelaar, of bij de cabaretier:

die hebben de show al talloze malen geoefend, voordat het publiek ook maar iets te zien krijgt. Als je ooit zelf met goochelen bezig bent geweest, dan weet je precies wat ik bedoel. De meeste mensen stoppen er mee toen ze merkten dat het allemaal niet zo vanzelf gaat: een goede truuk onder de knie krijgen die er dus heel gemakkelijk uitziet, vereist oefening. Veel oefening. En hoewel hypnose op zich niet zo moeilijk is, is er voor het neerzetten van een goede show meer nodig dan alleen goed zijn in hypnose.

En vergeet daarbij niet de reputatie van de showmaster. Als mensen naar de show komen van iemand die bekend is, dan weten ze dat ze met een vakman te maken hebben – anders was hij (meestal is het een hij) allang gestopt.

De showmaster heeft al talloze malen bewezen dat hij inderdaad in staat is om anderen grappige, rare of vreemde dingen te laten doen onder hypnose. Hij heeft bij de mensen in het publiek al een bepaald vertrouwen, en bepaalde verwachtingen heeft opgebouwd. Zelfs bij degene die er eigenlijk niet in geloven, of het allemaal maar belachelijk vinden.

En het is niet alleen het publiek wat erop vertrouwt dat hij ook nu weer zal leveren wat hij beloofd. De showman zelf heeft een ijzersterk zelfvertrouwen opgebouwd. Gebaseerd op de talloze keren waarin hij in staat was datgene te doen wat er van hem verwacht wordt. Dus hij ‘weet’ met bijna absolute zekerheid dat hij de verwachtingen waar kan maken.

Verassend genoeg is zelfs dat is nog niet goed genoeg – hoe vreemd dit ook klinkt.

Rasti Rostelli nog een extra zekerheid ingebouwd. De man weet erg goed dat lang niet iedereen even gevoelig is voor de vorm van hypnose die hij toepast om mensen te amuseren. En hij weet ook heel goed dat lang niet iedereen op het podium wil komen als proefkonijn.

Daarom trad hij onlangs in het gehucht Loosbroek niet op. De zaaleigenaar was woest. Maar in het contract tussen beiden staat duidelijk dat er minimaal tweehonderd mensen in de zaal aanwezig moeten zijn.

Twee honderd mensen in het publiek als minimum. Dat is niet weinig. Waarom is deze extra zekerheid zo belangrijk?

Waarom is dat zo belangrijk dat hij liever zijn publiek teleursteld door niet op te treden, dan om wel op te treden en blijkbaar het risico loopt dat de show teleursteld? Waarom is dat zo belangrijk dat hij een zaaleigenaar liever tegen het harnas injaagt en dus waarschijnlijk een vervolgshow op die lokatie wel kan vergeten? Waarom is dat toch zo belangrijk?

Het antwoord is een wet: “de wet van de grote getallen”.

En die wet werkt bij de hypnose show als volgt.

Maar een bepaald, klein gedeelte van het publiek wil op het podium komen. Daarvan wil weer slechts een deel zich door hem licht laten hypnotiseren (en daar merk je maar weinig van). En een nog kleiner deel daarvan zal voldoende ver willen en kunnen gaan om inderdaad die vreemde dingen te doen die mensen zonder hypnose niet zo gauw zullen (of kunnen) doen.

Als je al dit allemaal bij elkaar optelt, dan moet je met veel mensen beginnen om genoeg mensen over te houden om het publiek te amuseren en verbazen.

Dus als er te weinig mensen in de zaal aanwezig zijn, kan hij zijn show niet de kwaliteit geven die verwacht wordt. Omdat de kans dan domweg te klein is dat er genoeg mensen aanwezig zullen zijn die voldoende gehypnotiseerd kunnen worden.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Ik hoor de laatste tijd zeer weinig over Rasti Rostelli. Zouden de zalen te leeg zijn? Of wat dan ook........?
Wat vinden jullie zelf van zo een show?

Sita

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Kees
Moderator
Moderator
Berichten: 795
Lid geworden op: 18-02-2008 16:14

Bericht door Kees » 01-02-2010 17:26

ik heb weinig vertrouwen in dat soort shows, net als uri geller
Don't shoot the messenger

berdien
Diamantje
Diamantje
Berichten: 3367
Lid geworden op: 11-08-2008 19:24

Bericht door berdien » 01-02-2010 18:01

die shows zijn duur heb ik er nie voor over
wel zou ik gaan als de toegang gratizzz is whaha om dan juist er anders na te kijken b.v hoe mensen worden afgeleid enzo zoals ik al eerder zei het is allemaal show net als tv is
er zullen best dingen echt zijn maar het is vooral show
da's mijn mening dr over
een prei hoort er bij !!! zwiep zwiep

wiba
Moderator
Moderator
Berichten: 3730
Lid geworden op: 22-04-2008 12:19

Bericht door wiba » 01-02-2010 18:09

Ben ongeveer 20 jaar geleden eens bij een show van hem geweest.
Toen had ik nog nooit van hem gehoord en ging met vrienden mee die kaarten hadden gekocht.
Ik vond het heel interessant allemaal, maar ja Berdien het is duur die entree en als je mee mag doen in de show mis je het programma ook nog.
Je weet zelf niks meer over je hoofdrol die je hebt gespeeld, maar de zaal heeft hartelijk om je kunnen lachen.
Hij kan je van alles laten zeggen en doen. Soms heel genant hoor, toen ik het gezien had was ik overtuigd dat hypnose goed kan zijn voor verwerking van problemen in je leven, maar niet bedoeld voor show element.
Op 1 of ander manier voelt dat niet goed.
Groetjes Wilma

Zoals de ogen onze ziel weerspiegelen
Zo weerspiegelen de voeten ons lichaam

berdien
Diamantje
Diamantje
Berichten: 3367
Lid geworden op: 11-08-2008 19:24

Bericht door berdien » 01-02-2010 18:12

neeee zal ook nooit de persoon zijn die zich daar voor zal laten gebruiken
kijk liever achter de schermen :wink:
een prei hoort er bij !!! zwiep zwiep

wiba
Moderator
Moderator
Berichten: 3730
Lid geworden op: 22-04-2008 12:19

Bericht door wiba » 01-02-2010 18:22

Je zou versteld staan hoeveel mensen mee willen doen hoor.
Hij vraagt het en meer dan de helft van de zaal gaat staan.
Hij stelt dan een paar vragen als je daar aan voldoet mag je uiteindelijk op het podium komen en maak je met de anderen de show.
Zonde van het geld haha, maar volgens mij kregen ze wel een gratis toegang voor een andere show, zodat ze toch ook konden zien wat hij je allemaal laat doen.
Groetjes Wilma

Zoals de ogen onze ziel weerspiegelen
Zo weerspiegelen de voeten ons lichaam

berdien
Diamantje
Diamantje
Berichten: 3367
Lid geworden op: 11-08-2008 19:24

Bericht door berdien » 01-02-2010 18:28

denk dat de meeste mensen door alle show dr om heen niet algeheel bewust zijn van wat het gevolg kan zijn
een prei hoort er bij !!! zwiep zwiep

hannie
Trouw Lid
Trouw Lid
Berichten: 1912
Lid geworden op: 08-09-2008 16:40

Bericht door hannie » 01-02-2010 19:33

Hier heb ik nooit naar kunnen kijken, ook niet uitgekeken.
Het riep bij mij plaatsvervangende schaamte op om op die manier hypnose (en mensen) als platte amusement te gebruiken. Ook al wilden die mensen dit zelf zo wel ondergaan. Kortom, zielig gedoe.
<center>Het leven is zoals het komt
Terwijl ik andere plannen maak/had

berdien
Diamantje
Diamantje
Berichten: 3367
Lid geworden op: 11-08-2008 19:24

Bericht door berdien » 01-02-2010 20:44

een prei hoort er bij !!! zwiep zwiep

karin
Trouw Lid
Trouw Lid
Berichten: 2065
Lid geworden op: 14-05-2008 15:46

Bericht door karin » 20-06-2010 21:25

Voor mijn een raadsel ,voor hun een weet.
Welkom medereizigers!

WE DIENEN TE WETEN DAT WIJ ZELF DIE VERANDERING ZIJN !!

Bevrijd, Verspreid en Verbind !

Plaats reactie

Terug naar “Hypnose”